Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen 06-22652623.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Hogescholen in Dialoog
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Begeleiding startende leraren
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een project van de Korengroep
Geïntegreerd onderwijs
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Voorlichting nieuwe CAO PO
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Praktijkervaring en reflectie
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Verschillende rollen en stijlen
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Regionaal Talent Centrum
Slotconferentie RTC in de praktijk PON 5 jaar ervaring als RTC Ervaringen, opbrengsten, waarneming en ontwikkelingen Mini Schouten, directeur-bestuurder.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Slotconferentie Sectorplan PO Op reis door het handboek RTC Wat is het, hoe werkt het? 24 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Aanleiding en doelstelling
Duurzaamheid in Gennep
Netwerkspel voor inclusie
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Werken zonder te beperken – Het programma
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Doubleren.
Welkom bij DAIly NURSE.
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Doubleren.
Workshop duikcomputers
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen

Workshopprogramma 1.Hoeveel invallers heeft u in uw organisatie? 2.Definitie invallers 3.Ideeën caroussel hoe zou u de professionalisering van uw invallers kunnen vormgeven? 4.Activiteiten Arbeidsmarktplatform PO 5.Opstellen plan van aanpak voor uw eigen organisatie 6.Vragen van het sectorplan PO

2. Definitie van invallers? Starters net afgestudeerd van de pabo Ervaren leerkrachten die iets anders willen, die boventallig zijn of die bewust kiezen voor invalwerk ….. Verschillende soorten contracten: vaste overeenkomst vaste overeenkomst met een tijdelijke uitbreiding vaste overeenkomst maar RDDF plaatsing tijdelijke overeenkomst een min/max contract bindingscontract uitzendcontract of payrollcontract detachering

Waarom? 1.Het PO kent veel invallers, onduidelijk is hoeveel. 2.Het PO heeft tijdelijke contracten met uitzicht op vast en tijdelijke contracten zonder. Constateringen uit onderzoek Invallers hebben of krijgen niet altijd de mogelijkheid om zich te blijven professionaliseren. Invallers hebben behoefte aan een mix van activiteiten: coaching, mentoring, workshops/training, intervisie, observeren van lessen.

Kwaliteit bewaken en behouden 1.Hoe bewaakt u de kwaliteit van de invallers? 2.Wat zou u voor professionalisering en begeleiding aan uw invallers willen en kunnen bieden? 3.Hoe zorgt u dat de invallers niet tussen wal en schip vallen? 4.Maakt u een onderscheid tussen vaste invallers en los/vaste invallers?

Starters Opleiden in de school i.s.m. pabo’s projecten voor inductiefase In drie jaar tijd van startbekwaam-> basisbekwaam-> vakbekwaam Activiteiten die gedaan worden: Starterscoach Leernetwerk Kennis café Intervisie Beeldcoachinng Voorbeelden

3. Ideeën carroussel 1.Schrijf ideeën voor begeleiding van de invalpooler en professionalisering van de invalpoolers op een geeltje en plak deze op het vel.(5 minuten) Wissel van tafel 2. Bekijk ideeën en vul aan met extreme ideeën (niet nadenken over haalbaarheid) voor begeleiding en professionalisering en schrijf deze op (5 minuten) Wissel van tafel 3. Kies op basis van de uitkomsten van 1 en 2 de meest haalbare ideeën. (15 minuten) Centraal 4.Presenteer per tafel de meest haalbare Ideeën

4. activiteiten ter ondersteuning Impuls 1.Checklist een warm welkom met e-card 2.Buddy principe met e-card Structuur 3.Matchinstrument op Onderwijsvacaturebank.nl 4.Ondersteuning voor de buddy

E-card Checklist een warm welkom

Checklist

E-card Buddy

Wat verwachten we van een buddy? De buddy Is onafhankelijk en integer; Is enthousiast, geduldig en flexibel; Is een inspirator; Heeft gevoel voor humor; Kan de rol van een vertrouwenspersoon vervullen; Durft initiatief te nemen; Kan goed samenwerken; Kan goed feedback geven; Heeft kennis van het onderwijsproces in het primair onderwijs Is bereid om minimaal 40 uur te investeren in de invaller op jaarbasis Is voor een schooljaar op afroep beschikbaar om te sparren over –Lesmethodiek –Wijze van orde houden –Praktische tips Is bereid om een keer een lesbezoek te doen en feedback te geven Is bereid om de invaller te helpen en te begeleiden met zijn professionaliseringsvragen Maakt duidelijke afspraken met de invaller over wijze van inzet en contact.

Buddy matching en ondersteuning Nog in ontwikkeling: 1.Matching via –Aanmaken profiel buddy –Zoeken in profielen 2.Ondersteuning buddy door bijvoorbeeld –Online training –Webinar –netwerkbijeenkomsten

5. Een plan van aanpak Maak aan uw tafel een plan van aanpak begeleiding van invallers voor uw eigen organisatie in steekwoorden. Gebruik hiervoor het format en bespreek de ideeën in uw groep.

Ga naar Toets deze code in Beantwoord de volgende 2 vragen: 1.Wat neemt u mee als actie voor u zelf uit de workshop? 2.En welke actie(s) vindt u dat de sociale partners moeten gaan ondernemen? 2 vragen voor u

6. Vragen Sectorplan Wat gaat u zelf doen om de uitkomsten van het sectorplan te borgen? Wat vindt u dat de sociale partners moeten doen om de opbrengsten van het sectorplan te borgen?