3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een initiatief van vzw De Zwaluw
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
culturen categoriseren: basiswaarden
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Hogescholen in Dialoog
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Les 7: het voorbereiden van een les
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Kinderrechten als brug
Wiki Interculturele communicatie
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
“Help mij het zelf te doen”
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Workshop Identiteit?.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Schoolopbouwwerk Menen
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Gelijke kansen op school: het kan!
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Duurzame inzetbaarheid
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Leerling- kenmerken Motivatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Diversiteit en integratie
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen

Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…

… maar ook een bron van irritaties, conflicten en frustraties. Voortdurend spelen verschillende belangen en perspectieven een rol ( Dieleman)

Uitdagingen voor de SLO? BRUSSEL-LEERKRACHT

Hoofddoelstelling Studenten lerarenopleiding, (vak)mentoren en docenten verder professionaliseren in het omgaan met stedelijke diversiteit Via uitbouw van diversiteitsstages in Brusselse scholen met veel allochtone leerlingen Via lerend netwerk -> leerunits per school

indigo startdag vormings -dag inleef- activitei- ten leerunits stage- periode (15/2- 4/3) leerunits afsluit- dag Indigo-traject academiejaar

TijdpadActiviteitInhoudelijke invulling eind september 2015 Voorafgesprek 10 oktober 2015 Startdag (Brussel)lesgeven in Brussel vanuit multi-actor-perspectief 28 november 2015 Vormingsdag (Leuven) meertaligheid/klasmanagement oktober 2015 februari 2016 Inleefactiviteiten - contextverkenning (ligging school, leefomgeving leerlingen, …) - relatie-opbouwende activiteiten met leerlingen - mesotaken (restaurantdag, speelplaatstoezicht, huiswerkbegeleiding, …) midden oktober begin december 2015 begin januari 2016 Leerunits: samenkomst 1, 2 en 3 (a) bepalen van de leervragen (individueel + in groep), IC-wijzer (b) uitwisselen van vormingen + gelezen literatuur (c) voorbereiden stage (bespreken lesvoorbereidingen, ….) februari-maart 2016 (15 februari-4 maart) stageperiode (m.i.v. leerunits samenkomst 4 en 5) a) geven van lessen (10 à 15u) b) samenkomst 4 met de leerunit tijdens stage c) samenkomst 5 met de leerunit tijdens stage opvolgen van de leervragen (individueel + in groep) uitwisselen van vormingen + gelezen literatuur verder voorbereiden stage (bespreken lesvoorbereidingen, …) april 2016 Leerunits: samenkomst 6 afronding 27 april Afsluitdag (1/2 dag, Leuven) dag van uitwisseling (presentaties van de leerunits) en bestendigen relaties voor toekomstige samenwerkingen (lerend netwerk)

INSTAP: Een portret van een multiculturele klas Klas 4 A (ASO) Sint-Guido-Instituut Anderlecht YuriLuis Nohely Tenzin Serine Leo Nicky Joris Mohammed Kim Soufrian Vlady Bryan Emelle Hakim Zahid Selena Nouhalia

Welke vraag zou je graag aan je leerling stellen? Welke vraag zou de leerling graag van jou krijgen? Welke uitdagingen zie je voor je vak? Welke uitdagingen ziet de leerling voor je vak?

Een expert aan het woord: Mouloud Raiss Leerkracht geschiedenis en lichamelijke opvoeding Sint-Guido-instituut te Anderlecht Kijken en handelen in een kleurrijke groep

DE CULTURELE BRIL van de LERAAR De benadering van HOFSTEDE machtsafstand collectivisme - individualisme onzekerheids- vermijding masculiniteit- feminiteit lange-korte termijngerichtheid

Valkuilen Interpersoonlijke verschillen worden gereduceerd tot groepsverschillen Ontmoeting ruimer zien Stereotypering: wij-zij denken Migranten ontwikkelen zich in een nieuwe context

Zelfreflectie: diversiteit binnen onderwijs een heel kwetsbaar thema  Hoe ervaar je een divers samengestelde klas: als de gewoonste zaak van de wereld, als uitdagend of als complex?  Hoe typeer je jouw strategie om met een diverse klas om te gaan?  Wat beschouw je als meest ingewikkeld in jouw relatie met allochtone studenten? Kun je ook aangeven waarom dat zo is?

 Ik ben een lkr die allochtone studenten telkens weer nieuwe kansen geeft en blijft focussen op het positieve. Ik werk vanuit mijn overtuiging dat iedereen gelijk is en je elkaar met respect moet behandelen.  Ik vind het prettig om lln. bij groepswerk zelf in kleine groepen in te delen om te voorkomen dat deze groepen door de lln zelf voornamelijk op basis van etnische afkomst worden samengesteld  Een gemengde groep vind ik juist het meest leerzaam en inspirerend voor de lln.  Ik ben bang om beschuldigd te worden van discriminatie  Op welke wijze krijg ik respect van deze groep? Ik besteed veel aandacht aan het creëren van een veilige context.

Bronnen: de Jong, M., Diversiteit in het hoger onderwijs, Groningen, Haijer, M., Hansson, M., Hijlkema, B. en Riteco, A., Open ogen in de kleurrijke klas, 2011, Bussum Indigo, een kleurrijk verhaal, handboek voor interculturele competentie, door Simons,J., De Witte, N., Vertommen, T., Hoflack, V., Bogaerts, I., Foucart, C. en Mathyssen, F..