Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Toekomst Oudegeinlaan en omgeving
College 4 Methodisch Ontwerpen Duaal;
“Hof van Tilly” Studie ter bevordering van Duurzaamheid Monumentaal gebouw Uitgevoerd door studenten Maastricht university en Zuyd Hogeschool Ward Hupperets.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
SLIM ONTWORPEN, GROEN GEBOUWD
Flow als sturingsprincipe
Welkom Binnenluchtkwaliteit Basisscholen Gelderland (BBG) kennisgroepbijeenkomst Techniek.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Iedereen coach naar Jef Clement.
Genomineerde school De Schakel (1992). De Schakel Vignet Gezonde School Thema-certificaten: (binnen) Milieu Voeding en Mondgezondheid Sociaal-emotionele.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Waarom de Campagne Energieke Scholen?  Energiebesparing en verbetering binnenklimaat  Verbetering leerprestatie  Vermindering ziekteverzuim  Besparing.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Parametric release Wat is dat?.
De ecologische voetafdruk
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Energiesprongprojecten onder de loep Wat werkt en wat niet? Welke (prestatie) afspraken worden gemaakt? Wat vinden bewoners? Wouter Borsboom (TNO), Niels.
Bewonerscommunicatie Ilse van den Berg, dinsdag 13 oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Frisse lucht, gewoon doen! Binnenklimaat in de praktijk, Remco Verheij.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Instructie inloggen docent via Entree. Licentie bestellen Heeft u nog geen docentlicentie voor het digitale lesmateriaal? U kunt uw licentie bestellen.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Dia 1 Presentatie “Frisse Scholen” Voorbereidende Vergadering, 6 december 2011 Inhoud Presentatie Korte uitleg over diverse regelingen: Bouwbesluit Energielabel.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
& 23 maart bijzonder lectoraat revalidatie b eter snappen, meten en beinvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren onderzoek.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Doelen realiseren met media
Gezondheid & de Omgevingswet
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Huisvesting en Hygiëne
Learning Content Management Systeem
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
how to create an Optimal Classroom Experience
Onderzoek Indoor Comfort Index © ICI
Dikketruiendag Donderdag 12 februari 2019 Met de steun van
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Onderzoek binnenklimaat
VOOR EEN LEVEN UIT BALANS
De Kostprijs Why Bother?.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar

Even voorstellen… Michel Heijnekamp Manager Productontwikkeling en Marketing Strukton Worksphere Als u vragen heeft kunt u ze direct stellen Mobiele telefoons graag stil of uit

Ter inleiding Hilbert van der Duim: WK 1981

Ter inleiding Sven Kramer: 19 maart :19.63

Wat is de doelstelling voor vandaag… De doelstelling voor vandaag is: dat u zich bewust wordt van het feit dat veel scholen, als het gaat om binnenklimaat, nog met frieze doorlopers en een dikke trui aan op een buitenbaan schaatsen; dat u, na vandaag, bereidt bent een optimale leeromgeving te creëren door de klapschaats onder te binden, het aerodynamische schaatspak aan te trekken en binnen een topprestatie neer te zetten!!

Waar gaan we het over hebben… Agenda: 1 e helft hoe ervaart u het binnenmilieu? wat is de (gemeten) werkelijkheid? beïnvloedende factoren 2 e helft hoe ervaart u het binnenmilieu? wat is de gemeten werkelijkheid? wat is de invloed van de verschillende factoren

Klein testje… te vochtigte droog te warmte koud Graag als onderstaand invullen:

Meten is weten…. En dan nu de gemeten praktijk!

Inleiding de Optimale Leeromgeving “Het creëren van een optimale leeromgeving – met positieve effecten voor docent en leerlingen – is een actueel thema. Waar de functionaliteit en effectiviteit van het primaire proces lange tijd de vormgeving en inrichting van onderwijsgebouwen domineerden is nu het tij langzaam aan het keren” “Er is een groeiend bewustzijn dat de gebouwde omgeving een positief effect heeft op de gezondheid en de leerprestatie”

Inleiding Maar…. Het is goed om u te realiseren dat de fysieke omgeving – de gebouwgebonden aspecten – uiteindelijk niet doorslaggevend zijn voor de kwaliteit van het onderwijs Goede docenten, een degelijke onderwijsmethodiek, adequate begeleiding van leerlingen en bijvoorbeeld communicatie binnen de onderwijssector zijn van veel grotere invloed.

Binnenklimaat en binnenmilieu…. Binnenklimaat thermisch binnenklimaat + luchtkwaliteit Binnenmilieu binnenklimaat + licht + geluid Gebouw Schil/gevel Materialen Meubilair Gedrag ventilatiegedrag schoonmaak beheer en onderhoud gebruik apparatuur Buitencondities luchtverontreiniging, groen en o.a. (zon)licht Installaties ventilatie verwarming verlichting

Binnenklimaat…. Weet u wat het totaal effect is van slecht binnenklimaat op ziekteverzuim? een verhoging van 1-2% ter illustratie: Een docententeam van 50 FTE’s, kosten ca. 50x EUR 40k, dit geeft ca. 2 miljoen aan salariskosten. Derving door 6% ziekteverzuim is: EUR ,- Derving door 4,5 % ziekteverzuim is: EUR ,-

Binnenklimaat…. Wat is de functionele verwoording hiervan? luchtkwaliteit: de CO 2 concentratie in ppm thermisch binnenklimaat: temperatuur Volgens ISSO, publicatie 86: Klasse A t/m D p.s. de CO 2 concentratie is een maatstaf voor de luchtkwaliteit cq de ventilatie en niet op zichzelf een probleem!

Binnenklimaat, luchtkwaliteit… Recent Deens onderzoek “increasing the air supply rate from 2.5 to 5 to 10 L/sp – would improve the performance of schoolwork by 29%” “Poor air quality is a major disadvantage for children, and especially for slow workers”

Binnenklimaat, temperatuur… Recent Deens onderzoek “Raising classroom temperature from 20 C to 30 C reduced most types of schoolwork by up to 30%” “For 40 years this was widely believed to be an overestimate.”

Binnenklimaat en binnenmilieu…. Binnenklimaat thermisch binnenklimaat + luchtkwaliteit Binnenmilieu binnenklimaat + licht + geluid Gebouw Schil/gevel Materialen Meubilair Gedrag ventilatiegedrag schoonmaak beheer en onderhoud gebruik apparatuur Buitencondities luchtverontreiniging, groen en o.a. (zon)licht Installaties ventilatie verwarming verlichting

Binnenklimaat, licht… 8,7% 13,6%

Binnenklimaat, groen?!?!

Denkt u dat het wat uitmaakt of u op echt groen of nepgroen(foto of afbeelding) uitkijkt? Ja, dat maakt wel uit maar, “Betrouwbaar en consistent onderzoek heeft geeft aan dat (met name natuurlijk) uitzicht een positieve psychologische uitwerking heeft” “ook het kijken naar natuurafbeeldingen of naar een film heeft aantoonbare rustgevende en gezondheidsbevorderende effecten”

Bedankt voor uw aandacht! Heeft u nog vragen?!?

Een klein testje… te vochtigte droog te donkerte licht bedomptfris te veel geluidabsoluut stil te warmte droog

Een klein testje… te vochtigte droog te donkerte licht bedomptfris te veel geluidabsoluut stil te warmte koud