Abrusco Jongerencoaches op school. Linken tussen onderwijs en welzijn.
Abrusco (Time out Brussel) Doel: Schooluitval- Gekwalificeerde uitstroom+ Organisatie: Samenwerkingsverband tussen Onderwijs (3 CLB’s en 3 scholengroepen) en Welzijn Doel: Schooluitval- Gekwalificeerde uitstroom+ Organisatie: Samenwerkingsverband tussen Onderwijs (3 CLB’s en 3 scholengroepen) en Welzijn
Basis Principes Doel
Partners Continuüm Methodiek Doel Partners Continuüm Methode Doel
Jongerencoaches JoCo’s op school: Onze inspiratie: Ervaring JoJo’s en Spijbelcoaches Netwerk Tegen Armoede over lln-begeleiding JoCo’s op school: Onze inspiratie: Ervaring JoJo’s en Spijbelcoaches Netwerk Tegen Armoede over lln-begeleiding Wat doen we? Resultaten Knelpunten Voorstellen
Wat doen we? Infopunt Laagdrempelig, Basisinfo Doorverwijzen, Meegaan Luisterpunt Open deur, open oor Opstap naar motiverend gesprek Communicatie-brug Wantrouwen leerkracht Wantrouwen ouders/leerlingen Vroeginterventie Preventief werken Gedrag niet banaliseren Leerrecht School stimuleren Jongere motiveren Link Hulpverlening: info en meegaan Motivatie naar begeleiding
Resultaten 4 veelgehoorde opmerkingen: wat is onze ervaring? Boys don’t cry! Jongens>meisjes Harde bolster Jongeren komen alleen maar klagen over leerkracht en school Klacht verbergt behoefte Vnl psycho-sociale vragen, thuisproblemen Jongeren willen zo min mogelijk leren. Grote vraag naar “leren” Leren is niet populair, diploma wel Jongeren willen alleen maar zo snel mogelijk de school verlaten. Ja: snel aan het werk… Maar: ¾ voortijdige schoolverlaters heeft spijt Neen: jongeren blijven langer in onderwijs. Gedemotiveerd, maar diploma- wens 4 veelgehoorde opmerkingen: wat is onze ervaring? Boys don’t cry! Jongens>meisjes Harde bolster Jongeren komen alleen maar klagen over leerkracht en school Klacht verbergt behoefte Vnl psycho-sociale vragen, thuisproblemen Jongeren willen zo min mogelijk leren. Grote vraag naar “leren” Leren is niet populair, diploma wel Jongeren willen alleen maar zo snel mogelijk de school verlaten. Ja: snel aan het werk… Maar: ¾ voortijdige schoolverlaters heeft spijt Neen: jongeren blijven langer in onderwijs. Gedemotiveerd, maar diploma- wens
Knelpunten Sanctie-beleid Sancties staan haaks op zorg Sancties creëren 2° orde-conflicten Tweerichtingsverkeer Luisterbereidheid, inspraak schoolteam Luisterbereidheid jongere Ruimte en tijd Tijdsdruk, deadlines Prioriteit is kennis, dan gesprek Afstandsonderwijs op school Grote kloof tussen lk en ll Beperkte emotionele component Remediëring, onderwijs School stimuleren Jongere motiveren
Voorstellen Sanctie-beleid Nadelen: werkt niet, haaks op leren, sfeer, ongelijkheid in toepassing 2° orde-sancties vermijden Sancties “begeleiden” Tweerichtingsverkeer Luister-ondersteuning lk en ll Luistertijd Ruimte en tijd Slow is fast with people, fast is slow Tijdswinst boeken door gesprekstijd Afstandsonderwijs op school Sfeer is emotie is essentieel Tussen kil en warm zit een breed palet Remediëring, onderwijs Ondersteuning voor het leerproces (ipv inhoud) Succes-ervaring creëren en ondersteunen
Dank voor de aandacht… en nu… Gesprek!