Brede School de Haven. Welke stelling of beeld vind je herkenbaar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
de ouderbetrokkenheid vergroten
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Brede school: Spelen in verbondenheid
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Meertalig voorlezen in de Brusselse bibs
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Administrateur-generaal
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
IKC Klarendal.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hoe pedagogisch handelen?
Schoolopbouwwerk Menen
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Pedagogiek als beroep.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Lokaal Sociaal Beleid.
MEE maakt meedoen mogelijk
Armoedebeleid.
Kansarmoede in de kleuterschool
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
Transcript van de presentatie:

Brede School de Haven

Welke stelling of beeld vind je herkenbaar?

Inhoud Ontstaan en evolutie BS De Haven Havenrugzakjes Noden van de ouders: Nederlands, hulp bij brieven, OKAN Werkgroep diversiteit Uitwisseling

Ontstaan BS De Haven Capaciteitsuitbreiding

Partners Site-partners Opstart school Opstart Brede School Opstart IBO Stroomopwaarts Kribbe Zinnekes op de campus Speelplein Baboes op de campus

Partners Buurtpartners Brede School Laken (+ buurtscholen) GC Nekkersdal Bibliotheek WMKJ Miks Wijkcontract Bockstael … Bovenlokale partners Hopon Huis van het Nederlands en Brusselleer Jeugd en Muziek …

Proces Noden Missie en visie Doelstellingen Acties

Noden 1.De ouders betrekken bij het schoolgebeuren. 1.De kinderen voelen zich goed op school, hebben inbreng, komen regelmatig, leren breed. 1.Een sfeer op school scheppen waar ouders/ kinderen en leerkrachten zich goed voelen. 2.Het Nederlands is de voertaal - ouders hier in meenemen 3.Kwaliteitsvolle, Nederlandstalige activiteiten 4.Ouders mee laten denken met de school en omgekeerd: oprichten van een oudercomité 5.Praten met ouders : informeel (schoolpoort, oudercomité…..) en formeel (oudercontacten). 6.Leerkrachten hierin vaardig maken….omgaan met diversiteit.

Missie en visie We streven samen naar een verankerde haven, een vertrouwde plek in de buurt waarbij we samenwerken voor het opvoedingstraject bij kinderen vanaf hun geboorte tot 12 jaar. Vanuit dit nestmodel willen we ook wijder naar de buurt toewerken en ook andere partners betrekken op onze site. Centraal: Ouderbetrokkenheid Waarderen van diversiteit Talentontwikkeling

Doelstellingen Kinderen krijgen de kans om hun talenten te ontwikkelen. Nederlands stimuleren. De kinderen en ouders voelen zich veilig op onze site. De ouders voelen zich gesteund in de opvoeding van hun kinderen. De leerkrachten, kindbegeleiders en ouders voelen verbondenheid met de buurt en waarderen de Brusselse diversiteit.

Acties Kinderen Naschools aanbod, buurt opfleuren, havenrugzakjes… Ouders Ouderlokaal, oudercafés, Femma, conversatietafels en Nederlandse les... Leerkrachten Buurtwandeling, vorming…

Havenrugzakjes Op vraag van leerkrachten (en kinderen) Thuissituatie

Noden van de ouders: Nederlands Vraag van ouders naar Nederlandse les Screening: niet voldoende ouders met hetzelfde niveau Doorverwijzing naar lesplaatsen in de buurt Start conversatietafels Screening met andere scholen van de buurt Nederlandse les mét kinderopvang Nieuwe conversatietafels Brusselleer Taalbeleid campus

Noden van de ouders: hulp bij brieven Folders, inschrijvingen scholen en kribbes, studietoelage, vakantie-aanbod, medische fiches, facturen… MAAR: tijdsintensief, bepamperen Verschil kleuter-lager, OKAN… Nu: inschrijving zomerschool, Brusselleer

OKAN Intake Eten op school Religieuze symbolen Muno met OKAN, bosklassen Schoolvisie in picto’s

Valkuilen OKAN komt van overal in Brussel, buurtwerking? Teveel willen doen, chaotisch Toch bereiken we niet alle ouders Nieuwe leerkrachten, te snel gaan Kader van de leerkrachten

Ze heeft geen krant mee. Het stond nochtans in de schoolagenda. Ik vertelde op de ouderavond aan alle ouders dat we geen zakjes met snoep uitdelen. Ik had die ouder ook persoonlijk aangesproken omdat ik wist dat ze dit alle jaren deed. En toch bracht ze opnieuw snoepzakjes mee. Kringgesprek: Wat hebben jullie in de vakantie gedaan? Wat bracht de Sint? Ze schrijft altijd in voor het oudercontact maar komt niet opdagen.. Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen... Nu hebben ze weer koude frieten mee! Het staat toch duidelijk in de onthaalbrochure. (In de wandelgangen:) “Nimra draagt opeens een hoofddoek, bij de inschrijving waar het schoolreglement besproken werd, had ze dit niet aan!”

Werkgroep Diversiteit Kansarmoede Cultuurverschil thuis – school, godsdienst Leerkrachten versterken Onderwijsondersteunend gedrag versterken bij ouders

Hoe kan ik als leerkracht omgaan met armoede en ongelijkheid/diversiteit in de klas, op school? Welke competenties heb ik als leerkracht nodig? 1.armoede en diversiteit zien, herkennen en diversiteit positief benaderen; 2.werken aan kwaliteitsvolle interacties: onze houding, interacties met kinderen (warme en veilige hechting) en ouders (gedeeld partnerschap); 3.kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties: leren omgaan met verschillen/ diversiteit; 4.diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces: inclusief onderwijs, diversiteit benutten in de klas, omgaan met meertaligheid, taaldiversiteit waarderen en benutten; 5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen.

Pedagogische conferentie Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen, vanuit een brede school... WANT Kinderarmoede valt samen met gezinsarmoede… Multidimensionale problematiek  vraagt om een integrale aanpak waarbij verschillende beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, gezondheid, werk, wonen, … ) samenwerken.

Pedagogische conferentie Doelstellingen: Het leren kennen van sociaal- culturele en welzijnsorganisaties in de buurt van de school om in te spelen op de noden van (kwetsbare) kinderen en ouders, en hen sterker te maken. Naar deze partner kunnen we doorverwijzen op een oudercontact. Organisaties kenbaar maken bij ouders, sociaal netwerk vergroten.

Pedagogische conferentie Op bezoek bij: Interval, Hopon, Miks, Foyer, Stapsteen, Circus zonder Handen

Hé het is ok, Om een stapje terug te nemen Om jezelf in vraag te stellen Geen vast plan te hebben ‘t gaat overal om mensen.

Uitwisseling Vragen?