DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Reflectievaardigheden en instrumenten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Gedragsproblemen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Het opleidingsprofiel:
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Kinderen en hun sociale talenten
Een theoretische verkenning
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Opvoeden.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Groepsdynamica.
Groepsdynamiek 1.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers. Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Vakleerkrachten VS groepsleerkrachten
Presentatie Rode Bosbes
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Leerling- kenmerken Motivatie
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Doubleren.
Doubleren.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs lijken de sociale leeropbrengsten (o.a. sociaal-emotionele ontwikkeling) steeds verder naar de achtergrond te verdwijnen. Dit onderzoek richt zich op het sociaal welbevinden van leerlingen. We veronderstellen dat een positievere houding ten aanzien van leerlingen en een hogere mate van pedagogische sensitiviteit van leerkrachten bij zal dragen aan een positief pedagogisch klimaat en aan het welbevinden van leerlingen in de klas. Pedagogische sensitiviteit kenmerkt zich door het precies en alert waarnemen van gedrag van het kind en dit gedrag op juiste wijze interpreteren, voordat op een geschikte of adequate wijze gehandeld wordt (Ainsworth et al, 1978). Het alert waarnemen en juist interpreteren van leerlinggedrag en op basis daarvan met ‘tact’ handelen is essentieel voor een goede leerkracht-leerling relatie (Van Manen, 2014). Een basisbehoefte en essentiële voorwaarde voor de ontwikkeling van ieder kind is welbevinden. Om een positief pedagogisch klimaat te realiseren dat het welbevinden van leerlingen vergroot, moet de leeromgeving gericht zijn op: 1) sociaal-emotionele competenties, 2) sterkte punten, 3) positieve emoties, 4) positieve relaties, en 5) betekenis en doel van het geleerde (Noble & McGrath, 2008). Dit vergt van een (aanstaande) leerkracht enerzijds een positieve houding ten aanzien van de ontwikkeling en mogelijkheden van zijn leerlingen en anderzijds het vermogen om pedagogisch sensitief te kunnen handelen. Onderzoeksvragen In hoeverre draagt de training (interventie) voor pabostudenten bij aan de pedagogische sensitiviteit van de pabostudenten? In hoeverre draagt de training (interventie) voor pabostudenten bij aan een sociaal-constructivistische (ontwikkelingsgerichte) opvatting ten aanzien van onderwijs? In hoeverre draagt de training (interventie) voor pabostudenten bij aan het vergroten van het sociaal welbevinden van de betrokken leerlingen? In hoeverre verandert het pedagogisch klimaat in de groep van de pabostudenten die deel hebben genomen aan de training ‘PPSL’? Methode Verwachte resultaten Interventie De training Positieve en Pedagogisch Sensitieve Leerkracht (PPSL) bestaat uit 8 bijeenkomsten van een dagdeel (4 uur) per keer (32 uur in totaal). De bijeenkomsten hebben een sterk interactief karakter door uitwisseling in groepen, werken met videofragmenten uit de eigen praktijk en intervisie. Tussen de bijeenkomsten door werken de studenten met de aangereikte kennis en hulpmiddelen in hun eigen (stage)klas. Naar verwachting zullen de pabostudenten die hebben deelgenomen aan de training meer pedagogische sensitief zijn en beter in staat een positief pedagogisch leerklimaat te creëren. Hun leerlingen zullen hierdoor een hogere mate van welbevinden in de klas ervaren. Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: a psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Noble, T. & McGrath, H. (2008). The positive educational practices framework. Educational & Child Psychology, 25 (2), Van Manen, M. (2014). Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen. Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen. Driebergen: Nivoz.