Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Workshop vernieuwd toezicht
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Nieuw Nederlands 4e editie
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Op naar…
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Mijn kind gaat naar het Voortgezet Onderwijs…. En nu?
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Inspectiebezoek.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Nieuwe onderzoekskaders
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Entreeschool: samen naar een goede basis
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende leerlijnen?

Wat doen wij? Oordelen of een school onderwijs biedt dat van ‘voldoende kwaliteit’ is. Oordelen of school zich aan de wet houdt. Per onderwijssoort doen wij de volgende uitspraken over de kwaliteit (arrangementen): Basis (vertrouwen) Aangepast (zwak, zeer zwak)

Waarom toezicht? Inspectie als ambassadeur voor leerlingen: Wij komen op voor leerlingen als het onderwijs onder de maat is (waarborgfunctie). Leerlingen zijn het perspectief, bestuurders, schoolleiders en leraren zijn onze gesprekspartners met als doel hen te stimuleren.

Wat legitimeert en begrenst toezicht? De grondwet + de sectorwet én De wet op het onderwijstoezicht (WOT) Het toezichtkader: hierin staat wat we verstaan onder kwaliteit (waarderingskader) en de ‘spelregels’ hoe we die kwaliteit bepalen.

Kwaliteit verder operationaliseren

Wat: Kwaliteit beoordelen Onderzoeken op het niveau van de aandachtspunten. Oordelen op het niveau van de indicatoren. Resultaat een sterkte-zwakteanalyse in een bolletjestabel.

Het kwaliteitsprofiel in een rapport van bevindingen

Risicogericht toezicht en toezicht op maat A: Niet alle scholen krijgen kwaliteitsonderzoek: risicogericht toezicht B: Kwaliteitsonderzoeken omvatten nooit het hele waarderingskader: toezicht op maat

Onderzoek op maat Altijd het kernkader Aangevuld met indicatoren waar reden tot zorg is (gebaseerd op risicoanalyse) Verdiept met indicatoren Als diepere analyse nodig is Waarover ambities bestaan Waarover stelseluitspraken nodig zijn

Toezicht op referentieniveaus in indicatoren Altijd: 9.1 De school volgt systematisch de vorderingen aan de hand van genormeerde toetsen. (dus ook op de referentieniveaus) 9.2 De school bepaalt wat de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte is van individuele en groepen leerlingen. Aanvullend: 9.3 De school heeft doelen gesteld die erop gericht zijn om achterstanden te bestrijden. 8.1 De leraren gebruiken bij de vormgeving van hun onderwijs de analyse van de prestaties van leerlingen (op de referentietoetsen). -

Referentieniveaus in het waarderingskader 2013 Aspect Aanbod 3.4 De school heeft een aanbod voor de referentieniveaus taal dat past bij alle leerlingen. - Er is een aanbod waarmee leerlingen hun taalvaardigheden kunnen ontwikkelen; -Het aanbod dekt alle domeinen van de referentieniveaus; -De school heeft een extra aanbod voor leerlingen die achterstanden hebben op de referentieniveaus van taal.

Referentieniveaus in het waarderingskader vo 2013 Aspect aanbod 3.5 De school heeft een aanbod voor de referentieniveaus rekenen dat past bij alle leerlingen. -Er is een aanbod waarmee leerlingen hun rekenvaardigheden kunnen ontwikkelen; -Het aanbod dekt alle domeinen van de referentieniveaus; - De school heeft een extra aanbod voor leerlingen die achterstanden hebben op de referentieniveaus van rekenen.

Toezicht op de doorlopende leerlijnen: noodzaak Kwaliteit examens taal op referentieniveaus in mbo (bron onderwijsverslag 2012) n: 59 Voldoende op alle vaardigheden12 Zowel onvoldoende als voldoende onderdelen28 Onvoldoende op alle vaardigheden19

Toezicht op de doorlopende leerlijnen: noodzaak Achterstand verschilt per soort vaardigheid: over VMBO B+K leerlingen: Luistervaardigheden: 83 % scoort te laag Tekstbegrip: 60% scoort te laag Woordenschat: 50% scoort te laag Bron: het Onderwijsverslag 2009

Toezicht op de doorlopende leerlijnen: noodzaak Mogelijk verklaringen: leraren Nederlands weten vaak niet wat de vaardigheden zijn per leerling, terwijl de school die gegevens wel heeft; onderwijstijd Nederlands wordt niet afgestemd op mate van achterstanden; vaak geen huiswerk om bepaalde vaardigheden verder te oefenen; slechts 30% van de scholen heeft gewenst eindniveau aan het eind 2 e leerjaar vastgelegd; leraren andere vakken besteden geen aandacht aan taalachterstanden; op ¾ van de scholen geen structurele aanpak van taalachterstanden.

Toezicht op de doorlopende leerlijnen: noodzaak Overdracht vanuit primair onderwijs Uit pilotonderzoek Amsterdam (juni 2012) -Regelmatig beschrijven basisschoolleraren hun leerlingen in nogal subjectieve bewoordingen. -Inhoudelijke informatie ontbreekt over het al dan niet beheersen van bepaalde taal- en rekenvaardigheden. -Daardoor weten de scholen voor voortgezet onderwijs niet goed op welke (deel)gebieden leerlingen leerachterstanden hebben.