Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit
Casus
Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
Algemeen advies aan de school: Evenaar blijft katholieke basisschool Katholieke geloof als basis Met waarden als gemeenschap en respect Vanuit deze waarden staan we open voor andere religies
Concrete aanpak Vieringen Katholiek geloof schoolbreed Vieringen andere religies klassikaal Projecten rondom klassikale vieringen Filosofie uren
Vieringen Katholiek geloof schoolbreed Identiteit Globalisering >< Lokalisering (Prior, 2009) (Zagers, 2013)
Vieringen andere religies klassikaal 6 fasen ontwikkeling culturele sensitiviteit Identiteit & diversiteit (Van Loon, 2003) (Deb-Strik, 2013)
Projecten rondom klassikale vieringen 6 fasen ontwikkeling culturele sensitiviteit (Van Loon, 2003)
Project Divali Maandag: Inhoud feest Dinsdag: Divali vieren Woensdag t/m vrijdag: Hindoeïsme
Filosofie uren Begrip Waarden Houding Ontwikkelen van interesse 6 fasen ontwikkeling culturele sensitiviteit (Van Loon, 2003) (Oxfam, 2006)
Stelling Een voorbeeld van een stelling tijdens een filosofie uur: Gemeenschap is belangrijker dan individualisme.
Bronnenlijst Deb-Strik, E. (2013)Wereldburgerschap, wereldburgerschap & internationalisering in het basisonderwijs. Fontys: Tilburg Oxfam GB. (2006), Education for Global Citizenship. A guide for schools. Oxfam Development Education Program: Den Haag Prior, F. en Walraven, G. (2009) De wereld wordt kleiner als je groter wordt. De basisschool als oefenplaats voor wereldburgers. Amsterdam: NCDO Van Loon, R. en Wijsbek, J. (2003) Dialoog en reflectie als uitgangspunt voor de ontwikkeling van organisaties, leiders, teams en medewerkers. Van Gorcum: Assen Zagers, M. (2013) college globalisering en lokalisering. Fontys: Tilburg