Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Introductiebijeenkomst
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Syncope hulpverlening.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Druppels van gedachten
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
De zeven deugden van communicatie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Presentatie van de Training Goed in gesprek
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Covey trainingsavond.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Voorlichting: Jonge Mantelzorgers
Coaching.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.

Communicatie.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Communiceren in de langdurige zorg

Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie tussen mensen; een doorlopend proces van informatie uitwisselen: de een reageert steeds op de ander = interactie.

Doelen communicatie elkaar willen bereiken: je wilt de ander iets vertellen of vragen; zorgen voor meer contact, een betere omgang met elkaar; elkaar beter leren kennen en beter begrijpen; betere samenwerking; zorgen voor betere zorg en dienstverlening; een goed gesprek, een dialoog( een tweespraak; een samenspraak).

Manieren van communiceren Luisteren Spreken Lezen Schrijven Non-verbale communicatie

80% communicatie is non-verbaal! Je kunt niet niet-communiceren

Externe ruis Externe ruis is ruis waar je zelf geen invloed op hebt, ruis die ‘van buitenaf’ komt. Er is teveel lawaai om een goed gesprek te voeren. Je aandacht wordt afgeleid door iets wat er om je heen gebeurt. De ander is moeilijk verstaanbaar. De ander gebruikt te moeilijke woorden.

Interne ruis Interne ruis is ruis ‘binnenin jezelf’, ruis die in je hoofd zit; je bent dan zelf niet in staat om de boodschap goed te verzenden of te ontvangen. Je gedachten dwalen af (je denkt aan wat er allemaal nog moet gebeuren of je hebt zorgen thuis). Je hebt verkeerde associaties met wat je hoort. De boodschap van de ander roepen emoties bij je op.

Een goed gesprek heb je als je: de tijd neemt; contact maakt en actief luistert; respect toont voor het standpunt van de ander; je kunt verplaatsen in het standpunt van de ander; je oordeel kunt uitstellen en je mening en aanname even thuis laat; uitgaat van gelijkwaardigheid; zorgt voor ‘tweerichtingsverkeer’; kunt zeggen wat je op je hart hebt; niet denkt tegen anderen (geen 'ja, maar…') maar samen denkt (‘ja, en…'); niet zoekt naar een beslissing of oplossing; het contact verdiept en meer begrip kweekt; bewust bent van je lichaamshouding, je lichaamstaal; je bewust bent van je positie, je rol; rekening houdt met de privacy van de ander.

Communicatietips ANNA DIK LSD NEE-JA NIVEA OEN OMA

Actief luister Gedicht leo buscaglia Actief luisteren doe je door: aandacht te geven; te laten zien dat je luistert; feedback te geven; je mening of oordeel uit te stellen; gepast te reageren.