Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
De “ leraar” als rolmodel
Gepersonaliseerd leren
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Kansrijke combinatiegroepen
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Leren leren…..en het materiaal?
Aandacht voor taal raakt de hele school
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Return to Sender.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Je impact als docent Silvia van der Werve.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Thema 2 Periode 1 KOP
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Formatief versus summatief
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Coping.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Zelfsturend leren wordt je aangeleerd! Het effectief professionaliseren van leraren in het bevorderen van zelfsturend leren in het basisonderwijs Patrick Sins1,2, Alieke van Dijk1 & Emmy Vrieling3 1Saxion 2Thomas More hogeschool 3Open Universiteit

Wat willen we GRAAG van jullie? Feedback op hoe we het bevorderen van zelfsturend leren door leraren in de klas kunnen observeren

Zelfsturend leren in het basisonderwijs Zelfsturend leren wordt gekenmerkt door een samenspel tussen cognitieve, metacognitieve en motivationele processen die een leerling inzet en reguleert om zijn of haar leerdoelen te bereiken Zefsturend leren blijkt structureel samen te hangen met een hogere leerprestatie –en motivatie Leraren laten het echter doorgaans na om hun leerlingen strategieën voor zelfsturend leren aan te leren, omdat ze niet weten hoe ze dat moeten doen Professionaliseren van leraren in het bevorderen van zelfsturend leren in het basisonderwijs Dignath and Büttner (2008); Dignath et al. (2008); Hattie et al. (1996); Paris & Paris (2001);

Professionaliseren van leraren: leraren leren van elkaar

Professionaliseren van leraren: aanpak “Van voordoen naar zelf doen” In de aanpak wordt expliciet aandacht besteed aan het trainen van de didactiek die gericht is op het geïntegreerd, expliciet en gedifferentieerd onderwijzen van strategieën voor zelfsturend leren (Meta)cognitie Motivatie Gedrag Ruimte & Materiaal VOOR TIJDENS NA Boekaerts & Cascalar (2006); Pintrich (2004)

Onderzoek: quasi-experimenteel design

Wat willen we GRAAG van jullie? Feedback op hoe we het bevorderen van zelfsturend leren door leraren in de klas kunnen observeren

Observeren van het bevorderen van zelfsturend leren Assessing How Teachers Enhance Self-Regulated Learning (ATES) Low-inferent codeersysteem: bepalen van de kwantiteit en kwaliteit instructie van strategieën voor zelfsturend leren High-inferent codeersysteem: om kenmerken van de leeromgeving die zelfsturend leren ondersteunen te bepalen Dignath and Büttner (2010); Kistner et al. (2010)

1. Low-inferent codeersysteem Kwantiteit zelfsturend leren Per minuut coderen of een leraar cognitieve (elaboreren, organiseren, probleemoplossen), metacognitieve (plannen, monitoren en evalueren) en motivationele strategieën (resource management, causale attributie, actiecontrole en feedback) onderwijst Onderscheid VOOR, TIJDENS en NA Kwaliteit zelfsturend leren Per strategie nagaan of de leraar impliciete of expliciete instructie geeft implicit way (the teacher prompts the students to use a certain strategy without directly referring to it) or in an explicit way (the teacher tells the students directly to use a certain strategy). For example, the teacher question “What Do you already know and what are you looking for?”, while the students are dealing with a mathematics task, would be coded as implicit instruction of an organisation strategy. On contrary, the teacher statement “While working on this kind of task, you should always ask yourself ‘What do I already know and what am I looking for?’” would be coded as explicit instruction of the same organisation strategy.

2. high-inferent codeersysteem Een les wordt gewaardeerd op een viertal facetten, de mate van… Cooperatief leren (wordt er samengewerkt en moedigt de leraar dat aan) Constructivistisch leren (activatie voorkennis, wordt nieuwe kennis in een betekenisvolle context aangeboden en werken met complexe problemen) Zelfsturing (krijgen leerlingen verantwoordelijkheid over hun leerproces en balans tussen zelfgestuurd en leraar- gestuurd leren) Transfer (integratie van leren in een authentieke context en mate waarin leerinhouden op verschillende wijze worden behandeld) he high-inferent ratings are based on the CLIA-model (De Corte et al. 2004) and were used to assess features of the learning environment that foster self-regulated learning. High-inferent means the analysis of a larger unit on a more abstract level. Four scales were completed after having observed a whole lesson. Each of the four scales on cooperative learning, constructivist learning, self-direction, and transfer consists of two or three facets, which are rated on a 4-point scale. For the assessment of cooperative learning the observers judged (a) the amount of cooperative learning in the classroom (quantity) and (b) the extent to which the teacher ensured that the students really work cooperatively (quality). The scale on constructivist learning comprised the facets (a) activation of prior knowledge, (b) embedding new knowledge into a meaningful context, and (c) working with complex problems. For the scale on self-direction the observers assessed (a) to which extent the teacher allowed his students to make free decisions and so to take responsibility for structuring their learning and (b) the balance between self-directed and teacher- directed learning. The scale on transfer required judgments on (a) the integration of learning in a real-life context and (b) the extent of dealing with the learning contents in diverse ways or in diverse contexts.

Wat willen we GRAAG van jullie? Feedback op hoe we het bevorderen van zelfsturend leren door leraren in de klas kunnen observeren Categorieën dekkend en passend bij onze aanpak? Eenheid van analyse? Frequentie en omvang observaties? Relatie met metingen verkregen uit vragenlijsten en interviews? Mate van differentiëren? …

Dank! www.saxion.nl/vernieuwingsonderwijs https://www.facebook.com/vernieuwingsonderwijs/ p.h.m.sins@saxion.nl