Wachtwoorden. Over de poëzie van Anneke Brassinga (Gillis Dorleijn, Afdeling Nederlands RUG) 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Advertisements

Geloven in de hoop.
Is er leven na de dood?.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Een vrouw te zijn.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Joringel keek naar Jorinde.. Het was een mooie avond.
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Impressie van reacties
Psalm 118 vers 11 (ob) De steen, dien door de tempelbouwers Veracht'lijk was een plaats ontzegd, Is, tot verbazing der beschouwers, Van God ten hoofd des.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Waarom naar de kerk (gemeente) gaan
Woord van Leven September 2012.
Hoe kun je Geloven? 1.
Welkom.
Bestemming God eren ….
Woord van Leven Februari 2010.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Welkom in de ochtenddienst! zondag 6 januari uur | ds A. Dominee Liturgie Psalm 100:1-4 Psalm 25:2 Genesis 1:1-10 Gezang 1:1-6 Genesis 1:11-20.
Zomaar een kaartje.
Heksen Voorwoord Heksen in sprookjes Kenmerken van de heks Bewijzen
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Dinsdag PASSIE met PETRUS Marcus 14 vers
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Gedicht k. schippers in dit gedicht is geen woord te veel
…..overrompeld door verdriet
Ken je me niet meer?.
Geluid aan.
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
In het midden lag een grote dauwdruppel, zo groot als de mooiste parel.
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Jorinde zong : Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Mijn werkverslag Inhoudsopgave Wat hebben we allemaal gedaan
H. House of terror in Boedapest  Wat is het?  Wat verwachtte we er van ?  Wat hebben we geleerd?  Pluspunten  Minpunten.
Deuteronomium 30: 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het.
Weet je wie ik ben ?.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Woord van Leven Juni 2014.
De stem van God 2x Jozef: -Mattheus 2 vers Genesis 45 vers 1-7.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Het verschil tussen logisch- en ‘inclusief – intuïtief denken’….. 
15 sept Rotterdam. Romeinen 10 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft.
Zingen Vers 1 Troost troost mijn volk! zo zegt uw God
Van boven bekeken Mind of Christ Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus. (Jes.55:9)
Ze kon dieren en vogels naar zich toe lokken. Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Herinner je Herinnert u …(Lucas 24: 6) Toen herinnerden ze zich zijn woorden (8)
Joringel werd heel blij, raakte de deur aan met de bloem en de deur sprong open.
2 Korinthe 3. 5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als ons werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, 2Korinthe 3.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
HOE BLIJF JE GELOVEN TERWIJL JE WACHT OP GOD? HOE BLIJF JE GELOVEN TERWIJL JE WACHT OP GOD? Romeinen 4:17-20 ‘t Veerlicht Raamsdonksveer.
Jochem Schermers DE PIJN VAN GOD. JEREMIA 2: Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2. Ga ten aanhoren van Jeruzalem: Zo zegt de HEERE: Ik denk aan.
In deze dienst zal Ds. Verbree Voorgaan
.. De regenboog; Noachs zonde Genesis 9 1Waar was de regenboog een teken van? Dat de aarde nooit meer helemaal zou overstromen. 2 Wat was de zonde van.
1Korinthiërs 11: 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
‘Mixed up piles’.
Teleurgesteld in mensen Teleurgesteld in God Teleurgesteld in zichzelf  
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Diverse spreuken en gezegde`s
15 mei 2015 Urk 10 kenmerken van Gods geest in Romeinen 8.
Ieue - Jireh Genesis 22: En het gebeurde na deze dingen dat de God (Elohim) Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie,
Transcript van de presentatie:

Wachtwoorden. Over de poëzie van Anneke Brassinga (Gillis Dorleijn, Afdeling Nederlands RUG) 1

Auteursrechtelijk beschermd materiaal (gedichten, foto’s) gebruikt tijdens de lezing kan hier niet worden opgenomen. 2

‘Aurora’ 3

4

Poëziebundels van Anneke Brassinga (De Bezige Bij) Aurora, 1987 (waarin opgenomen Brassinga’s Debuut, De Lange Afstand, 1985) Landgoed, 1989 Thule, 1991 Zeemeeuw in boomvork, 1994 Huisraad, 1998 Verschiet, 2001 Timiditeiten, 2003 Wachtwoorden. Verzamelde, herziene gedichten, 2005 IJsgang, 2006 Ontij, 2010 Het wederkerige, 2014 Wachtwoorden. Verzamelde, herziene gedichten [2 e uitgebreide druk],

6

7

8

9

10

11

Als ik geen vertaler was, zou ik niet zijn gaan schrijven. Als ik geen gedichten was gaan vertalen, zou ik nooit een gedicht hebben geschreven. Dat denk ik althans. (Je weet maar nooit.) Vertalen begint met zorgvuldig lezen, nauwlettend luisteren - want elke tekst is, hoezeer ook in stilte, hoorbaar te maken - en behoedzaam tasten naar zoiets als het kloppend hart van de tekst. Vertalen is in de loop der jaren almaar scrupuleuzer worden ten overstaan van de woorden en de stem zoals daarin vervat, met inbegrip van retoriek, dubbele bodems, verzwijgingen en andere kunstgrepen. 12

