Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Nationaal Innovatie Event
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Visie Mensontwikkeling WSD
Innovatieve facilitaire dienstverlening
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Wat is een communicatieplan?
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Opleiden van medewerkers
Kleurrijk Spiegelen JGZ 15 december 2012 Marjolijn van Leeuwen; st Pharos Koos Bartels; Zorggroep Almere.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Het belang van een stage
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Naar een optimaal HR - beleid
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
 Mw. Stams Zesde semester 17 mei  Maximaal 10 minuten  Bezoek en beoordeling van mensen uit het bedrijfsleven  Doelgroep: investeerders o Wat is.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
Procesverbetering in de Zorg
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Welkom havo 4..
Anders kijken, anders doen
Effecten meten met de effectenarena
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Vakmanschap en ondernemend gedrag
Welkom Havo 5..
Degene die de presentatie verzorgt
Laaggeletterdheid en de BPV
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Welkom Havo 5..
De juiste route naar het juiste doel
Welkom instructeurs!.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Presentatie van ondernemingsplan
Human Resources Accounting
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Startgroep nieuwe HR-cyclus
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker

Welkom! 2

3 Programma ●What’s the case? ●Knagende vragen ●Omvang, belang en risico ●Het effectmetingsplan: stap 1 t/m 3 ●Het effectmetingsplan: stap 4 en 5 ●Next step(s) ●Afsluiting en evaluatie

What’s the case? 4

Knagende vragen 5

Vraag 1 ●Hoeveel % van wat je leert, leer je door formele leermomenten? Bron (Cheetham & Chivers, 2001; Cross, 2007) Antwoord: 20%

●Formeel leren heeft een leereffect van 20%. Hoeveel % van de uitgaven aan ‘leren’ wordt besteed aan formeel leren? Bron (Cheetham & Chivers, 2001) Antwoord: 70% Aanvullend: Informeel leren: 80% leereffect – 30% budget Vraag 2

●Hoeveel % van de deelnemers aan een training/opleiding past het geleerde daadwerkelijk toe in de praktijk? Bron (Mooney & Brinkerhoff, 2008) Antwoord: 15% Aanvullend: 15% probeert het niet eens – 70% probeert, maar valt terug op oude werkwijze Vraag 3

●Hoeveel is in 2011 geïnvesteerd in (bedrijfs) opleidingen? Bron (CBS, 2012) Antwoord: 1,5 miljard Euro Aanvullend: In 2007 was het budget 3,0 miljard Euro Vraag 4

Vraag 5 ●Opleidingen zouden moeten bijdragen aan de organisatiedoelstelling. In hoeveel % wordt deze bijdrage gemeten? Bron (Arets en Heijnen, 2008) Antwoord: 4%

Wanneer evalueren? 11

Waar zou je eerder een evaluatie op uitvoeren? 12 1) Een twee jarig traject waarin 40 managers zich ontwikkelen naar senior management in de toekomst? 2) Een ééndaagse seminair waarin juristen geinformeerd woren over de laatste wijzigingen in het arbeidsrecht? 3) Een drie maanden durend introductieprogramma voor nieuwe medewerkers?

Wanneer evalueren? 13 Omvang Belang Risico

Aan het werk - 1 ●Wat is voor jouw case: ●de omvang ●het belang ●het risico

Stap 1 t/m 3 van het effectmetingsplan 15

16 Effectmetingsplan (EMC 2009) 5 stappen: ●Inhoud ●Niveau ●Criteria ●Methode ●Meetlat

17 1. Inhoud Wat is het gewenste effect: ●op de organisatie- doelstellingen? ●van de (leer)interventie? Het effect dat we willen zien is…

18 2. Niveau Op welk niveau heeft deze (leer)interventie effect? ●Pleasure ●Potential ●Performance ●Productivity ●Profitability (Bron: D. Stoel)

19 Pleasure ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in tevredenheid bij de deelnemers. ●Aansluiting op (leer)behoefte, kwaliteit begeleiders en materialen ●‘Het was zinvol, met plezier geleerd!’

20 Potential ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in aantoonbaar verworven kennis, inzicht en vaardigheden. ●Vakinhoudelijke kennis, gebruik van systemen. ●‘Ze kennen en kunnen het!’

21 Performance ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in aantoonbaar gewenst gedrag en het toepassen in de praktijk. ●Goede samenwerking, effectief communiceren. ●‘Ze doen het!’

22 Productivity ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in verbetering van bedrijfsresultaten. ●Hogere klanttevredenheid, kortere doorlooptijden, meer bezoeken, minder klachten. ●‘Het levert zichtbaar op!’

23 ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in winst en financieel toegevoegde waarde. ●Lagere kosten, hogere winst, meer omzet, grotere aandeelhouderswaarde. ●‘Het levert geld op!’ Profitability

24 3. Criteria ●Hoe is dit effect waarneembaar? Dit zien we als…

Aan het werk - 2 Neem je eigen case: ●Wat is het gewenste effect van de leerinterventie? ●Wat is de bijdrage van deze leerinterventie aan de organisatiedoelstelling? ●Geef dit een plek in het 5P-model. ●Hoe is het effect waarneembaar? Concreet gedrag beschrijven (criteria).

Stap 4 en 5 van het effectmetingsplan 26

27 4. Methode ●Waarmee is dit effect meetbaar? Dit is meetbaar door…

28 5. Meetlat ●Wanneer ben je tevreden over het resultaat? We zijn tevreden als…

Aan het werk - 3 Werk voor je eigen case de stappen 4 en 5 van het effectmetingsplan uit.

Next steps ●Hoe kijk je terug op de workshop? ●Wat is voor jou de belangrijkste lesson learned? ●Wat ga je morgen anders en/of beter doen?

31 Boek Haal je Kop uit het @CarlijnHoedemak #kopuitzand WebApp