MONITORING the Future of our Food project
Herkenbaar? Monitoren is vooral voor donoren Data verzamelen is saai en zonde van de tijd Intuitie werkt beter We hebben veel data maar gebruiken het niet Het kost veel tijd
M&E FooF M&E Systeem met monitoren aantal volgers, lezers nieuwsbrief etc. Social Network Analysis (SNA) aan begin en einde project om verandering in netwerk zichtbaar te maken (Nulmeting en eindmeting)
Wat is Social Network Analysis? Visualisatie van mensen of organisaties en hun relaties Op zoek naar: invloedrijke mensen, gaten, sterke en zwakke verbindingen Doel: begrijpen van het netwerk en op basis daarvan versterking van het netwerk
Nulmeting voor de zomer via online survey Hoofdvraag: zijn jonge mensen vanuit diverse achtergrond betrokken in Europees landbouwbeleidsdialoog? Subvragen inzoomend op communicatie – informatie – kennis in relatie tot Europees landbouwbeleid 51 mensen uitgenodigd, 31 completed, 4 incomplete, 1 bounced (61% response) 71 nieuwe netwerknamen genoemd
Conclusie 1: heel dicht netwerk, YFM meest prominent, NAJK minst en andere affiliaties (groen) ook belangrijk
Conclusie 2: Mix van leeftijden jongeren bij YFM, NAJK en NP wat ouder Legenda toevoegen
Conclusie 3: Randstad en buiten randstad gemengd
Conclusie 4: Limburg, Brabant, Zeeland, Flevoland, Groningen, Friesland, Drenthe afwezig
Conclusie 5 Mooie mix van alle rollen
Conclusie 6a distributed leadership (hoe groter het blokje hoe vaker genoemd)
6b distributed leadership de 10 belangrijkste personen
Conclusie 7: alle informatiestromen >3: tweede ring interessant voor project, YFM hecht netwerk anders meer extern gericht?
Conclusie 8: Hoofdrolspelers in communicatie >4 (Kirsten Haanraads, Frank Verhoeven, Joris Lohman, Josien Kapma)
Conclusie 9: Kennisdragers >4 meer bij NP en NAJK Kennis netwerk > 4 connecties
Actief op eetcafe: weinig regelmatig actief
Vragen die voorlopige conclusies oproepen HOOFDVRAAG: HET NETWERK – HOE WILLEN WE DAT HET PLAATJE ER OVER 1 JAAR UIT ZIET? Subvragen: Hoe kunnen we zorgen dat informatie en kennis doorstroomt naar breder netwerk? (Focus naar buiten) Hoe kunnen we goed jongeren bereiken ivm gemengde leeftijden in het netwerk? Meer gebruik maken van de jongeren en communicatoren zoals Kirsten Haanraads? Maken we voldoende gebruik van de ‘groenen’ de niet – geaffilieerde mensen die wel beinvloeders zijn in het netwerk? Maken we voldoende gebruik van de kennisdragers die genoemd zijn? Idem voor de 10 sleutelfiguren in het huidige netwerk?