Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007
Definitie peuterspeelzaalwerk bieden van speelgelegenheid kinderen van 2 tot 4 jaar max. 3,5 uur per dagdeel (meestal) twee dagdelen per week ongeveer 40 weken per jaar ontwikkeling bevorderen en samen spelen
Aanleiding Noodzaak tot opstellen kwaliteitsregels - Invoering Wet Kinderopvang - Verordening 1996 gehandhaafd tot moment vaststelling nieuw beleid Behoefte van SPL aan beleid om in te kunnen spelen op ontwikkelingen.
Werkwijze opstellen beleid Handreiking peuterspeelzaalbeleid VNG Notitie ‘Handreiking peuterspeelzaal- beleid Landerd’, opgesteld door SPL Samenwerking SPL – gemeente
Keuze ambitieniveau Landelijk beschreven ambitieniveaus: 0: spelen en ontmoeten 1: spelen, ontmoeten, ontwikkelen, signaleren 2: spelen, ontmoeten, ontwikkelen, signaleren en ondersteunen Landerd: ambitieniveau 2
Relatie met andere terreinen Peuterspeelzaalbeleid staat niet op zichzelf: Jeugdbeleid Kinderopvang Jeugdgezondheidszorg Onderwijs Dus ook partner brede school
Omschrijving peuterspeelzaalwerk De peuterspeelzaal is een: Ontwikkelingsgerichte Preventieve Basisvoorziening voor kinderen van 2-4 jaar.
Ontwikkelingsstimulering en preventie Bieden van optimale ontwikkelingskansen en stimuleren van de brede ontwikkeling staat centraal Volgen van cognitieve, sociale, motorische en emotionele ontwikkeling
Ontwikkelingsstimulering en preventie Voorkomen en vroegtijdig signaleren van achterstanden d.m.v: - Peutervolgsysteem - Aandacht voor taalstimulering
Ontwikkelingsstimulering en preventie Peutervolgsysteem: Gehanteerd door kinderopvang, basisonderwijs en peuterspeelzaal Twee observatie- registratiemomenten Overdracht naar basisschool Structureel overleg met onderwijsveld en kinderopvang (regiegroep LOB) Overdrachtsbijeenkomsten en cursussen
Ontwikkelingsstimulering en preventie Huidige aandacht voor taalstimulering: Beperkte mogelijkheden om achterstanden te voorkomen en te verhelpen Bevorderen van voorlezen en taalontwikkeling d.m.v. Voortouw Opgezet in overleg met basisonderwijs, bibliotheek, consultatiebureaus en ko.
Ontwikkelingsstimulering en preventie Voorgestelde ontwikkeling: Huidige activiteiten vormen de basis Werkwijze/methodiek ontwikkelen om aan ieder kind hetzelfde (taal)aanbod te kunnen doen Vroegtijdiger signaleren van ontwikkelingsachterstanden en verbeteren
Ontwikkelingsstimulering en preventie Niet te verwarren met de term VVE zoals gehanteerd wordt door de rijksoverheid: Landerd is geen VVE-gemeente Specifieke programma’s om achterstanden te bestrijden Rijksmiddelen beschikbaar
Consequenties beleidsplan Groepsgrootte naar 16 peuters Invoering jaarlijkse kindbesprekingen Ontwikkeling methodiek voor taal- en ontwikkelingsstimulering
Financiën Genomen maatregelen a.g.v. bezuiniging: Verhoging ouderbijdrage met € 2,45 in plaats van € 1,00 Activiteitenbudget verlaagd van € naar € per jaar Budget voor projecten van € per jaar geschrapt
Financiën Consequenties voorgesteld beleid: 16 peuters per groep: € per jaar Jaarlijkse kindbespreking: € per jaar Verhuizing naar brede school: PM Voorstel extra subsidie €
Verordening Gemeente stelt kwaliteitsregels: Modelverordening VNG gehanteerd Geen nieuwe verklaringen omtrent gedrag Normen speeloppervlak Controle door GGD
Subsidieovereenkomst 2008 Wijzigingen ten opzichte van subsidieovereenkomst 2003: Indexpercentage Beoordelingsverklaring
Einde