PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Haptotherapie, wat is dat?
Vapro -D Month Year Givaudan.
Zelf aan de slag ? Trainershandleiding Oefeningen Casuïstiek
Werkvormen als vanzelf
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
pilot studie Chronische CVA zorg in de huisartsenpraktijk.
Diabetes Carroussel Transmuraal
Onderzoek.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
4C-ID & Klinisch Redeneren
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
De ondersteuning van de huisarts bij zorg voor psychische problemen
Deltion College Engels
Welkom Een middag powerpoint.
1 Cultureel zelfportret
Mindfulness.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Het belang van een stage
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Instructie fysiotherapeuten J.J.G.T. van Summeren 1, L.E.A.M. Louer 1, J.H. Dekker 1, A. van Ulsen-Rust 2, M.Y. Berger 1, Y. Lisman-van Leeuwen 1 (1) Rijksuniversiteit.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Gespreksvaardig-heden
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Een enquête maken met Google Docs Je gaat leren hoe je een enquête kunt maken in Google Docs met een Formulier. De link kun je vespreiden zodat de vragenlijst.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Normalisering rechtspositie ambtenaren 1 Bas de Moor Björn de Smit.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
het opzetten van een onderzoek
Maatschappelijke zorg 2
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Duurzame inzetbaarheid
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Het Stuurinteractiemodel
ADL Les 1.
Presentatievormen.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat

HUIDIGE PROGRAMMA’S IN 3 E JAAR Psychische problematiek (wat doe je zelf, wat verwijs je door, 4 DKL) Lastige lieden (rollenspellen met acteur)

BROCHURE U KUNT HET ZELF ! Behandeling van psychische problemen in de huisartsenpraktijk

KENNIS SYNTHESE Wetenschappelijke literatuur: evidence based Toepasbaar binnen huisartsenvoorziening Getest op uitvoerbaarheid via interviews ‘ Rendabel’ : patient aanspreken op eigen probleemoplossend vermogen

PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN DE OPLEIDING … Volgens de brochure: ‘Huisartsen krijgen dan ook zeker zo vaak mensen met psychische klachten op hun spreekuur als mensen met diabetes of hoge bloeddruk. Maar huisartsen zijn wel beter toegerust voor de zorg bij lichamelijke klachten. De opleiding biedt nog weinig handvaten om psychische klachten aan te pakken’

PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN DE OPLEIDING… Volgens Dick Walstock (geciteerd in de laatste nieuwsbrief van Nettie): ‘Echte knelpunten zijn er niet, hooguit kun je zeggen dat alle te behandelen onderwerpen nooit in de gegeven tijd passen. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden. Deze keuzes worden nu door individuele docenten op pragmatische gronden gemaakt.’

VOORGELEGD AAN DE AIOS  Motiverende gespreksvoering  Vragenlijsten: 4 DKL, Beck depressie lijst  PST  Reattributie  (Begeleide zelfhulp)

PROCEDURE Docenten delen lijst met thema’s uit Aios schrijven zich in bij één thema Er worden subgroepjes gemaakt Presentatie wordt ingepland

INSTRUCTIES Vorm een groepje (geen verzameling individuen) Zie het als een project, iets wat tijd neemt Consulteer elkaar onderweg Ga de methode ook echt toepassen, zodat je straks uit ervaring kunt spreken

PRESENTATIE Maak de theorie duidelijk Laat een stuk ‘werkelijkheid’ zien Vertel over je ervaringen + resultaten Bespreek de relevantie Eventueel: oefenen

AANTREKKELIJKE BESTANDDELEN Kader, rationale dat vanuit de opleiding wordt aangereikt Sluit aan bij evidence based onderzoek Sluit aan bij de leerbehoefte van de aios Toegespitst op feitelijk handelen: ze moeten er echt mee werken en echt iets van laten zien Toekomstgericht: project waar ze de tijd voor kunnen nemen, daardoor minder vervliegend

EEN BEST PRACTICE…. met resultaat ? Waarom dan? zonder resultaat? Hoe dan wel?