Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eindwerk zesde jaar.
Advertisements

DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
VASTGOEDCOACH Ervaringsdeskundige + Assessment
Formatief - summatief evalueren
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
CBE: Centra voor Basiseducatie
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
1 van 10 POWERPOINT Nieuw in de Wegwijsserie: Wegwijs in PowerPoint 2007 Presentatie Ambassadeursdagen Seniorweb Door: Louise Prompers.
Ho 8: Portfolio.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Workshop bejegening en informatievoorziening
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
NLT modules en excellentiebevordering
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Module Communicatie 3de dag
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Keuzethema: differentiatie
Kwaliteit. Theorie en Toetsing Theorie is te vinden op Wordt vandaag klassikaal.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Spreekbeurt in groep 4.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Pré-NLT-module 3D-printen
Spreekbeurt in groep 4.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Les 5: Het marketingplan
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijkgericht onderzoek
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bijeenkomsten vakdidactiek
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Product van TU Delft, SEC
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK

Inhoud Cursus Doelstellingen Cursistenprofiel Behoeften van de cursisten Leerinhouden (2 cases) Evaluatie Beoordeling Besluit

Cursus Effectiveness 1 = Richtgraad 4.1 = Mondelinge communicatie (modulair)

Doelstellingen Uitgebreide talige zelfstandigheid. De communicatie is = vlot en spontaan, ook over complexe onderwerpen. = in hoge mate nauwkeurig en adequaat. = eventueel toegespitst op specifieke vakgebieden. Deze taalgebruiker -begrijpt ook moeilijke en impliciete teksten -moet niet te veel naar zijn woorden zoeken. -produceert heldere, goed gestructureerde en gedetailleerde teksten over complexe onderwerpen

Cursistenprofiel Leerplan Eindtermen Vantage 1 zijn verworven Praktijk 1. hoog opgeleid 2. heterogene achter- grond 3. vergevorderd leer- proces

Behoeften van de cursisten Sterke vraag naar mondelinge communicatie Professionele en/of recreatieve behoeften van verschillende aard Hoe inspelen op die persoonlijke leerbehoeften ?! => Differentiatie dringt zich op !

Leerinhouden Cf. Supra : profiel en noden verschillen  LI moeilijk uniform definieerbaar !  Cursist de mogelijkheid bieden de LI te beïnvloeden

Cases Case 1: het P.L.W. = Persoonlijk leerwoordenboek = materiaal verzamelen via persoonlijke selectie, ook buiten de cursus Case 2: presentatie = een regio presenteren = argumenteren, met als doel het lesprogramma te bepalen

Evaluatie: hoe ? Case 1 -> P.L.W. als resultaat van een leerproces -> P.L.W. als kennisbron Case 2 -> evaluatie van de mondelinge opdracht

Evaluatie: documenten ? Persoonlijke fiche per cursist Fiches: -> evaluatie van de mondelinge presentatie (+ scorewijzer) -> evaluatie van het P.L.W. (+ scorewijzer)

Evaluatie: fiche voor M.C. 4 aspecten : -> communicatievaardigheid -> taalkennis -> inhoud van de presentatie -> vorm van de presentatie Op gelijk aantal punten (+ scorewijzer)

Evaluatie: toetsing Betrouwbaar ? -> fiches + scorewijzers Valide ? -> representatieve L.I. Transparant ? -> tijdig + duidelijk meegedeeld Voorspelbaar ? -> idem Levensecht taalgebruik ? -> leefwereld cursist Didactische relevantie ? -> invloed op leerproces Haalbaar ? -> niet moeilijk te organiseren

Beoordeling: pluspunten Mooie resultaten -> kennis/vaardigheden/attitudes/strategieën Voordelen -> aanpak is functioneel en realistisch Mening van de cursisten ? -> zeer positief ! (< anonieme enquetes)

Beoordeling: aandachtspunt Een goed werktuig voor een efficiënt woordenschatonderwijs is nodig! Cf les importations les exportations qq importe (en provenance d’un pays) qq exporte (vers un pays) un importateur un exportateur...

Besluit No matter. Try again. Fail again. Fail better. Samuel Beckett