Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma Drie tips voor examencommissies Bunnik, 26 mei 2016 Dr. Daan Andriessen Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek Hogeschool Utrecht xxxxxxxxxxxxx
Drie tips voor examencommissies Focus niet op onderzoek maar maak een integrale analyse van het afstudeerprogramma Vraag om een visie op onderzoekend vermogen Beoordeel het hbo-niveau van eindkwalificaties en beoordelingsmodellen Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen
Beroeps-opdracht (en) 1. Focus niet op onderzoek maar maak een integrale analyse van het afstudeerprogramma Afstudeerprogramma Beroepsbekwaamheid Prestatie(s) moet blijken uit Eindkwalificaties verwoord in Beroeps-opdracht (en) leiden tot
Beroepsproduct in het hbo Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)
Beslissings-procedure(s) 1. Focus niet op onderzoek maar maak een integrale analyse van het afstudeerprogramma Afstudeerprogramma Beroepsbekwaamheid moet blijken uit Beslissings-procedure(s) bepalen scores leidt tot conclusie over verwoord in Eindkwalificaties Prestatie(s) leiden tot Beroeps-opdracht (en) Beoordelingsmodel(len) Prestatiecriteria en beoordelings-schalen per prestatie geoperationaliseerd in helpen de Beoordelingsdimensies uitgewerkt in Examinatoren beoordeeld door
2. Vraag om een visie op onderzoekend vermogen xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 2. Vraag om een visie op onderzoekend vermogen Onderzoekende houding Onderzoeksresultaten van anderen toepassen Onderzoek doen Reflecteren Evidence raadplegen Onderzoek doen Door middel van Met als doel Antwoorden geven op vragen die tijdens de beroepsuitoefening naar boven komen Naar Andriessen (2014) en Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx
Onderzoekend vermogen draagt bij aan het beroepsproduct BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)
Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit, en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx
3. Beoordeel het hbo-niveau van eindkwalificaties en beoordelingsmodellen Niveau onderzoekend vermogen Zelfstandigheid Complexiteit
3. Hbo-niveau van onderzoekend vermogen verschilt per opleiding xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 3. Hbo-niveau van onderzoekend vermogen verschilt per opleiding Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de situatie / opdrachtgever BA Relevant voor het vakgebied MA Relevant voor wetenschap en maatschappij PhD Methodische grondigheid (MG) Praktische relevantie (PR) Naar Butter (2013) xxxxxxxxxxxxx
Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl www.methodologie.hu.nl xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl www.methodologie.hu.nl @onderzoekcoach.nl xxxxxxxxxxxxx