Wie vertaalt, leert zichzelf een specifieke vorm van lezen aan: het lezen van een tekst los van de tekst, los van de mededelingen. Voor een vertaler is de taal een levende substantie, die zich weliswaar voegt naar het gebruik dat ervan wordt gemaakt, maar daarbij niets inboet aan autonomie. Voor een dichter is de taal een materiaal zoals olieverf of klei dat is, waar hij zichzelf aan moet toevoegen om een evocatie te maken, een uit het overvloedig rijke materiaal afgezonderde concentratie van smurrie en bezieling. 13

‘Aquarium’ ‘Huisraad’ ‘Berichten’ 14

Alleen gedichten die ik niet vatten kon, die in zichzelf besloten bleven, geheimzinnig en tegelijk transparant, onbestemd en toch precies, met een soort belofte van schoonheid en vooral opheldering die nooit werd ingelost, hoe vaak ik ze ook herlas - dat waren dan gedichten van Eliot, of Dickinson, of in het Nederlands Leopold - alleen gedichten, kortom, die me boven de pet gingen en nog steeds gaan, behielden een poreuze, ademende ruimtelijkheid, zodat mijn lectuur niet afketste maar integendeel bleef terugkeren als naar een intrigerend landschap om er te dwalen, om in den vreemde te zijn. 15

16

‘Boomgaard’ ‘Hic iacet bic’ ‘Uil’ ‘Voyeuse’ ‘Griep’ ‘Merelloos’ ‘Ballade in F mineur – Chopin’ 17

‘Heen’ ‘Het Elze, 4 mei’ ‘De rivier en het knuffeldier’ ‘Levensbericht’ 18

In de colofons van de bundels vermelde auteurs/werken waarvan geleend is John Lydgate Huizinga Mallarmé Eliot Whitman Erasmus Mozart J.C. Bloem Gilliams Gorter Pierre Kemp Lodeizen Min Nijhoff Plato Rumphius Sartre Sextus Empiricus Shelley Timmermans Vondel Oude Testament Nieuwe Testament Beethoven Proust Swift Ovidius Cioran Adorno Reve Chris van Geel Nussbaum Pascal Perk Multatuli Rilke IJslandse zeerover 19

‘Gefundenes Fressen’ 20

de moeheid in een bootje roeit langs geweldige steden die drijven ieder een eiland langs de kust van het gefantazeerde intellect. Hans Lodeizen 21

‘De woorden, ach de dingen (lamento aan mijn boekenkast)’ 22

Auteurs aan wier werk de titels zijn ontleend waaruit de lamento aan mijn boekenkast is opgebouwd Foucault Abe Kobo Heidegger Brodsky Witkiewicz Sten Nadolny Duras + Andriesse + Winterson Campert Marita de Sterck Witkiewicz Faverey Vestdijk Du Perron Hergé Pieter J. Hoets Oscar Timmers Northrop Frye Judith Herzberg Kees Ouwens Maurice Gilliams Tom van Deel Tonnus Oosterhoff Lidia Ginzburg Martha Heesen Yukio Mishima Patricia Cornwell Chris van Geel 23

Transformatie, dat is de noodsprong, het omzetten van ervaring of emotie in iets van andere orde, andere substantie, namelijk het gedicht, dat een ding is waar de dichter schroefjes in draait, waar hij als een timmerman klappen met de hamer op geeft, aan bijspijkert, in de hoop dat het zal gaan leven, dat het een ademende ordeverstoring wordt die de dood tart. Pasklare poëtische middelen en sluitende redeneringen bieden tegen dood en lijden geen verweer, omdat wat daarmee wordt gecreëerd zelf al dood is, afgemaakt en af. Terwijl de dood en de rouw juist zo pijnlijk voelbaar maken dat leven een staat van toenemende berooidheid en ontkleding inhoudt, een jas die almaar rafeliger en gescheurder wordt. 24

‘Agrarisch III’ ‘Vooruitzicht’ ‘Kastje met vogel’ ‘Orfisch I’ ‘De goede afloop’ ‘Kortstondig’ ‘Karnemelkse pap’ (‘Smartlap’) 25

Wat is de clou van schrijfkunst? Van de ramp die leven heet een dramatisch (of bewegend) beeld scheppen dat om te schateren is en tegelijkertijd door merg en been gaat, dat evenveel medelijden en afschuw wekt, beeld dat een spiegel is maar tegelijk een open raam. 26

Poëzie is “concentratie van smurrie en bezieling” “De berichten werden verontrustend onverstaanbaar / en onweerstaanbaar dwingend.” “Wat leeft, leeft van schrik en beven.” Een gedicht is “een ademende ordeverstoring […] die de dood tart.” “strelend tot zichzelf veroordeeld” “het bang struikelgewas // van dit gestotter” “Dood is te klein en te groot” “de kortstondige kracht van het zwakke” “Van de ramp die leven heet een dramatisch (of bewegend) beeld scheppen dat om te schateren is en tegelijkertijd door merg en been gaat, dat evenveel medelijden en afschuw wekt, beeld dat een spiegel is maar tegelijk een open raam.” 27

28

29

30