Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Advertisements

Driemaal Taal Sessies.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Taal is de factor tot schoolsucces!
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Ouderavond groep 1-2 dinsdag 16 september 2014
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Meertalig voorlezen in de Brusselse bibs
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Aanpak problematisch gedrag
TPO NA1a&b
Schatkist Ouderavond.
Informatie groep
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatie groep 4 Schooljaar Ochtendprogramma Inloop 8.15 tot 8.30 uur Inloop 8.15 tot 8.30 uur Kring - Trefwoord of viering Kring - Trefwoord.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
(Voor)lezen is leuk!.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meertaligheid en tweede-taalverwerving 1 oktober 2008.
ALGEMEEN Werkdagen Kim en Shanta (7a), Hester en Judith (7b) Stagiair maandag en dinsdag Kim en Shanta Tijden Klassendienst Weektaak Zelfstandig werken.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Eerste opvang en meertaligheid Karijn Helsloot Alex Riemersma en Annet Visser Anne Kerkhoff.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Hoe pedagogisch handelen?
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.
Welkom in groep 3a. Even voorstellen Saskia van Dijk 24 jaar Sinds 2013 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Tweede jaar groep 3.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Meertaligheid in en om Friesland
Groep 2 Begrijpend luisteren
Creatief schrijven.
Voorlezen in de kinderopvang
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag

1.Introductie 2.Meertaligheid 3.Taalontwikkeling en voorlezen 4.Meertaligheid en leesbevordering Inhoud

–De Taal van je Kind –Oetsiekoetsie –Talen in Balans –Taaltoestanden –DRONGOfestival, 19 september OBA De Taalstudio

-Meer dan 50% van de kinderen -Meer dan 75% van de wereld GEEN oorzaak van taalachterstand Meertaligheid

Voorwaarden voor succes – Aangeboren taalvermogen (het kind is creatief) –Rijk gevarieerd aanbod –Motivatie Taalverwerving

breivlees (Pauline, 4 jaar). rollade -- vanwege het netje eromheen Papa, papa, we eten breivlees zlop/zloppen (Anne, 2 jaar). kant en klare omkeerpudding, bijvoorbeeld van Mona. Jippie, we eten zlop! Mag ik zloppen? Creatief

Taalaanbod Rijk en gevarieerd taalaanbod Praten bij dagelijkse dingen Interactie Emotie Verhalen vertellen/ voorlezen ‘Taalcultuur’

Motivatie Bruikbaar, nuttig Waardering / trots/ prestige Contact (familie, vriendjes)

-Cognitieve flexibiliteit -Betere resultaten in alle vakken -Internationaal verkeer, arbeidsmarkt -Vooral ‘grote talen’: Turks, Arabisch, Chinees, Hindi/Urdu -Overdraagbare vaardigheden -Bijv richting, klokkijken, rekenen Meertaligheid: voordelen

Beeldspraak: de emmer Hij raakt volAlles loopt door elkaar

Beeldspraak: muziek

Leesplezier Woordenschat –Buiten het hier-en-nu –Abstracter –Formeler Zinsbouw ‘Schooltaal’ en schoolsucces Waarom voorlezen

–Rijk en gevarieerd taalaanbod –Interactie –Emotie –Verhalen vertellen/ voorlezen –‘Taalcultuur’ In welke taal?

Nog eens het waarom –Leesplezier –Woordenschat Buiten het hier-en-nu Abstracter Formeler –Zinsbouw ‘Schooltaal’ en schoolsucces In welke taal?

–Wat heb je te bieden en in welke talen –Wat zijn de vragen die je krijgt –Creatieve oplossingen –Houding Thuistalen en bibliotheek

–Meertalig materiaal, op zoek ‘meertalig’ – Tips

SUCCES!