Werkgroep Sociale Activering 13 oktober 2015. Agenda 1.Goedkeuring verslag van 26 juni 2015 2.Feedback overeenkomsten OCMW’s “grote steden” + clusters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De stages die voorafgaan aan een tewerkstelling
Advertisements

Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Wetsvoorstel Vrijwilligerswerk/leefloon Werkgroep activering 4/7/11.
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
De stages die voorafgaan aan een artikel 60§7. Context Werkgroep 22 september 2010 Besluiten : Bevoegdheden POD MI Geen nieuwe reglementering Geen wijziging.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Werkgroep sociale activering 28 november AGENDA Feedback vergadering 17 oktober Beste praktijken : GPMI sociale activering (OCMW Antwerpen) en werking.
Werkgroep sociale activering
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
FONDS VOOR EUROPESE HULP AAN DE MEEST BEHOEFTIGEN - FEAD April 2015.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Werkgroep Activering 27 april Agenda 1.Goedkeuring verslag vorige vergadering 2.KB’s sociale activering 2016 (clusters + OCMW’s ‘grote.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Tijdelijke Werkervaring
Werkgroep sociale activering 11 oktober 2016
Werkgroep sociale activering
Werkgroep activering 2 april 2015.
Werkgroep Activering 16 maart 2017
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Werkgroep sociale activering
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Evaluatie in CMW & LDE.
Werkgroep sociale activering 15 juni 2017
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Werkgroep sociale activering 19 oktober 2017
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Sociale Activering 13 oktober 2015

Agenda 1.Goedkeuring verslag van 26 juni Feedback overeenkomsten OCMW’s “grote steden” + clusters – faq’s 3.Studie GPMI: stand van zaken 4.LinkedIn groep sociale activering 5.Studie “contractualisering van de hulp, kritische succesfactoren” (Nele Peeters, CEBUD) 6.Praktijkervaring: OCMW Kortrijk

1. Overeenkomsten 2015 Pro memorie –Toelage sociale activering ter uitvoering van KB ‘clusters’ –Toelage sociale activering ter uitvoering van KB OCMW’s’grote steden’ 2015= overgangsjaar –Looptijd overeenkomsten : 1/1/ /12/2015 –Publicatie KB’s : 27/3/2015 –Onderrichtingen van de minister : 25/620/2015 –Deadline voor indiening : 31/8/2015

1. Overeenkomsten overeenkomsten in totaal (19 clusters + 37 OCMW’s “grote steden”) Advies POD: –op basis van de vooropgestelde kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen –rekening houdend met laattijdige instructies (cf. onderrichtingen)

1. Overeenkomsten 2015: vaststellingen Kwalitatieve analyse –Grote verscheidenheid in de mate van concretisering van het sociale activeringsbeleid –Grens met professionele activering soms niet duidelijk getrokken –Vrijwilligerswerk wordt zeker als mogelijkheid voor sociale activering aanzien –Toelage beantwoordt aan nood op het terrein => bestaande initiatieven worden gevaloriseerd + ruimte om nieuwe zaken te ontwikkelen

1. Overeenkomsten 2015: vaststellingen Kwantitatieve analyse –Grote verscheidenheid aantal voorgestelde trajecten in verhouding tot toegekende budget – 3000€/traject

1. Overeenkomsten 2015 procedure 1.Gunstig advies POD Maatschappelijke Integratie voorgelegd aan de minister voor 48 overeenkomsten 2.De minister brengt de POD Maatschappelijke Integratie op de hoogte van zijn akkoord 3.De voorzitters en secretarissen van de betrokken OCMW’s worden gevraagd om hun overeenkomst elektronisch te hand- en dagtekenen via de toepassing van het uniek jaarverslag 4.De minister tekent elektronisch de overeenkomsten via de toepassing van het uniek jaarverslag 5.Eenmaal de overeenkomsten door alle partijen zijn ondertekend, kan de POD Maatschappelijke Integratie overgaan tot de uitbetaling van het voorschot ten bedrage van 50 % van de toelage. De vereffening van deze voorschotten dient te gebeuren in het begrotingsjaar Bovenvermelde procedure zou dus moeten afgerond zijn vóór 15 november => 8 overeenkomsten “in onderhandeling”

2. Vraag-antwoord Kunnen meerdere sociale activeringstrajecten voor éénzelfde persoon na elkaar? De subsidie wordt toegekend in functie van het aantal begeleide begunstigden (en niet in functie van het aantal trajecten). Wanneer een persoon verschillende etappes aanvat, zich inschrijft voor opeenvolgende trajecten (bijvoorbeeld eerst een traject dat leidt naar een versterkte autonomie om nadien over te stappen op een traject dat leidt tot een socioprofessioneel parcours) gaan we ervan uit dat deze opeenvolgende trajecten deel uitmaken van zijn geïndividualiseerd project, dat evolutief is. De persoon kan slechts een keer geteld worden voor de subsidie (= 1 GPMI sociale activering).

