SOLK: aandacht voor de patiënt, het gesprek en de klachten Houwen J, Lucassen PLBJ, Stappers H, Assendelft JW, Van Dulmen S, olde Hartman TC Radboudumc,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Gemaakt door Odessa koorevaar
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Woorden en tijd.....
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Onderzoek.
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
User Centred Development
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De epilepsieverpleegkundige CAT M. Vlooswijk.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
3FM Serious Request.
Ik hou er niet van om op dergelijke momenten te praten
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Mijn buurman uit België komt iedere avond rond uur bij mij op de koffie.
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Interventies bij frequente huisartsbezoekers in de eerstelijn: een update van een systematische review Gerben Ter Riet, Frans Smits, Faridi Van Etten.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
RCT naar het effect van een online decision aid voor zelftesten Martine Ickenroth, Janaica Grispen, Gaby Ronda, Geert-Jan Dinant, Nanne de Vries, Trudy.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Verschillende rollen en stijlen
“Dan heb je het gevoel dat je nog bestaat” Ervaringen met en voorkeuren voor huisartsenzorg tijdens behandeling en nacontrole van patiënten met colorectaal.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Het kip met de gouden eieren en de wetsuit Dr. Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen/Molendrift.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) Communicatieworkshop Casuspresentatie Clara Caenepeel, ASO interne geneeskunde.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases De rol van persoonlijkheid bij het lichamelijk en psychisch welzijn van melanoom patiënten.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Dr. Heidi Hoeben Dr. Ilse Muyshondt Kiezen voor low cost dialyse: peritoneale dialyse, thuisdialyse, nacht- of low care dialyse?
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
De incidentie-trend van dementie Analyse van Nederlandse eerstelijns data Emma F. van Bussel PhD student en huisarts in opleiding.
Clinical Assessment as Therapy for managing Medically Unexplained Symptoms (CATMUS) T.C. olde Hartman, J. Houwen, P.L. Lucassen, H. Stappers, W.J.J. Assendelft,
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
De effectiviteit van geoptimaliseerde medicatiebeoordelingen voor patiënten met geriatrische problemen in de huisartspraktijk Opti-Med studie Floor Willeboordse,
Substitutiescenario in de follow-up van chronische kanker patiënten in de eerste lijn. Prevalentie, ziekteduur en geschatte extra consultatie tijd. Carola.
PINET Huisartsen in opleiding: hoe gaan zij om met klinische vragen over patiënten? Marlous F. Kortekaas, Lia Boelman, Marie-Louise E.L. Bartelink, Arno.
Ervaringen van huisartsen en ouders met de CRP sneltest bij kinderen Marjolein Schot 1, Esther Brussee 1, Eveline Noteboom 1, Lidewij Broekhuizen 1, Jochen.
Prognostische factoren van chronische buikpijn bij kinderen in de eerste lijn
Disclosure belangen NHG spreker
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Disclosure belangen NHG spreker
IT TAKES TWO TO TANGO dr Rob van der Sande Eerstelijnszorg
Disclosure belangen NHG spreker
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Regenboog boven de stad
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Disclosure belangen NHG spreker
Who knows something about scenarioplanning?
Transcript van de presentatie:

SOLK: aandacht voor de patiënt, het gesprek en de klachten Houwen J, Lucassen PLBJ, Stappers H, Assendelft JW, Van Dulmen S, olde Hartman TC Radboudumc, eerstelijns geneeskunde

Introductie Symptomen zonder onderliggende pathologie, 25-50% (Burton 2014) Functionele beperkingen, risico voor aanvullend onderzoek en behandelingen (Olde Hartman et al. 2009, Joustra et al., 2015) Ziekterol, grote zorgconsumptie (Joustra et al., 2015) Vaker ontevreden: krijgen niet de zorg die ze willen en verwachten (Peters et al, 2009; Salmon et al., 2007)

Introductie Analyses SOLK consulten, view patiënten Patiënten introduceren cues (Epstein et al., 2007) Emotionele steun, uitleg (Deale et al., 2001) Diagnose (Salmon et al., 2005)

Introductie Analyse SOLK consulten, view HA Negeren cues (Salmon et al., 2004) Meer tijd, niet in cognities en functioneren patiënt (Epstein et al., 2006) Mismatch in het consult

Introductie Studies indirect afgeleid door onderzoekers of vragenlijsten SOLK patiënten geen rol Recall bias

Introductie Behoefte aan studie om direct verwachtingen en ervaringen van patiënten te bestuderen Reflective practice (van Dulmen et al., 2011)

Vraagstelling Wat zijn volgens SOLK patiënten zelf relevante communicatie determinanten en wat zijn hun ervaringen en verwachtingen met als doel het consult te verbeteren?

