Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
“Van data naar didactiek”
VVE: een doorgaande lijn?
Landelijke LEA-conferentie
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
WELKOM.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Informatieavond 3 oktober Welkom Inleiding Waarom Harmonisatie Hoe verder.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Onderwijs op de Masten in
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Van onderwijzen naar leren
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doorlopende leerlijnen PCOU
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
jaarplan en speerpunten
Transcript van de presentatie:

Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Margreet Mulder (De Regenboog) & Gäby van der Linde (SLO) Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen 10 november 2010 Buitensociëteit, Zwolle

Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Door: Margreet Mulder De Bast - Onstwedde

Situatie in Onstwedde PO-VO-school: voor kinderen van 2 – 17 jaar Peuterspeelzaal, primair onderwijs en voortgezet onderwijs onder één dak Verdeling in 4 units Unit 1: peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van PO Unit 2: groep 3 t/m 6 Unit 3: groep 7, 8, klas 1 en 2 VO Unit 4: klas 3 en 4 VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO

De Bast

Pilot VVE-PO Betrokken organisaties: Christelijke basisschool Peuterspeelzaal Kinderdagverblijf  3 verschillende stichtingen/verenigingen

Doorlopende leerlijn VVE- PO Taal, rekenen en zorg Aansluiting didactische aanpak Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat

Taal en Rekenen: Basisschool: o LINN-project / RIK²-project o Doelen stellen o Effectieve instructie o Opbrengstgericht werken / juiste interventies o Methode: Schatkist Peuterspeelzaal: o Speerpunt: Taal o Ontwikkelingsgericht onderwijs o Methode: Startblokken Methode-onderzoek Woordenschat Doelen n.a.v. referentieniveaus

Zorg: Aansluiting didactische aanpak en bewustwording pedagogisch klimaat: o Kijkwijzers o Klassenbezoeken Signaleren van zorgleerlingen Afspraken over de overdracht: o Overdrachtsformulier o Warme overdracht Overleg intern begeleiders psz-po

Hoe bewerkstellig je dit? Goede overlegstructuur: Themagroep VVE: vier keer per jaar Overleg pilotleider / IB’er PO met coördinatrice / IB’er psz  Terugkoppeling naar directie

In de praktijk: een voorbeeld Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. document SLO / LINN) Inzetten vouchers Professionalisering peuterspeelzaalleidsters

Resultaten Met elkaar in gesprek zijn! Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat (o.a. door klassenbezoeken) Convenant + professionalisering: “Doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool” Goede afspraken over de manier van overdracht en een nieuw overdrachtsformulier

Kennis van en inzicht in elkaars methoden: o Startblokken en Schatkist Gezamenlijke ouderavond o 2009: “Voorlezen, waarom?” o 2011: taal/rekenen/sociaal-emotioneel Resultaten (vervolg)

Doorgaande leerlijnen taal/rekenen verder gestalte geven Bijwonen van elkaars IB-netwerk- bijeenkomsten Vervolgen klassenbezoeken T.a.v. het Kinderdagverblijf:  Contacten leggen  Warme overdracht  Overdrachtsformulier Activiteiten

Door ons ondervonden knelpunten: Professionele houding/klimaat op psz Bewustwordingproces bij PZ-leidsters Professionalisering van de PZ-leidsters Verschillende stichtingen/verenigingen Knelpunten

En dan … in 2012…

Hopen wij er klaar voor te zijn!