Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag
1.Introductie 2.Meertaligheid 3.Taalontwikkeling en voorlezen 4.Meertaligheid en leesbevordering Inhoud
–De Taal van je Kind –Oetsiekoetsie –Talen in Balans –Taaltoestanden –DRONGOfestival, 19 september OBA De Taalstudio
-Meer dan 50% van de kinderen -Meer dan 75% van de wereld GEEN oorzaak van taalachterstand Meertaligheid
Voorwaarden voor succes – Aangeboren taalvermogen (het kind is creatief) –Rijk gevarieerd aanbod –Motivatie Taalverwerving
breivlees (Pauline, 4 jaar). rollade -- vanwege het netje eromheen Papa, papa, we eten breivlees zlop/zloppen (Anne, 2 jaar). kant en klare omkeerpudding, bijvoorbeeld van Mona. Jippie, we eten zlop! Mag ik zloppen? Creatief
Taalaanbod Rijk en gevarieerd taalaanbod Praten bij dagelijkse dingen Interactie Emotie Verhalen vertellen/ voorlezen ‘Taalcultuur’
Motivatie Bruikbaar, nuttig Waardering / trots/ prestige Contact (familie, vriendjes)
-Cognitieve flexibiliteit -Betere resultaten in alle vakken -Internationaal verkeer, arbeidsmarkt -Vooral ‘grote talen’: Turks, Arabisch, Chinees, Hindi/Urdu -Overdraagbare vaardigheden -Bijv richting, klokkijken, rekenen Meertaligheid: voordelen
Beeldspraak: de emmer Hij raakt volAlles loopt door elkaar
Beeldspraak: muziek
Leesplezier Woordenschat –Buiten het hier-en-nu –Abstracter –Formeler Zinsbouw ‘Schooltaal’ en schoolsucces Waarom voorlezen
–Rijk en gevarieerd taalaanbod –Interactie –Emotie –Verhalen vertellen/ voorlezen –‘Taalcultuur’ In welke taal?
Nog eens het waarom –Leesplezier –Woordenschat Buiten het hier-en-nu Abstracter Formeler –Zinsbouw ‘Schooltaal’ en schoolsucces In welke taal?
–Wat heb je te bieden en in welke talen –Wat zijn de vragen die je krijgt –Creatieve oplossingen –Houding Thuistalen en bibliotheek
–Meertalig materiaal, op zoek ‘meertalig’ – Tips
SUCCES!