ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Reflectie.
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
PLUSKLAS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Cursus Intern Cultuur Coördinator
IPC Nederland.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Praktijkervaring en reflectie
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Evaluatie Cursus.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Wat is DRAMA??.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Cultuureducatie met Kwaliteit
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Terugkoppeling herijkingswensen
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Naar een typologie van scholen
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Cultuureducatie met Kwaliteit
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom Voorstelrondje Inventarisatie verwachtingen Actieve werkvorm 1: Danselementen Pauze Theorie Leerlijn Dans Actieve werkvorm 2: Vormgevingselementen en dansstijlen Evaluatie en huiswerk

Verwachtingen Wat zou jij graag willen leren op het gebied van dansonderwijs? Hoe zou jij het dansonderwijs bij jou op school vorm willen geven?

Toelichting module Wat is dans?dans Welke dansgenres kennen wij?

Danselementen

Theorie Leerlijn Dans Streefcompetenties dans: generieke-competenties.pdf

Cultuureducatie met kwaliteit 2012: advies Cultuureducatie van Onderwijsraad & Raad voor Cultuur: Geef scholen meer grip op de inhoud 2013: programma Cultuureducatie met Kwaliteit: De kwaliteit van door onderwijs en culturele instellingen aangeboden cultuureducatie goed in beeld krijgen en zeker stellen - Inhoudelijke basis - Professionalisering - Volgen en beoordelen van ontwikkeling van kinderen - Bijdrage van culturele instellingen aan curriculum

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Er was: Kerndoel 54, 55 en 56 54De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 55De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. 56De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Uitwerking in TULE: per domein, per kerndoel

Opdracht SLO: ontwikkel leerlijn cultuureducatie Kenmerken van goede cultuureducatie; Brengt de kennis, vaardigheden en attitude uitgesplitst naar leeftijd(categorie) in beeld; Relatie van het leergebied kunstzinnige oriëntatie met verwante leergebieden en vakken zoals 21st century skills, erfgoededucatie; Geen dwingend keurslijf -Inhoudelijk richting geven -Gemeenschappelijke taal

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Meer specifiek: Compact (‘één A4-tje’) – bedoeld voor middenkader Kerndoel 54, 55 en 56 geïntegreerd Uitgaand van de kennisbases K.O. Passend bij TULE en CIS Uniformiteit: alle disciplines eenzelfde format

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Format: het creatieve proces van de leerling - Oriënteren - Onderzoeken - Uitvoeren - Evalueren Reflectie tijdens alle fases

Vormgevingselementen en dansstijlen

ICC Module Dans op School Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 2 Welkom en korte terugblik Uitwisseling huiswerkopdrachten Theorie leerlijn Dans, deel 2 Pauze Actieve werkvorm 3: Dans en digitale media (Digitale) methodes dans Afsluiten en evalueren, huiswerk na afloop

ns.pdf Leerplankader KO en de leerlijn Dans

Opzet leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Deel 1 Uitgangspunten leerlijn (creatief proces) Deel 2Relaties -Wettelijke kaders -Relaties andere vakgebieden -Recente vak- en onderwijskundige onderwerpen Deel 3aKarakteristieken kunstdisciplines + onderlinge relaties Deel 3bLeerlijnen per kunstdiscipline, per bouw 1/2 3/4 5/6 7/8 eindcompetentie

Competenties voor de leerling: Generieke competenties voor gehele leergebied kunstzinnige oriëntatie Vakspecifieke competenties per discipline Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie

Leerlijn Dans Oriënteren: Betekenis geven aan dans en dit spiegelen aan eigen betekenisgeving. Door middel van: Kijken naar en praten over dans. Dans als inspiratiebron gebruiken. Openstellen voor dans en dansvoorstellingen. Betekenis geven aan dans m.b.v. de danselementen

Leerlijn Dans Onderzoeken: Danselementen onderzoeken en verwerken in dans, thema’s aanreiken en dansen o.b.v. inspiratiebronnen. Door middel van: Onderzoek naar de danselementen, bestaande dansen en vormgevingsprincipes van dans. Thema’s aanreiken om over te dansen. Gevoelens, ervaringen, situaties en gebeurtenissen uitdrukken in dans.

Leerlijn Dans Uitvoeren: Improvisaties, inspiratiebronnen, muzikale verschillen, danselementen, vormgevingsprincipes en rolverdeling toepassen in een choreografie en dit presenteren. Door middel van: Fantasie en (eigen) belevingswereld verwerken in dans. De maat, sfeer, frasering van muziek en muzikale verschillen vertalen naar dans. Dans vormgeven en daarbij rekening houdend met structuur, danselementen, thema’s, rolverdeling en kwaliteit. Samenwerken en samen vormgeven.

Leerlijn Dans Evalueren: Reflecteren op jezelf en een ander en daarin de keuzes bewust motiveren. Door middel van: Kijken naar en praten over dans, het vormgevingsproces en samenwerking. Relaties leggen tussen eigen betekenisgeving en die van anderen. Openstaan voor feedback en dit verwerken in de dans.

Hoe verder? De leerlijn kan diverse uitwerkingen krijgen die houvast bieden voor verschillende doelgroepen, zoals schoolbesturen, leraren, methodemakers en culturele instellingen landelijk niveau (macroniveau) Leerplankader/ leerlijn Kunstzinnige Oriëntatie PO het niveau van de school/instelling (mesoniveau) Regionale producten/ leerlijnen zoals de Culturele ladekast; raamleerplannen Mocca & andere lokale of regionale producten het niveau van de klas/groep (microniveau) Methode of lesmateriaal voor gebruik in de klas

Digitale methodes dans onderwijs/~/link.aspx?_id=C50E62B889DE4329A BD1867E6&_z=z Good Practice: traject-dansgezelschap-de-stilte-jaar-1/