2. Vraag-antwoord Is het sluiten van het GPMI beperkt tot "18-25" of heeft het betrekking op alle personen die doorverwezen worden naar sociale activering? De subsidie kan gebruikt worden om sociale activeringstrajecten in te voeren die omkaderd worden door een GPMI voor de rechthebbenden op maatschappelijke integratie, de rechthebbenden op financiële maatschappelijke dienstverlening en de andere OCMW-gebruikers die begeleiding vereisen met het oog op het verhogen van hun sociale participatie en hun graad van autonomie, zonder leeftijdsbeperking. Het sluiten van de GPMI sociale activering heeft dus betrekking op alle personen die doorverwezen worden naar sociale activering (niet enkel de – 25-jarigen).

2. Vraag-antwoord Voor welke doelgroep is de toelage bestemd? Personen die zeer ver van de arbeidsmarkt staan, die niet geschikt zijn in te stappen in een beroepsinschakelingstraject en die nood hebben aan een specifieke begeleiding om hen (opnieuw) te mobiliseren, hun graad van autonomie te verhogen en hun integratie te bevorderen in en hun participatie aan de maatschappij. (Studenten met een voltijds leerplan behoren niet tot de doelgroep sociale activering)

2. Vraag-antwoord Wat met de sanctie om de betaling te schorsen van de financiële steun in he kader van een GPMI sociale activering? Het feit te sanctioneren valt onder de autonomie van het OCMW dat over een discretionaire macht beschikt ter zake. Het OCMW is niet verplicht om te sanctioneren bij niet-naleving van het GPMI. De wet vermeldt duidelijk dat het gaat om een mogelijkheid voor het OCMW. kan Cf. RMI-wet, Art. 30, §2, “het OCMW kan de uitbetaling van het leefloon schorsen” kan Cf. Organieke wet, Art. 60, §3, “indien deze voorwaarden niet worden nageleefd kan het recht op financiële hulp worden geschorst”

2. Vraag-antwoord Wat met de gebruikers die onderweg verdwijnen (verhuis, verlies van verblijfstitel) of die hun sociale activeringstraject opgeven? De persoon zal gevaloriseerd kunnen worden in het kader van de subsidie, zelfs al heeft hij zijn/haar traject niet beëindigd, op voorwaarde dat het OCMW de redenen en omstandigheden uitlegt waarom de persoon zijn sociale activeringstraject niet heeft (kunnen) voltooien.

2. Vraag-antwoord In verband met de bewijsstukken die moesten worden bezorgd in het kader van de subsidie 2015: welke bewijsstukken worden verwacht voor het volledige jaar (zelfs wanneer de activiteit slechts enkele maanden geduurd heeft, aangezien de activiteiten in verband met de sociale activering slechts in september 2015 zijn gestart)? Alle bewijsstukken die betrekking hebben op de uitgaven die in de loop van het jaar 2015 zijn gedaan en die rechtstreeks verband houden met het sociale activeringsproject zullen worden toegelaten, op voorwaarde dat dit rechtstreeks verband en de evenredigheid bewezen en aangetoond worden.

2. Vraag-antwoord Waar ligt de grens tussen sociale en professionele activering? (1) Vallen wel onder sociale activering:  vooropleidingen gericht op het ontwikkelen en bijbrengen van algemene vaardigheden en generieke competenties (vb. taal, attitudetraining, omgaan met gezag, zelfstandig het openbaar vervoer nemen, stiptheid...)  beroepsverkennende stages gericht op het kennismaken met een werkomgeving voor personen die nog niet klaar zijn voor een professioneel traject

2. Vraag-antwoord Waar ligt de grens tussen sociale en professionele activering? (2) Volgende zaken komen niet in aanmerking voor sociale activering aangezien ze zich volledig op het domein van de professionele activering bevinden:  arbeidstrajectbegeleiding (sollicitatietraining en dergelijke meer) en toeleiding naar een tewerkstelling  vooropleidingen die uitsluitend gericht zijn op het verwerven van beroepsspecifieke competenties  stages in het kader van een tewerkstellingstraject (vb. stage voorafgaand aan een art. 60§7-tewerkstelling)

2. Vraag-antwoord Wat zijn de vooruitzichten voor het jaar 2016 en welke financiële middelen zullen ter beschikking van de OCMW’s worden gesteld? Nog geen beslissingen genomen voor 2016 en verder. Van zodra de studie “GPMI” is afgerond (wordt verwacht tegen eind oktober) zal de minister met kennis van zaken zijn beslissing kunnen nemen. De POD MI pleit er voor om de middelen terug op het niveau van 2014 te brengen (+ 20 %).

3. Studie GPMI: stand van zaken Doelstellingen: 1.De praktijken en opinies kennen in verband met het huidige systeem van de GPMI 2.De moeilijkheden en goede praktijken in het huidige systeem identificeren 3.De opinie kennen over de mogelijke uitbreiding van het doelpubliek en van de inhoud van het GPMI (onder andere in het kader van de eventuele oprichting van een gemeenschapsdienst voor de OCMW-cliënten)

3. Studie GPMI: stand van zaken Doel Voorstellen doen met het oog op de ontwikkeling van een toekomstig beleid op basis van de aanbevelingen van de studie

3. Studie GPMI: stand van zaken 1.Webenquête gericht aan 589 OCMW’s => afgerond 2.Kwalitatieve analyse => afgerond Focusgroepen 16 OCMW’s Dieptegesprekken Getuigenissen gebruikers 3.Expertenseminarie => afgerond (op 25/9/2015) 4.Eindverslag (resultaten + aanbevelingen) => in afrondingsfase => Laatste begeleidingscomité op 14/10/2015