Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK
Inhoud Cursus Doelstellingen Cursistenprofiel Behoeften van de cursisten Leerinhouden (2 cases) Evaluatie Beoordeling Besluit
Cursus Effectiveness 1 = Richtgraad 4.1 = Mondelinge communicatie (modulair)
Doelstellingen Uitgebreide talige zelfstandigheid. De communicatie is = vlot en spontaan, ook over complexe onderwerpen. = in hoge mate nauwkeurig en adequaat. = eventueel toegespitst op specifieke vakgebieden. Deze taalgebruiker -begrijpt ook moeilijke en impliciete teksten -moet niet te veel naar zijn woorden zoeken. -produceert heldere, goed gestructureerde en gedetailleerde teksten over complexe onderwerpen
Cursistenprofiel Leerplan Eindtermen Vantage 1 zijn verworven Praktijk 1. hoog opgeleid 2. heterogene achter- grond 3. vergevorderd leer- proces
Behoeften van de cursisten Sterke vraag naar mondelinge communicatie Professionele en/of recreatieve behoeften van verschillende aard Hoe inspelen op die persoonlijke leerbehoeften ?! => Differentiatie dringt zich op !
Leerinhouden Cf. Supra : profiel en noden verschillen LI moeilijk uniform definieerbaar ! Cursist de mogelijkheid bieden de LI te beïnvloeden
Cases Case 1: het P.L.W. = Persoonlijk leerwoordenboek = materiaal verzamelen via persoonlijke selectie, ook buiten de cursus Case 2: presentatie = een regio presenteren = argumenteren, met als doel het lesprogramma te bepalen
Evaluatie: hoe ? Case 1 -> P.L.W. als resultaat van een leerproces -> P.L.W. als kennisbron Case 2 -> evaluatie van de mondelinge opdracht
Evaluatie: documenten ? Persoonlijke fiche per cursist Fiches: -> evaluatie van de mondelinge presentatie (+ scorewijzer) -> evaluatie van het P.L.W. (+ scorewijzer)
Evaluatie: fiche voor M.C. 4 aspecten : -> communicatievaardigheid -> taalkennis -> inhoud van de presentatie -> vorm van de presentatie Op gelijk aantal punten (+ scorewijzer)
Evaluatie: toetsing Betrouwbaar ? -> fiches + scorewijzers Valide ? -> representatieve L.I. Transparant ? -> tijdig + duidelijk meegedeeld Voorspelbaar ? -> idem Levensecht taalgebruik ? -> leefwereld cursist Didactische relevantie ? -> invloed op leerproces Haalbaar ? -> niet moeilijk te organiseren
Beoordeling: pluspunten Mooie resultaten -> kennis/vaardigheden/attitudes/strategieën Voordelen -> aanpak is functioneel en realistisch Mening van de cursisten ? -> zeer positief ! (< anonieme enquetes)
Beoordeling: aandachtspunt Een goed werktuig voor een efficiënt woordenschatonderwijs is nodig! Cf les importations les exportations qq importe (en provenance d’un pays) qq exporte (vers un pays) un importateur un exportateur...
Besluit No matter. Try again. Fail again. Fail better. Samuel Beckett