Methode, procedure Video opnames Informed consent voor consult Exclusie < 18 jaar, taalbarriere Huisarts: denk je dat er sprake is van SOLK? Selectie SOLK consulten Indien < 3 SOLK, 2e dag terug

Methode, procedure Reflectie met patiënten, audiotape Semi-gestructureerd interview Spontane reactie patiënt Om 3 minuten vragen

Methode, analyse Verbatim uitgewerkt Eerste 10 interviews analyse 2 onafhankelijke onderzoekers Consensus meeting met 3e onderzoeker categorieën Overige interviews gecodeerd met categorieën Discussie met 4e onderzoekers, thema’s Herhaaldelijk proces van verzamelen data, analyse, discussie

Resultaten 574 patienten op spreekuur 506 benaderd 116 non responders 390 participeren 43 SOLK39 reflecties 4 geen reflecties 36 onduidelijk SOLK 311 geen SOLK68 exclusie

Resultaten 39 HA benaderd, 20 deelname (9 man, 11 vrouw) 9 stadspraktijken, 11 platteland HA ervaring 2-43 jaar 17 praktijkhouders, 3 waarnemer Variatie aantal SOLK consulten 0-5, 2 HA geen SOLK SOLK patiënten: 11 man, 28 vrouw Leeftijd jr

Resultaten Categorie# interviews# quotes Serieus nemen aandacht voor de individuele persoon - open - kennen - empathie aandacht voor het gesprek als gelijkwaardige partners - dialoog - tijd en ruimte - helder/duidelijk - gelijkwaardig - rustige sfeer - gedeelde probleemdefinitie en besluitvorming aandacht voor de symptomen - iets doen met de klacht - exploreren - oorzaak achterhalen - uitleg - geruststellen - structureren

Resultaten Serieus nemen Aandacht voor patiënt Aandacht voor gesprek Aandacht voor symptomen

Resultaten Aandacht voor persoon als individu ‘ ’Maar ze blijft inderdaad reageren elke keer op mij als ik met iets kom. Dat vind ik heel erg positief en heel fijn. En dat praat ook een stuk makkelijker en heel erg open en ja. Dat gaat elke keer zo eigenlijk. […] over het algemeen is gewoon altijd heel erg ontspannen, ontspannen sfeer. Dat is geweldig. ‘’

Resultaten Aandacht voor gesprek als gelijke partners ‘’ Omdat ik weet dat ik erop terug kan komen van goh we hebben het de vorige keer over gehad, maar ik heb ervaren dat het zus en zus en zo en anders is. En dan staat hij daar open voor, en dan kan je daar met elkaar over praten. I: Ja ja ja. P: Het geeft ruimte dat geeft, geeft, dat is niet zo beklemmend he, kijk als jij zegt als huisarts volgens mij van, zo gaan we het doen en niet anders, dan is dat voor patiënten heel erg beklemmend. ‘’

Resultaten Aandacht voor symptomen ‘’Wat had hij moeten doen om het om een goed consult te vinden tot dusver? P: Doorvragen over de buikpijn en ja toch meer zeg maar ja ik vond dat het te snel ging van oh er is nieuwe olie of een nieuwe medicijn ja en ik had toch liever gewild want dat is dus ook de reden dat ik dacht van achteraf toen ik naar huis ging van oh ja ik ben er niet tevreden over, toch dat ie misschien mijn buik even had nagekeken of toch meer doorvragen van waar zit het precies of zo, zeg maar meer ja meer doorvragen. ‘’

Discussie Serieus nemen, heterogene definitie Kennen niet eerder in literatuur genoemd Somatisch management nauwelijks eerder beschreven in literatuur

Discussie Eerste studie met directe interactie met SOLK patienten Geen recall bias Hawthorne effect Interdokter variatie

Discussie Ontwikkeling interventie voor HA voor patiënten met SOLK Verwachtingen en ervaringen van patiënten zelf onderzoeken logische eerste stap Dank voor deelnemende huisartsen en patiënten

Vragen?

Referenties Burton C. Can we explain medically unexplained symptoms? Fam Pract. 2014;31(6): Olde Hartman TC, Hassink-Franke LJ, Lucassen PL, van Spaendonck KP, van Weel C. Explanation and relations. How do general practitioners deal with patients with persistent medically unexplained symptoms: a focus group study. BMC Fam Pract. 2009;10:68. Joustra ML, Janssens KA, Bultmann U, Rosmalen JG. Functional limitations in functional somatic syndromes and well- defined medical diseases. Results from the general population cohort LifeLines. J Psychosom Res Peters S, Rogers A, Salmon P, Gask L, Dowrick C, Towey M, et al. What do patients choose to tell their doctors? Qualitative analysis of potential barriers to reattributing medically unexplained symptoms. J Gen Intern Med. 2009;24(4): Salmon P, Humphris GM, Ring A, Davies JC, Dowrick CF. Primary care consultations about medically unexplained symptoms: patient presentations and doctor responses that influence the probability of somatic intervention. Psychosom Med. 2007;69(6): Epstein RM, Hadee T, Carroll J, Meldrum SC, Lardner J, Shields CG. "Could this be something serious?" Reassurance, uncertainty, and empathy in response to patients' expressions of worry. J Gen Intern Med. 2007;22(12): Deale A, Wessely S. Patients' perceptions of medical care in chronic fatigue syndrome. Soc Sci Med. 2001;52(12): Salmon P, Ring A, Dowrick CF, Humphris GM. What do general practice patients want when they present medically unexplained symptoms, and why do their doctors feel pressurized? J Psychosom Res. 2005;59(4):255-60; discussion Salmon P, Dowrick CF, Ring A, Humphris GM. Voiced but unheard agendas: qualitative analysis of the psychosocial cues that patients with unexplained symptoms present to general practitioners. Br J Gen Pract. 2004;54(500):171-6 Epstein RM, Shields CG, Meldrum SC, Fiscella K, Carroll J, Carney PA, et al. Physicians' responses to patients' medically unexplained symptoms. Psychosom Med. 2006;68(2): Dulmen van B. What makes them (not) talk about proper medication use with their patients? An analysis of the determinants of GP communication using reflective practice. International Journal of Person- Centered Medicine. 2011;1:27-34.