Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Margreet Mulder (De Regenboog) & Gäby van der Linde (SLO) Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen 10 november 2010 Buitensociëteit, Zwolle
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Door: Margreet Mulder De Bast - Onstwedde
Situatie in Onstwedde PO-VO-school: voor kinderen van 2 – 17 jaar Peuterspeelzaal, primair onderwijs en voortgezet onderwijs onder één dak Verdeling in 4 units Unit 1: peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van PO Unit 2: groep 3 t/m 6 Unit 3: groep 7, 8, klas 1 en 2 VO Unit 4: klas 3 en 4 VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO
De Bast
Pilot VVE-PO Betrokken organisaties: Christelijke basisschool Peuterspeelzaal Kinderdagverblijf 3 verschillende stichtingen/verenigingen
Doorlopende leerlijn VVE- PO Taal, rekenen en zorg Aansluiting didactische aanpak Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat
Taal en Rekenen: Basisschool: o LINN-project / RIK²-project o Doelen stellen o Effectieve instructie o Opbrengstgericht werken / juiste interventies o Methode: Schatkist Peuterspeelzaal: o Speerpunt: Taal o Ontwikkelingsgericht onderwijs o Methode: Startblokken Methode-onderzoek Woordenschat Doelen n.a.v. referentieniveaus
Zorg: Aansluiting didactische aanpak en bewustwording pedagogisch klimaat: o Kijkwijzers o Klassenbezoeken Signaleren van zorgleerlingen Afspraken over de overdracht: o Overdrachtsformulier o Warme overdracht Overleg intern begeleiders psz-po
Hoe bewerkstellig je dit? Goede overlegstructuur: Themagroep VVE: vier keer per jaar Overleg pilotleider / IB’er PO met coördinatrice / IB’er psz Terugkoppeling naar directie
In de praktijk: een voorbeeld Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. document SLO / LINN) Inzetten vouchers Professionalisering peuterspeelzaalleidsters
Resultaten Met elkaar in gesprek zijn! Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat (o.a. door klassenbezoeken) Convenant + professionalisering: “Doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool” Goede afspraken over de manier van overdracht en een nieuw overdrachtsformulier
Kennis van en inzicht in elkaars methoden: o Startblokken en Schatkist Gezamenlijke ouderavond o 2009: “Voorlezen, waarom?” o 2011: taal/rekenen/sociaal-emotioneel Resultaten (vervolg)
Doorgaande leerlijnen taal/rekenen verder gestalte geven Bijwonen van elkaars IB-netwerk- bijeenkomsten Vervolgen klassenbezoeken T.a.v. het Kinderdagverblijf: Contacten leggen Warme overdracht Overdrachtsformulier Activiteiten
Door ons ondervonden knelpunten: Professionele houding/klimaat op psz Bewustwordingproces bij PZ-leidsters Professionalisering van de PZ-leidsters Verschillende stichtingen/verenigingen Knelpunten
En dan … in 2012…
Hopen wij er klaar voor te zijn!