20 januari 2016 – Herman Bongenaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Methodisch begeleiden
12 maart 2008 Structuurplannen Opfrisser SOD Structuurplannen.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatiestructuur en
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Waardering en selectie op de schop Charles Jeurgens Robbert Jan Hageman KVAN, 7 juni 2011.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
DUTO: Kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie (introductie voor architecten)
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Informatiemanagement
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Openbaar Lichaam Bonaire
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Het E-depot van Rotterdam
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
De teamleider is een duizendpoot
Logistieke kwaliteitsprocessen
Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik
Transcript van de presentatie:

20 januari 2016 – Herman Bongenaar Handreiking KIDO (kwaliteitssysteem informatiebeheer decentrale overheden) 20 januari 2016 – Herman Bongenaar

Inhoud Opdracht AIDO Wat is een kwaliteitssysteem? Kwaliteitssysteem informatiebeheer Kernfuncties informatiebeheer Uitwerking kernfuncties in de Handreiking Doelgroep van de Handreiking Verhouding met andere producten (wat is de Handreiking wel en wat niet?)

Opdracht AIDO Kwaliteitssysteem als bedoeld in Ar art. 16: De zorgdrager zorgt ervoor dat het beheer van zijn archiefbescheiden voldoet aan toetsbare eisen van een door hem toe te passen kwaliteitssysteem Kwaliteitssysteem (volgens ISO 8402) Een kwaliteitssysteem bestaat uit de organisatorische structuur, verantwoordelijkheden, procedures, processen en voorzieningen die nodig zijn voor het ten uitvoer brengen van kwaliteitszorg.

Kwaliteitssysteem  Een kwaliteitssysteem beschrijft in feite wie op welk moment waarvoor verantwoordelijk is en hoe alle taken uitgevoerd dienen te worden, opdat er een vooraf bepaalde kwaliteit bereikt kan worden.  Het bestrijkt 3 organisatieniveaus: Strategisch Richten Beleid en planvorming Tactisch Inrichten Organisatie, voorzieningen en middelen Operationeel Verrichten Processen, procedures en activiteiten

Kwaliteitssysteem: richten Strategisch niveau (beleid) Wat moet je regelen op strategisch niveau? Welk beleid, welke plannen zijn noodzakelijk? Aan welke wet- en regelgeving moet je voldoen?

Kwaliteitssysteem: inrichten Tactisch niveau (organisatie) Wat moet je op organisatorisch gebied regelen? Welke functionarissen spelen een rol en wat zijn hun taken en verantwoordelijkheden? Wat moet op tactisch niveau zijn geregeld om te waarborgen dat activiteiten de gewenste output leveren?

Kwaliteitssysteem: verrichten Operationeel niveau (uitvoering) Hoe moeten processen en activiteiten op operationeel niveau ingericht worden?

Kwaliteitssysteem informatiebeheer richten  beleid inrichten organisatie operationele inrichting verrichten opname (meta)gegevensbeheer  beschikbaar stellen

Kernfuncties informatiebeheer 1 opname identificeren waarderen registreren van beschrijvende metagegevens registreren van technische en administratieve metagegevens classificeren controle – inhoudelijk controle – technisch opslaan

Kernfuncties informatiebeheer 2 (meta)gegevensbeheer metagegevensbeheer – beschrijvend (meta)gegevensbeheer – technisch volgen verwijderen beschikbaar stellen zoeken presenteren

9-vlaksmodel van Maes

Uitwerking kernfuncties  definitie belang te gebruiken beheerinstrument(en) toetsaspecten voorbeelden (nog niet ingevuld) relatie met Archief-KPI’s en archiefwet en -regelgeving DUTO-eisen NEN 2082 NEN-ISO 30301

Doelgroep “Informatiebeheerders”; afhankelijk van de organisatie van het informatiebeheer: record managers informatiemanagers/ documentaire informatieverzorgers applicatiebeheerders archivarissen proceseigenaren

Handreiking: wat wel en wat niet? Verhouding tot NEN-ISO 30301 (kwaliteitsmanagement) Verhouding tot DUTO – eisen voor duurzaam toegankelijke digitale informatie Relatie met (werk)processen in de organisatie Work in progress

Pilot KIDO Pilot KIDO (onder begeleiding) Zelf aan de slag

Vragen ?