19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Advertisements

Aandachtspunten bij akoestisch onderzoek SWUNG versus Wet geluidhinder
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Nieuwe regels bij rijksinfra
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
1 Geluidhinderbestrijding Een definitief teloor gegane illusie?
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Ontwikkelingen geluidbeleid
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Hinder en bezorgdheid:
Trajectverkenning 71: N322 Rossum – Beneden Leeuwen Toelichting Commissie Ruimte 10 oktober 2012.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
Omgevingswet - een introductie -
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
Handhavingsprogramma RO
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Informatieavond Spoor Hulten Gemeente Gilze en Rijen 7 juli 2015.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Pensioenactualiteiten Buitenlandse Zaken Den Haag, S. Jongbloed, Bestuursbureau ABP.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Presentatie Bestemmingsplan Donkerbroek–West 17 februari voorontwerp-
Presentatie dijkversterkingen Kruiningen- en Zimmermanpolder.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
Principes herinrichting Burgemeester Kasteleinweg Informatieavond tot uur (inloop vanaf uur) 21 november 2012.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
1 Bodemsanering fase 3 Doorn. Introductie fase 3 Definitie ‘fase 3’ in tijd: voorbereidende werkzaamheden, uit te voeren parallel aan de uitvoering van.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
Gevelisolatieonderzoek Jos van Maarschalkerweerd
Inhoud: Project saneringsomvang gemeentelijke + prov. wegen
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
12.2 Totstandkoming van een wet
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
Duurzaam integraal ontwerpen
Van beleid tot regelgeving
Aow en Pensioen in regeerakkoord
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Omgevingswet en geluidsanering
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Sanering bij wegreconstructie Verplichtingen en kansen
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Private Kwaliteitborging
Leegstand en regionale samenwerking
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Transcript van de presentatie:

19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu

2 19 januari 2011 Opzet van de briefing 1.Geluid als maatschappelijk probleem 2.Aanleiding nieuwe wetgeving 3.De inhoud van het nieuwe systeem: wetsvoorstel SWUNG-1 4.Conclusies met doorkijk naar SWUNG-2

3 19 januari 2011 Geluid als (gezondheids)probleem (1)

4 19 januari 2011 Geluid als (gezondheids)probleem (2) Hinder door wegverkeer neemt toe (Milieubalans 2009) RIVM (2007): gezondheidsschade € mln per jaar marktwaarde verlies onroerend goed € 10,8 miljard Planbureau voor de Leefomgeving (2010): ruim 40% van de bevolking geluidhinder (waarvan weg 30%!)

5 19 januari Aanleiding/achtergrond wetsvoorstel Huidige Wet geluidhinder schiet te kort: te ingewikkeld biedt onvoldoende bescherming vertraagt benuttingmaatregelen infrastructuur. - ontoereikend wettelijk instrument - zonder specialistische kennis.. niet te doorgronden - fictie van rechtsbescherming Eerste Kamer:

6 19 januari Doelen Swung-1 Rijkswegen en spoorwegen: Stoppen onbeheerste groei Vereenvoudiging Aanpak hoge geluidbelastingen Versterking bronbeleid.

7 19 januari 2011 maximale waarde voorkeurswaarde 20% ernstige hinder minder dan 4% ernstige hinder 55 dB 65 dB70 dB 50 dB aanlegfase NORMEN

8 19 januari 2011 aanlegfase

9 19 januari 2011 maximale waarde voorkeurswaarde lokale afweging: kosten – baten stedenbouwkundig landschappelijk verkeerskundig overleg /inspraak criterium in de wet aanlegfase NORMEN

10 19 januari 2011 stil wegdek schermen aanlegfase besluit bezwaar / beroep onherroepelijk aanleg / bouw

11 19 januari 2011 elke woning per gevel per bouwlaag aanlegfase

12 19 januari 2011 besluit bezwaar / beroep onherroepelijk openstelling huidige wetSwung aanlegfase aanleg / bouw

13 19 januari 2011 beheerfase huidige wet: beheerder mag niks wijzigen

14 19 januari 2011 huidige wet: verkeer mag alles kan onbelemmerd groeien beheerfase

15 19 januari 2011 bewaken geluidafspraken besluit eenvoudig bewakingssysteem nodig: beheerfase

16 19 januari 2011 = geluidproductieplafond (referentiepunt) beheerfase plafond = 76,8 dB plafond = 66,8 dB verkeersomvang snelheid wegdektype wegbreedte schermen _____________ + XX,X dB 1:1 relatie woningen permanente naleving jaarlijks verslag monitoringloop

17 19 januari 2011 plafonds monitoring loop besluit: maatregelen plafonds begrijpelijk houdbaarheid oplevertoets

18 19 januari 2011 beheerfase

19 19 januari 2011 Ook geluidplafonds invoeren Hoogte? “recent” of komend besluit (TB, Spoedwet) ook Betuwelijn, HSL-Zuid, Hanzelijn, SAA(L) Bestaande wegen en spoorwegen (1) overige (spoor)wegen (zonder recente besluiten)? starten met aansluiten bij heersende situatie werkruimte nodig

20 19 januari 2011 (onderzoek ingenieursbureau DHV: resultaat wegverkeer) + = voldoet/inpasbaar - = voldoet niet/niet inpasbaar 0,5 dB1,0 dB1,5 dB2,0 dB Werkbaarheid--++ Kosten--++ Standstill hinder+++- Fluctuaties--++ Aansluiten bij Wgh--+- Bestaande wegen en spoorwegen (2)

21 19 januari jaar uitvoering plafonds verlagen na sanering Bestaande wegen en spoorwegen (3) overige (spoor)wegen (zonder recente besluiten) heersende situatie + 1,5 dB (= ,5) Bij invoering stelsel overal “automatisch” plafonds (moet direct werken). Te hoge geluidbelastingen aanpakken met saneringsprogramma (MJPG is verankerd in MIRT)

22 19 januari 2011 Betekenis SWUNG voor andere overheden Swung-1: Nu geen nieuwe normstelling woningbouw Meer duidelijkheid over uitgangspunten bij toetsing aan geluid. Plafond (register op internet) is uitgangspunt. Geen ad hoc prognoses. Dus geen beperking bouwmogelijkheden. Vervolg Swung-2: Systeem GPP’s ook voor provinciale wegen Wel nieuwe normstelling woningbouw Nieuw normstelsel wordt in goed overleg met VNG/G4 uitgewerkt.

23 19 januari 2011 Conclusies: Voordelen voor de burger? (kleine) infra-knelpunten sneller opgelost (benuttingsmaatregelen) (kleine) infra-knelpunten sneller opgelost (benuttingsmaatregelen) besluiten over grote infrauitbreidingen sneller besluiten over grote infrauitbreidingen sneller wordt niet onbeperkt lawaaiiger situatie wordt niet onbeperkt lawaaiiger het is duidelijk wie er verantwoordelijk is het is duidelijk wie er verantwoordelijk is het is duidelijk wat de grenzen voor geluid zijn het is duidelijk wat de grenzen voor geluid zijn sanering in 10 jaar en gebaseerd op huidige knelpunten sanering in 10 jaar en gebaseerd op huidige knelpunten

24 19 januari 2011 EINDE 30 oktober 2009