Organisatie-ontwikkeling door research in action Leni Beukema 27 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Leiderschap bij verandering
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
ICT in een dynamische context
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Interpreteren van data
Reflexivity.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Algemene Sociologie PA – B1
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Sociaal netwerk methodiek
Onderzoeksvaardigheden 3
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Research in action eerste introductie Leni Beukema 26 maart 2015.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Human capital in beeld FNV 9 april 2014 Dr. Leni Beukema.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Organisatieontwikkeling door handelingsonderzoek 2 Leni Beukema 11 april 2013.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
Research in action eerste introductie
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
De docent als veranderaar in de context van de school
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Workshop academisch schrijven
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Participatory Action Research
Interventie onderzoek eerste introductie
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
lerend onderzoeken, onderzoekend leren 15 november 2013
Transcript van de presentatie:

Organisatie-ontwikkeling door research in action Leni Beukema 27 februari 2014

Wat gaan we doen? Introductie ‘ research in action ’ en handelingsonderzoek Varianten van research in action Kernvragen over opzet en uitvoering van een handelingsonderzoek: koppeling met eigen afstudeeronderzoek Als tijd: relatie onderzoeker en mede-onderzoekers nader bekeken

Beelden en vragen Wat komt in je op bij ‘ research in action ’ en ‘ handelingsonderzoek ’ ? Welke vragen heb je naar aanleiding van de literatuur van vandaag?

Regulatieve cyclus probleem definitie diagnose ontwerp interventie evaluatie

Plaatsbepaling van onderzoeksbenadering In termen van Boeije Kritisch-emancipatorisch (en interpretatief) Vanuit praktijkgericht onderzoek ontwikkelen van theorie Theorie als heuristisch kader

Uitgangspunten ‘Research in action ’ 1.Wetenschappelijke kennis inzetten als hulpbron voor innovatie en empowerment onderzochten 2. Zeggen, doen en veranderen 3.Wederkerige relatie onderzoeker – onderzochten 4.Geen complexiteitsreductie 5.Reflexiviteit

Ad 1.Wetenschappelijke kennis voor innovatie en empowerment Wetenschappelijke kennis inzetten als hulpbron voor innovatie en empowerment onderzochten Local/ emergent Wetenschappelijk onderzoek als waarden geladen activiteit (dus deels elite/ a-priori) Expliciteringsplicht

Ad 2. Zeggen, doen en veranderen Inzicht in handelen van mensen en de bijbehorende betekenissen, waarden én hulpbronnen Dualiteit van structuur Zoeken naar mogelijkheden eigen handelen veranderingsgericht te maken: praktische en discursieve kennis

Ad 3. Wederkerige relatie onderzoeker - onderzochten Relatie tussen onderzoeker en mede-onderzoeker(s) in onderzoeksleerproces communicatieve symmetrie wederkerig adequaat Nieuw soort kennis gebruik van mode 1, 2 en 3 kennis alledaagse en wetenschappelijke kennis gelijkwaardig die voortdurend wordt ge(re)produceerd dubbele hermeneutiek

Ad 4. Geen complexiteitsreductie Individueel handelen, collectief handelen en sociale ontwikkelingen/ voorwaarden (dus ook: micro, meso, macro) Inter- of transdisciplinariteit Discourse analyse als een belangrijke methode van data- analyse

Ad 5. Reflexiviteit Kennis als uitkomst van permanente en alledaagse discussie en ontwikkeling Reflexief onderzoek Bewust van eigen vooronderstellingen Onderzoeker als persoon Onderzoeker in positie betreffende context Resultaten en proces zijn beiden uitkomsten van onderzoek: meta-niveau altijd betrokken

Sentimenteel/ Judith Herzberg Ze zitten in de auto in een file, de radio staat aan, uitlaatgassen en muziek, een lied waarvan hij zegt dat hij het mooi vindt, over brandende violen en een dans die doorgaat tot het einde van de liefde. Niet het lied maar wat hij zegt maakt dat zij hem niet aan kan kijken. Nu komt er in de auto nog iets bij: muziek en uitlaatgassen en verlegenheid. Verlegenheid omdat de dans tot aan het eind van liefde veel te veel is, te ver naar vroeger reikt, te ver vooruit, zijn ziel puilt opeens onbeschermd, zo onbeschermd, zij zegt alleen: ‘ Sentimenteel ’. Ja zegt hij, sentimenteel. Nooit zal zij weten of hij weet hoe zij dat woord heeft aangegrepen. Nooit zal hij weten wat zij begrepen heeft, hoe ver en ver, nooit zal zij weten dat hij begreep dat zij begreep wat hem opeens beving, tenzij iemand, geschiedschrijver misschien, later precies recontrstrueert hoe dat met mensen toen en toen met radio ’ s in files ging.

