Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
De drie stappen van systeemontwikkeling
Ontwerpprojecten In de praktijk
Geïntegreerde contracten en bouwprojecten
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Flexibilisering en EVC
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Verkennen van de rol van onderzoek in het maken van een ICT-product
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Competentiemanagement in de techniek
Examinering in het hbo en de rol van eindwerkstukken
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 De ontwikkeling van onderzoekend vermogen binnen het leren ontwerpen van een beroepsproduct VELON 27 maart 2015 Dr. Lisette Munneke.
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Beoordelen is mensenwerk
Onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Onderzoekend vermogen van masterstudenten
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Competentie gericht onderwijs
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
Actieonderzoek.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Workshop – teamgroei begrijpen
Academie voor Bouw & Infra
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma Drie tips voor examencommissies Bunnik, 26 mei 2016 Dr. Daan Andriessen Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek Hogeschool Utrecht xxxxxxxxxxxxx

Drie tips voor examencommissies Focus niet op onderzoek maar maak een integrale analyse van het afstudeerprogramma Vraag om een visie op onderzoekend vermogen Beoordeel het hbo-niveau van eindkwalificaties en beoordelingsmodellen Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen

Beroeps-opdracht (en) 1. Focus niet op onderzoek maar maak een integrale analyse van het afstudeerprogramma Afstudeerprogramma Beroepsbekwaamheid Prestatie(s) moet blijken uit Eindkwalificaties verwoord in Beroeps-opdracht (en) leiden tot

Beroepsproduct in het hbo Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

Beslissings-procedure(s) 1. Focus niet op onderzoek maar maak een integrale analyse van het afstudeerprogramma Afstudeerprogramma Beroepsbekwaamheid moet blijken uit Beslissings-procedure(s) bepalen scores leidt tot conclusie over verwoord in Eindkwalificaties Prestatie(s) leiden tot Beroeps-opdracht (en) Beoordelingsmodel(len) Prestatiecriteria en beoordelings-schalen per prestatie geoperationaliseerd in helpen de Beoordelingsdimensies uitgewerkt in Examinatoren beoordeeld door

2. Vraag om een visie op onderzoekend vermogen xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 2. Vraag om een visie op onderzoekend vermogen Onderzoekende houding Onderzoeksresultaten van anderen toepassen Onderzoek doen Reflecteren Evidence raadplegen Onderzoek doen Door middel van Met als doel Antwoorden geven op vragen die tijdens de beroepsuitoefening naar boven komen Naar Andriessen (2014) en Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

Onderzoekend vermogen draagt bij aan het beroepsproduct BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit,  en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. Losse (2016) xxxxxxxxxxxxx

3. Beoordeel het hbo-niveau van eindkwalificaties en beoordelingsmodellen Niveau onderzoekend vermogen Zelfstandigheid Complexiteit

3. Hbo-niveau van onderzoekend vermogen verschilt per opleiding xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 3. Hbo-niveau van onderzoekend vermogen verschilt per opleiding Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de situatie / opdrachtgever BA Relevant voor het vakgebied MA Relevant voor wetenschap en maatschappij PhD Methodische grondigheid (MG) Praktische relevantie (PR) Naar Butter (2013) xxxxxxxxxxxxx

Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl www.methodologie.hu.nl xxxxxxxxxxxxxxx 4/28/2017 Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl www.methodologie.hu.nl @onderzoekcoach.nl xxxxxxxxxxxxx