Beroepsonderwijs, wiskunde en de rol van de leraar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar de effecten van inductie van beginnende leraren
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Met ruime voorsprong Hoe een academische school de wet van de remmende voorsprong doorbreekt.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Wim van de Grift Drachten Juni 2013
Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Collectief portfolio groep 3
VELOV-VELON congres Groningen 12 maart 2013 Wim van de Grift
Portfolio
Velon congres 2014, Zwolle Rikkert van der Lans
Taalbeleid.
Kennis - Intelligentie
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Das Versprechen Kapitel 3: Seite
Sum page / opsommingspagina
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Uitgangspunt bij dit onderzoek (dia 3 t/m 6) Methode (dia 7 t/m 12)
De problemen met het kwantitatieve lerarentekort vallen in het niet
Beoordelen met behulp van rubrics
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
Beamish,is een open lucht museum dat zich bevindt in Beamish, Engeland. Het voornaamste principe in het museum is een voorbeeld.
De basis van ADSL: het constructivisme
ABENTEUER LITERATUR SEITE 24,25 Door Floor en Nathalie.
Fehler und Heimtücken Kapitel 2 Aufgabe 44
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
Retourdatenträger und ELBA.  Änderungen zu ELBA-Version 5.5 bzw. 5.6  Ablage von mehreren Dateien pro Abholung anstatt max. einer Cremul/Debmul-Datei.
Presenteren en communiceren
DUITSE TAALQUIZ Aangeboden door de Actiegroep Duits ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
100 % DROP-OUT Na het 1 e jaar = 10 % (van de Grift, Beijaard, van Joolingen & Helms-Lorenz, 2013) Na het 5 e jaar = 25 %
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Vaste voorzetsels en keuzevoorzetsels
Voorzetsels, met altijd de 4e naamval 131TB
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Zwei Weisen, worauf man sich die ,Null-Gruppen’ merken kann
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
"Energie-Effizienz – bestehende Strukturen sinnvoll nutzen!" Peter Schouwstra Provincie Groningen Dr. Jan Amelsbarg IHK Ostfriesland und Papenburg.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Training ICALT-1 ‘Observeren met ICALT’
Loopbaancompetenties
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Module 6; didactisch handelen
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Beroepsonderwijs, wiskunde en de rol van de leraar

Toename van het gemiddelde opleidingsniveau van de bevolking met een jaar leidt tot een structurele toename van de economische groei van 0,3% (Wim Groot, Henriette Maassen van den Brink, 2003)

PISA 2010 Lesen: Hier lag der Schwerpunkt des diesjährigen Pisa- Tests. Deutschland erreicht bei der Lesekompetenz mittlerweile 497 Punkte. Das ist zwar einerseits eine deutliche Steigerung von 13 Punkten gegenüber 2000; andererseits liegen die deutschen Schüler weiterhin nur im OECD-Mittelfeld (500 Punkte). „Die systematische Förderung von Lesekompetenz bleibt die größte Herausforderung“, sagte der deutsche Pisa-Leiter Eckhard Klieme. Rechnen: Hier konnten sich die Schüler leicht verbessern. Mit 513 Punkten liegt die Bundesrepublik über dem internationalen Durchschnitt. Naturwissenschaften: Mit 520 Punkten liegt Deutschland weiterhin klar über dem Durchschnitt, allerdings gab es seit dem letzten Testdurchgang 2006 auch keine signifikanten Verbesserungen.

wiskunde, verdient later ongeveer 12% meer (Mulligan, 1999; Murnane, Willet, Duhaldeborde & Tyler, 2000; Lazear, 2003) geletterdheid, verdient later ongeveer 9% meer Voor Nederlandse leerlingen is dit zelfs bijna 15% (Hanushek & Zhang, 2006) Een leerling die (een standaard deviatie) beter presteert bij:

Onderzoek naar effectiviteit van pedagogisch didactisch handelen is begonnen met een studie van Coleman c.s. Hij concludeerde in 1966: De meeste verschillen in prestaties van leerlingen worden verklaard door hun verschillen in intelligentie en achtergronden De leraar doet er nauwelijks toe

15-25% van de verschillen in leerlingenprestaties kan verklaard worden door het werk van de leraren Brandsma & Knuver, 1989 Bosker & Witziers, 1996 Roeleveld, 2003 Wijnstra, Ouwens, & Béguin, 2003 Houtveen & Van de Grift, 2007a; 2007b

De leraar… P-waarde Log δ 24...vraagt leerlingen na te denken over oplossingsstrategieën stemt verwerking van leerstof af op verschillen tussen leerlingen …stemt instructie af op verschillen tussen leerlingen leert leerlingen hoe zij complexe problemen kunnen vereenvoudigen …hanteert werkvormen die leerlingen activeren stimuleert het zelfvertrouwen van zwakke leerlingen …gebruikt de leertijd efficiënt geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen …betrekt alle leerlingen bij de les bevordert dat leerlingen hun best doen …zorgt voor een doelmatig klassemanagement …geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren …ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen …zorgt voor een ordelijk verloop van de les …toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen

Leerstrategieën……. Afstemmen………… Activeren…………… Duidelijke uitleg…… Lesorganisatie……… Klimaat……………….

VRAGEN OF OPMERKINGEN?