Welkom op de informatie-avond Havo /2013
Programma Deel 1 uur, aula Afdelingsleider: Mw. Meinema Decaan: Dhr. Jonkers Coördinatoren werkweek: Dhr. Jonkers en Dhr. Schenk Deel 2 uur, lokalen Mentoren havo 4
Inhoud deel 1 (aula) Kenmerken ontwikkeling adolescentie Kenmerken leerjaar vier havo
Ontwikkeling adolescentie Inzichten rond ontwikkeling hersenen 15/16 jaar Verschil jongens/ meiden ( mannen en vrouwen)
Ontwikkeling adolescentie Van: ‘adolescenten kunnen niet plannen’ Naar: ‘adolescenten kunnen leren plannen’ Andere kwaliteiten treden in deze fase op de voorgrond. Dit is nodig voor de ontwikkeling tot zelfstandig individu. Daarnaast zijn kwaliteiten te ontwikkelen met behulp van opvoeders.
Ontwikkeling adolescentie Crone: ‘Jongeren kunnen snel leren, zijn vindingrijk en creatief. In die levensfase is dat gewoon het allerbeste’ NRC, 8 sept 2012 Jolles: ‘Maak gebruik van de ontdekkingsdrang van pubers’ NRC, 8 sept 2012
Ontwikkeling adolescentie ‘Eigenlijk pubert het brein wel zo prettig’ VK, 15 sept 2012 ‘Jongeren trekken weg van hun ouders, en dat is maar goed ook’ VK, 15 sept 2012
Ontwikkeling adolescentie Opvoeders, Ouders en docenten: - Stimuleren, inspireren - Lange termijn perspectief schetsen, visualiseren - Ondersteunen bij leren plannen -Benutten van behoefte ergens bij te horen én autonomie ontwikkelen -Helpen bij het maken van keuzes
Ontwikkeling adolescentie Van Aken: ‘Jongeren mogen best op hun bek gaan’ ‘Ouders doen het heel vaak intuïtief goed: ene keer strenger controleren, de andere keer wat meer loslaten’ VK, 15 september 2012
Ontwikkeling adolescentie Jongens en meiden leren anders Verschillen in: -Beweeglijkheid -Oxytocine/ testosteron - Intrinsieke/ extrinsieke motivatie
Ontwikkeling adolescentie Mentorenteam: -Gesprekken vóór de herfstvakantie met individuele leerlingen -Professionalisering door van elkaar te leren -Reflectie uitlokken bij leerlingen -Grenzen stellen -Afwisselen in activiteiten tijdens de lessen -Humor
Be Good!
Kenmerken leerjaar Havo 4: Voor- examenjaar Schoolexamens, PTA, Examenreglement => Voorbereiding verzwaarde exameneisen
Kenmerken leerjaar Verzwaarde exameneisen ( havo 5) Sinds vorig schooljaar: CE gemiddeld een 5,5 Vanaf : plus maximaal één vijf voor kernvakken ( NE, EN, WI) Vanaf : plus rekentoets, minimaal een vijf te scoren Vanaf : CE gemiddeld een 5,5 en maximaal één vijf voor kernvakken en rekentoets
Deel 2 ( lokalen) Huishoudelijke mededelingen Lokalen: H4a, Gijs Jonkers: 3.22 h4b, Hans Debets: 3.23 H4c, Joop van Lonkhuyzen: 3.24 H4d, Sharon Cahn: 1.21 h4e, Sue Heeremans: 3.25 H4f, Marieke Vlieghuis: 1.22