INTERDIOCESANE PROEFWERKEN 2013-2014. Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Hoe kan je vanuit een IDP-rapport werken aan een outputbeleid?
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Diagnostische toetsen voor het MBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Verlengde Instructie Groepen 3.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Rekenbeleid
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
Op de informatieavond van groep 6
WELKOM.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom op de info-avond
Wim Doekes - hoofdauteur
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Dyscalculie uit:
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Welkom.
Infoavond 2de leerjaar.
Voorstelling resultaten vragenlijst 2016 Lieven Dejaeghere
Welkom in 6B!.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Wiskunde in het eerste leerjaar
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Welkom in L5! infoavond.
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Infoavond 1ste leerjaar
Functionele rekenvaardigheid
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Info-avond 2018 Juf Karen.
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Welkom!.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

INTERDIOCESANE PROEFWERKEN

Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van de leerplannen als een primaire opdracht voor elke school.

Werkgroep IDP op schoolniveau -Beginsituatie van elke klas voor afname van de proeven. -Diagnose van de behaalde resultaten -Interpreteren van de behaalde resultaten  verbanden leggen tussen opvallende resultaten  oorzaken en redenen voor opvallende resultaten -Diagnosticeren en uitdieping op schoolniveau (leerlingen, leerkrachten, methode, toetsafname, leerlijnen, toetsvragen zelf, prioriteitenplan, …)

Situering van onze school -Onze school bevindt zich (op basis van SES-indicatoren) in referentiegroep 2. Dit zijn 50% van de Vlaamse scholen. De school biedt de kinderen een eerder kansrijke leeromgeving aan. -2 leerlingen genoten van sticordi-maatregelen (handelingsplan). Hun resultaten werden NIET meegeteld in de globale resultaten.

Oplossen van de toetsvragen Selectie volgens opvallende resultaten Toetsvragen  wiskunde In groep oplossen van de geselecteerde vragen.

Inschatting van de vragen Schat hoeveel % onze leerlingen behaalden op elke toetsvraag. Noteer dit in het vakje van de toetsvraag.

Inschatting van de vragen Schat de moeilijkheid van elke toetsvraag in. Maak een top 5 van de moeilijkste oefeningen.

Bekijken van de resultaten

Resultaten IDP Taal school ref. groep Kerndictee71 (-4)75 Lezen73 (+0)73 Luisteren67 (+1)66 Taalbeschouwing54 (-7)61

Taal: Diagnose Ondanks mindere score op taalbeschouwing zijn het aantal opgaven met uitval beperkt.  Focus ligt op wiskunde!

Resultaten IDP Wiskunde school ref. groep Bewerkingen70 (+0)70 Getallenkennis67 (-6)73 MMR55 (-4)59 Meetkunde56 (-11)67

Wiskunde: waar zijn onze leerlingen goed in? - Het gemiddelde berekenen - Inoefenen van maal- en deeltafels - Cijferend vermenigvuldigen en delen en deze toepassen bij moeilijke rekenopgaven - Handig rekenen

Wiskunde: waar zijn ze minder goed in? - Opgaven met meerdere stappen/opdrachten - In concrete situaties oplossingen zoeken voor een ruimtelijk probleem - De juiste oplossingsstrategie vinden bij een opgave.

Wiskunde: mogelijke oorzaken of redenen: - Algemene werkhouding verzwakt. - Te weinig of geen gebruik maken van kladbladen - Tijdens het rekenen wordt er te weinig teruggekoppeld naar het vraagstuk/de rekenopgave. - Te weinig concrete oefenmomenten in de klas met ruimtelijk materiaal. - Moeite met het voorstellen van driedimensionele figuren. - Oplossingen vinden voor ruimtelijke problemen.

Resultaten IDP

-Leerlingen scoren het minst goed op meetkunde.

Conclusie van de werkgroep IDP: a) Leerlingen stimuleren/verplichten om kladbladen, hulpmiddelen, … te gebruiken b) Omdat het gaat over een wiskundedoelstelling die enkel in het zesde leerjaar toegepast moet worden, zoeken we naar extra materiaal om in de andere leerjaren de voorbereidende taak te kunnen versterken. (Mk 45 start al in de kleuterschool) c) Werkhouding en leren leren aanpakken op schoolniveau!

Werkpunten in de klaspraktijk: Wiskundetoetsen: -belang van kladwerk benadrukken, stimuleren tot zelfs verplichten. -kladbladen ophalen en deze bij de toetsen voegen.

Werkpunten in de klaspraktijk: Huiswerk samenstellen met IDP-opgaven om leerlingen aan de vraagstelling te laten wennen.

Werkpunten in de klaspraktijk: Aanbod hoekenwerk versterken met opdrachten rond ruimtelijk inzicht. Aanbod ruimtelijk experimenteren uitbreiden.

Werkpunten schoolniveau Leren leren uitwerken en implimenteren op school  via prioriteitenplanning. Werkhouding bij leerlingen versterken.  nascholingen, ped. studiedag, praktijkmateriaal, …

IDP-testen schooljaar IDP 4: thema België  Geen voorbereidingsproef, wel een verplichte test (periode 20/04 – 30/04)  IDP-proeven (periode 18/05 – 29/05)

IDP-testen schooljaar IDP 6: thema Europa  Geen voorbereidingsproef, wel een verplichte online-test (periode 04/05 – 13/05)  Proeven Nederlands – wiskunde (periode 1/06 – 12/06)  Online proef W.O. (periode 08/06 – 17/06)