Abrusco Jongerencoaches op school. Linken tussen onderwijs en welzijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Introductiebijeenkomst
Iedereen gelijke kansen op school
Voorstellen.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Nieuwe vrienden maken en
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Vroegtijdige Schoolverlaten
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Voortijdig schoolverlaten
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Oog voor elkaar Sint-Niklaas. Een gesprek tussen verenigingen waar armen het woord nemen en vrijetijdsaanbieders Onze Droom!
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Kinderen verdienen het beste! Ben Rensen Jeugdarts GG&GD Utrecht.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Voorstelling van het Ris-K- project en uitwisseling
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
BOC van LOP SO regio Mechelen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Vermaatschappelijking van de Zorg
Themagroep Schooluitval Regio Leuven.
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Infodag onderwijs Welkom!
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Effectieve inspraakmethodieken
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Inhoud en doelstelling
Uitstroomgesprekken.
Effectieve inspraakmethodieken
Een co-arts in uw kring?! Tine Van Haegenborgh 26/11/2016
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Abrusco Jongerencoaches op school. Linken tussen onderwijs en welzijn.

Abrusco (Time out Brussel)  Doel:  Schooluitval-  Gekwalificeerde uitstroom+  Organisatie:  Samenwerkingsverband tussen Onderwijs (3 CLB’s en 3 scholengroepen) en Welzijn  Doel:  Schooluitval-  Gekwalificeerde uitstroom+  Organisatie:  Samenwerkingsverband tussen Onderwijs (3 CLB’s en 3 scholengroepen) en Welzijn

Basis Principes Doel

Partners Continuüm Methodiek Doel Partners Continuüm Methode Doel

Jongerencoaches JoCo’s op school: Onze inspiratie: Ervaring JoJo’s en Spijbelcoaches Netwerk Tegen Armoede over lln-begeleiding JoCo’s op school: Onze inspiratie: Ervaring JoJo’s en Spijbelcoaches Netwerk Tegen Armoede over lln-begeleiding Wat doen we? Resultaten Knelpunten Voorstellen

Wat doen we? Infopunt Laagdrempelig, Basisinfo Doorverwijzen, Meegaan Luisterpunt Open deur, open oor Opstap naar motiverend gesprek Communicatie-brug Wantrouwen leerkracht Wantrouwen ouders/leerlingen Vroeginterventie Preventief werken Gedrag niet banaliseren Leerrecht School stimuleren Jongere motiveren Link Hulpverlening: info en meegaan Motivatie naar begeleiding

Resultaten 4 veelgehoorde opmerkingen: wat is onze ervaring?  Boys don’t cry!  Jongens>meisjes  Harde bolster  Jongeren komen alleen maar klagen over leerkracht en school  Klacht verbergt behoefte  Vnl psycho-sociale vragen, thuisproblemen  Jongeren willen zo min mogelijk leren.  Grote vraag naar “leren”  Leren is niet populair, diploma wel  Jongeren willen alleen maar zo snel mogelijk de school verlaten.  Ja: snel aan het werk… Maar: ¾ voortijdige schoolverlaters heeft spijt  Neen: jongeren blijven langer in onderwijs. Gedemotiveerd, maar diploma- wens 4 veelgehoorde opmerkingen: wat is onze ervaring?  Boys don’t cry!  Jongens>meisjes  Harde bolster  Jongeren komen alleen maar klagen over leerkracht en school  Klacht verbergt behoefte  Vnl psycho-sociale vragen, thuisproblemen  Jongeren willen zo min mogelijk leren.  Grote vraag naar “leren”  Leren is niet populair, diploma wel  Jongeren willen alleen maar zo snel mogelijk de school verlaten.  Ja: snel aan het werk… Maar: ¾ voortijdige schoolverlaters heeft spijt  Neen: jongeren blijven langer in onderwijs. Gedemotiveerd, maar diploma- wens

Knelpunten Sanctie-beleid Sancties staan haaks op zorg Sancties creëren 2° orde-conflicten Tweerichtingsverkeer Luisterbereidheid, inspraak schoolteam Luisterbereidheid jongere Ruimte en tijd Tijdsdruk, deadlines Prioriteit is kennis, dan gesprek Afstandsonderwijs op school Grote kloof tussen lk en ll Beperkte emotionele component Remediëring, onderwijs School stimuleren Jongere motiveren

Voorstellen Sanctie-beleid Nadelen: werkt niet, haaks op leren, sfeer, ongelijkheid in toepassing 2° orde-sancties vermijden Sancties “begeleiden” Tweerichtingsverkeer Luister-ondersteuning lk en ll Luistertijd Ruimte en tijd Slow is fast with people, fast is slow Tijdswinst boeken door gesprekstijd Afstandsonderwijs op school Sfeer is emotie is essentieel Tussen kil en warm zit een breed palet Remediëring, onderwijs Ondersteuning voor het leerproces (ipv inhoud) Succes-ervaring creëren en ondersteunen

Dank voor de aandacht… en nu… Gesprek!