Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Een jeugdboek op de planken
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Evolutie leer waarom tegen?
Profielwerkstuk maken
Hoofdstuk 5: Het einde van de Koude oorlog
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Cultuurparticipatie bij jongeren
De aanvaardbaarheid van een betoog
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Berlijn+DDR en de Koude Oorlog
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
§5.4 Het einde van de koude oorlog
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
Algemene Sociologie PA – B1
Koreaoorlog Cubacrisis Berlijnse Muur
Tekstverbanden en signaalwoorden
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Kritisch denken ‘vertaald’
Waar gaat het vandaag over?
1e WO Het verlies van Duitsland.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
Evaluatie Cursus.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Beschouwing en synthese Jan Vanthuyne 1. Vaststellingen Veel was al geweten – nu bevestigd en versterkt Met veel meer nuanceringen – Grote verschillen.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Leesvaardig Examentraining.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel
Groep 6 Begrijpend lezen
Een tijdlijn maken met ICT
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
5 hulpvragen.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Schilderijen uit de 17de eeuw
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lio-praktijkonderzoek
Dide Breuer.
Redeneren over de verzorgingsstaat
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Albert van der Kaap 4 november 2016
Door: Gerard Rozing (CvTE)
De Betekeniseconomie in de klas
Training voor het nieuwe examen met historische contexten
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
De koude oorlog.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Posters voor in het geschiedenislokaal
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Het maken van een PWS.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Inleiding.
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

examentraining vaardigheden

oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de druppel die de emmer doet overlopen - oorzaak is meestal structureel, waar het ècht om gaat: de vaak belangrijkere volle emmer - onderscheid maken tussen oorzaken van meer belang en zaken die meer op de achtergrond spelen * Verschillende soorten gevolgen - gevolgen op korte termijn en op lange termijn - bedoelde en onbedoelde gevolgen - belangrijk / minder belangrijke gevolgen

veranderingen en continuïteit veranderingen: * de betekenis van de verandering kunnen aangeven * verschillende soorten verandering kunnen aangeven zoals: -langzame, geleidelijke verandering (evolutie) / gewelddadige/ snelle verandering (revolutie) -ingrijpende/oppervlakkige verandering -sociaal-culturele/economische/politieke verandering continuïteit: * van korte / lange duur. Herkennen dat elementen uit verschillende tijdvakken gelijktijdig kunnen voorkomen (de gelijktijdigheid van het ongelijktijdige). * het unieke van het algemene in de geschiedenis onderscheiden

maak de opdrachten bij ‘TIJD’ 20 minuten

interpretatie

standplaatsgebondenheid waardepatroon primaire en secundaire bronnen bruikbaarheid (nut) betrouwbaarheid representativiteit vergelijking hypothese argument

maak de opdrachten bij ‘interpretatie’ 20 minuten

Betekenis/oordeel nu – Betekenis/oordeel toen

URL ‘Jong in de DDR’ (schooltv) Kijkvragen 1 Wat is in de DDR een ‘pionier’? A Een lid van de FDJ. B Een lid van de SED. C Een lid van scouting. 2 Immer bereit! riepen de kinderen tijdens het dagelijks appèl. Op welke vraag is dat het antwoord? 3a Welke verborgen doelen heeft het vak lichamelijke opvoeding op de scholen in de DDR? b Wat leren jongens bij pre-militair onderwijs? 4a Welke bijnaam heeft de Berlijnse Muur in het Oosten? A antisocialistische schutzwall B antifascistische schutzwall C anticommunistische schutzwall b Verklaar die naam. 5a Tot welke conclusies komt Matthias Melster na het zien van de mars voor Honecker op tv? b Welke gevolgen heeft dit voor hem? (verdiepingsvraag) 6 Hoe kun je uit de ervaringen van de geïnterviewden opmaken dat volgens hen vrijheid het allerbelangrijkste in het leven is?

Antwoorden 1A 2 Für dat socialismus, sind Sie bereit? 3a Kinderen lichamelijk sterk maken voor het leger b Marcheren, handgranaten werpen, etc. 4a B b De communisten hadden de nazi's verslagen, in het Westen woonden nog steeds nazi's 5a De SED en de nazi's verschillen niet zo veel van elkaar. Vragen stellen is verboden b SED en Stasi volgen hem, probeert te vluchten. 6 Alle geïnterviewden geven aan dat ze er liever voor kozen te vluchten, dan verder te leven in het systeem.

maak de opdrachten bij: Betekenis/oordeel nu - Betekenis/oordeel toen 20 minuten