HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding DOEL Voor de Zweefvliegopleiding DOEL DOEL INVOERING HF VEILIGHEID VERBETEREN ! + 95% Ongevallen zweefvliegerij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Bedrijfsactiviteiten R.P. de Jong DIV. & B en A Advies, Uw adviseur voor Bibliotheek- en Archiefzaken n Consultancy n Interim-management n Projectmanagement.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Drieslag functioneel rekenen
Opleiding Onderwijsassistent
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Begeleiden van het B-leerproces
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Begeleiden van Praktijkonderzoek
INITIATOR INDOORVOETBAL
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Jongeren Preventie Team
Introductie OHSAS
Voorbereid op Stage Les 4.
Resultaten BPV-evaluatie
Op naar…
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Leerlingen kosten veel J. Koster Hoofd ondersteunend personeel cardiologie Thoraxcentrum AZG.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Workshop ‘Toezicht in het zwembad’ Zeist, 15 februari 2015.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
ARBO.
Presentatie rapport Een majeure opdracht Overijssel als opdrachtgever voor de BRZO-omgevingsdienst 28 oktober 2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Bijeenkomst September 2015
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Mini-conferentie Meedoen 3 februari 2009.
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
C.I.V. Vernieuwing Handboek en Werkboek Instructeurs CI Conferentie, 7 februari 2009.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Competentie gericht onderwijs
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Transcript van de presentatie:

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding DOEL Voor de Zweefvliegopleiding DOEL DOEL INVOERING HF VEILIGHEID VERBETEREN ! + 95% Ongevallen zweefvliegerij = HF Ongevalscijfers dalen al jaren niet meer

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding DOEL Voor de Zweefvliegopleiding DOEL VEILIGHEID VERBETEREN ! 1: Vergissen is menselijk / fouten maken we allemaal 2: Veiligheid is verantwoordelijkheid van iedereen 3: Open veiligheidscultuur stimuleren 4: Verbreden van de HF kennis Leitmotieven

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS   TOEPASBAAR VOOR ZWEEFVLIEGEN   PRAKTISCHE OPBOUW – theorie aan praktijk gekoppeld - veel voorbeelden   INDELING vernieuwend en uniek (Schijf van 5)   LEERDOELEN + VOORBEELDVRAGEN OPBOUW SYLLABUS

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS   GPL stof en INSTRUCTEURSTOF samen   90 % EASA kennis wordt meegenomen   RODE DRAAD – HFACS model OPBOUW SYLLABUS

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS   Grootse deel is medisch   I am Safe   Stress   Zuurstof en Hypoxie   Zien en Waarnemen GPL stof

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS   Trainingsbarometer   Beslissingsmodellen   Cockpit ergonomie   Veiligheidscultuur   Hoe ontstaan ongevallen GPL stof + B E S L I S

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS Voor de Zweefvliegopleiding SYLLABUS   GPL stof uitgewerkt   Gericht op de rol van de instructeur INSTRUCTEURSSTOF   Opleiden van leerlingen   Toezicht op vliegoperaties   Uitvoeren van clubbeleid   Verantwoordelijkheid voor veiligheid

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP ROADMAP   Clubs wijzen een docent aan   2 x(de)centrale opleiding verzorgd   Uitwisselen lesmateriaal   evt. Training voor LCO’s Doel: opleiden 1 docent/club voor GPL niveau 5. TRAINING

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP ROADMAP   Begeleiding activiteiten   / nieuwsbrief etc.   Begeleiding docenten   Bundelen trainingsmateriaal   HF website   Artikelen in o.a. Thermiek   Oprichten kennisteam HF   etc. etc. etc. Doel: Begeleiding Invoeringstraject 6. Begeleiding & Informatie

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP ROADMAP   Opstellen examenvragen instr. Ex e.v.   Opstellen examenvragen GPL 2009/2010   Mondelinge examens instructeurs   Overdragen kennis aan LCO’s   assisteren clubs in examinering op verzoek Doel: Goede kwaliteit examens 7. EXAMINERING

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP ROADMAP   Evaluatie 1 dec bijsturen   Evaluatie 2 apr bijsturen   Evaluatie 3 dec eindverslag 8. EVALUATIE

HUMAN FACTORS Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP Voor de Zweefvliegopleiding ROADMAP ROADMAP   Evaluatie 1 dec bijsturen   Evaluatie 2 apr bijsturen   Evaluatie 3 dec eindverslag Doel: evaluatie div. onderwerpen 8. EVALUATIE