Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Presentatie Procedure naar het VO
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een gezamenlijke uitdaging!
Onderwijs Transparant
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Overgang po-vo
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Communicatie met ouders
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
18 maart sessie Decanenbijeenkomst 8 januari 2015 Aanmelding en terugkoppeling plaatsing via Intergrip 1 Frans Bergmans
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Welkom in groep 8.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
De overstapafspraken schooljaar POVO.  Introductie  Functionarissen  Programma  Overstapkalender
LDOS PO-VO BEPO december 2014.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Informatie avond Voortgezet Onderwijs Openbare basisschool de Wizard.
Advies en POVO procedure
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Informatiebijeenkomst Overstap
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Informatiebijeenkomst Overstap
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Programma van deze avond
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2018
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
Transcript van de presentatie:

Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad

Programma Effectief Schakelen Doel: In gezamenlijkheid de aansluiting tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs voor alle leerlingen zo natuurlijk, soepel en effectief mogelijk te laten verlopen, zodat minder leerlingen ‘struikelen’ en vertraging oplopen in hun schoolloopbaan of op een lager niveau presteren dan gezien hun prestaties in het primair onderwijs verwacht mocht worden

Deelprojecten Pilot ‘Verplaatsen Cito-Eindtoets’ Informatieoverdracht tussen PO en VO

Informatieoverdracht PO-VO Centrale vraag: Welke gegevens kan het PO in welke vorm en wanneer leveren en welke gegevens wil het VO ontvangen? Hoe gebruikt het VO de geleverde gegevens en hoe kan dit gebruik worden verbeterd? Onderzoeksactiviteiten: Deskresearch Interviews en groepsgesprekken PO-VO Interviews onderwijskundige experts Product: handreiking (welke info en hoe vormgeven)

1)Cognitieve prestaties en capaciteiten; bijv. scores eindtoets/entreetoets/leerlingvolgsysteem, intelligentie 2)Onderwijshistorie; bijv. deelname VVE, bijzonderheden schoolloopbaan (vertraagd of versneld, verzuim) 3)Sociaal-emotionele ontwikkeling; bijv. persoonlijkheidsvragenlijst, gedragsbeoordeling door leerkracht 4)Beperkingen, behandeling en begeleiding; bijv. gediagnosticeerde beperking i.r.t. onderwijsprestaties, vermoedens van beperking 5)Gedrag en houding; bijv. werkhouding, leermotivatie, karakter leerling 6)Achtergrondkenmerken; bijv. gezinssamenstelling, thuissituatie, ingrijpende gebeurtenissen in relatie tot prestatie/gedrag Huidige praktijk: Welke gegevens overgedragen?

–Onderwijskundig rapport (‘koude overdracht’) Regionaal/stedelijk niveau Steeds vaker digitaal –Persoonlijk contact (‘warme overdracht’) Soms integraal, soms alleen voor aandachtsgevallen Toelichting op leerlingdossier Ook bredere collegiale uitwisseling & warme terugkoppeling –Overdracht door leerlingen zelf Kennismakingswerkstuk / portfolio / motivatiebrief Huidige praktijk: Hoe worden gegevens overgedragen?

– Selectie en plaatsing van leerlingen Vaak op basis van regionale afspraken (vb A’dam) Klassenindeling Toewijzing van mentor – Continueren zorgaanbod Aandacht voor dyslexie Sociale vaardigheidstrainingen/faalangsttrainingen – Vormgeving van doorgaande leerlijn (Nog) niet wijdverspreid, hoewel uitgangspunt bij referentieniveaus Knelpunten: Alleen actuele en relevante gegevens overdragen (maar wat valt daaronder?), uniformiteit gegevens en onvoldoende kennis praktijkverschillen PO-VO Huidige praktijk: Hoe gebruikt VO gegevens?

Hoe verbeteren? Bepaal gezamenlijk het doel van de overdracht Spreek af wat voor wie wordt overgedragen Spreek af hoe en wie betrokken is bij overdracht (zie schema) Schep voorwaarden om de informatie goed te kunnen gebruiken –Goed beeld VO-praktijk als uitgangspunt voor advies en terugkoppeling –Gerichtheid op leeropbrengsten en hier op een open, veilige manier over kunnen praten –VO schoolbreed plan van aanpak leerachterstanden

Thema 2: Overdracht -vervolg-