Handelen in organisaties Dualiteit van structuur en verschillende niveaus van betekenisgeving (Weick) Het individuele niveau Het intersubjectieve niveau Generieke subjectiviteit Extrasubjectiviteit

Routines als basis van verandering Afkondigen van verandering is niet realisatie daarvan Onderbewuste, praktisch bewustzijn en discursief bewustzijn Basis van individueel veranderen is praktisch bewustzijn discursief maken (reflexie) Interactie over deze reflexie vraagt uitdaging én veiligheid Tempo van verandering afstemmen op tempo van gesprek (en omgekeerd)

Varianten van Research in Action De lijn van organisatiestudies (1) Lewin (vanaf jaren 50 in US) Natuurlijke experimenten Verandering als proces naar nieuwe stabiliteit (unfreezing, changing, freezing) Groepsdynamica Tavistock institute of Human Relations (vanaf WOII)/ Norwegian Industrial Democravy Project (jaren 60/70) Sociotechniek Psychologische eisen aan banen Semi-autonome groepen

Varianten van Research in Action De lijn van organisatiestudies (2) Lerende organisaties (Argyris jaren 90) beleden theorie/ gehanteerde theorie single en double loop leren van model 1 naar model 2 organisaties Pragmatisch actieonderzoek (Greenwood&Levin, 1998) kennisontwikkeling door handelen de rol van participatieve democratie

Theorie U, Scharmer (MIT, 2011) Verandering als co-creatie Leren van de toekomst Open geest (reflexie op vooronderstellingen) Open hart (voelen) Open wil (niet bang voor de toekomst)

Varianten van Research in Action De lijn van democratiseringsbewegingen (1) Kritisch actieonderzoek(Frankfurter Schule/ Habermas, kritische psychologie/ Holzkamp, adult learning/ Freire) Wetenschap voor emancipatie Feministische invloeden

Varianten van Research in Action De lijn van democratiseringsbewegingen (2) Participatory Action Research (Borda) Ontwikkelingsvraagstukken Community based democratie Persoonlijke groei, zelfactualisatie (Reason, Heron) Wederkerige relaties centraal Communities of practice

Kernvragen bij opzet en uitvoering Research in Action (RiA) Research in Action: voor wie? Wiens positie en hupbronnen moeten versterkt (primaire doelgroep)? Wie of welke organisatie vraagt/ betaalt? Wat is de verhouding tussen deze twee? Hoe gaat de onderzoeker om met deze relatie in het project?

Kernvragen bij opzet en uitvoering Research in Action (RiA) Research in Action: waarvoor? Wat zijn (of zouden moeten zijn) de doelen van de onderzoeker in termen van het veranderen van de situatie van de onderzochten? Zijn dit dezelfde doelen als de onderzochten zelf formuleren? Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar en hoe gaat de onderzoeker om met deze relatie?

Kernvragen bij opzet en uitvoering Research in Action (RiA) Research in Action: wanneer? Wat is de planning van het project (hoe lang, welke stappen worden onderscheiden)? Wat is een wenselijke planning om de doelstellingen van het project te realiseren? Hoe verhouden beschikbare en wenselijke tijd zich tot elkaar en hoe gaat de onderzoeker daarmee om?

Kernvragen bij opzet en uitvoering Research in Action (RiA) Research in Action: en daarna….? Wat zal het eindresultaat (of resultaten)van het project zijn? Is dat ook wat de mede-onderzoekers nodig hebben om hun situatie te veranderen? Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar en hoe gaat de onderzoeker hiermee om?

Relatie onderzoeker – mede- onderzoeker nader bekeken Continuüm Onderzoek naar handelen van anderen Doel en implementatie van verandering samen, onderzoeker onderzoekt proces Zowel interventie als onderzoek in samenwerking Onderzoeker leert mede-onderzoekers het vak Onderzoekers en mede-onderzoekers betrokken in wederkerig onderzoeksleerproces

Wie zijn mede-onderzoekers Voorbeelden van collega-studenten: GGZ: één ‘ formele ’ co-onderzoeker en mensen die kennis inbrengen Politie: onderzoeksleider, onderzoeksteam en participanten Electronica concern: kerngroep als onderzoeksteam

Verschillende posities Primaire doelgroep van het onderzoek als co-onderzoekers? Over wiens kennis hebben we het? Is dat gelaagd of niet? Co-onderzoekers als formele club of als deelnemers aan het onderzoek?

Verder lezen Boog, B., M.Slagter, I. Jacobs_Moonen, F. Meijering (ed.) (2005), Focus op Action research. De professional als handelingsonderzoeker. Van Gorcum, Assen, p. 154 – 186 Coenen, H. (1989), Handelingsonderzoek als exemplarisch leren, Van Arkel, Utrecht Greenwood, D.J. & M.Levin (1998), Introduction to Action research. Social Research for Social Change, Sage, Thousand Oaks/ London/New Delhi Heron, J. (1996), Co-operative inquiry. Research into the Human Condition, Sage, Thousand Oaks/ London/New Delhi Reason, P. & H. Bradbury (2001), Handbook of Action Research, Sage, Thousand Oaks/ London/New Delhi Tromp, C. (2004) Breedbeeld wetenschap. Een kritisch-reflexief onderzoeksmodel gebaseerd op een breed rationaliteitsbegrip, Utrecht: Jan van Arkel