Over vertalen, een andere aanpak en hoe het anders kan Bert Bourgonje 19 juni 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Wat is strategisch leren?
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
ontwerp - beheer - analyseer
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ondernemen in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Introductie Electronisch Factureren voor: Johan van Tongeren – Managing Director Olaf Minnema – Business Solution Manager.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Denken in versnelling en Groei
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
De kracht van MySolution
3 interactive marketing communications.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Een startersgids voor innovatie
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management
ICT in een dynamische context
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Totaalaanpak Novostar
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Korte introductie tot het principe
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Project Management Fails
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen  Een eigen bedrijf  Freelancer  Voordelen  Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie  Nadelen 
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Making Simpler and more Profitable
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Bekijk de dia’s later op :
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
We Support Your Success!.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Workshop: Account management
Een product of dienst verkopen
ZOOM IN OP DE TYPISCHE PlanetPress-GEBRUIKER.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
De succesformule van Dienstverlening
De succesformule van Dienstverlening
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Over vertalen, een andere aanpak en hoe het anders kan Bert Bourgonje 19 juni 2009

Prikkelsessie –L&L´s weg van vertaalbureau naar global information partner: van vertalen naar strategisch informatie- partner hoe pak je dat aan wat doen we nu zoal hoe zijn we er gekomen –Discussie

Bert Bourgonje –Engelse Taalkunde (Utrecht University) –Organisatiekunde, (Open Universiteit) –Toegepast Taalkundig Onderzoek tweede- taalverwerving (ZWO, Utrecht University) –Fokker, Digital, BSO, HCS consultancy, project management, people management –B+B: (technische) documentatie –KSI International (Centric) Business Unit Manager End User Support Commercial Director Government & Large Accounts –L&L (2003) –Docent Wageningen University and Research Center (Scientific Report Writing)

L&L (1983): van 2003 naar Technisch vertaalbureau 12 (vaste)medewerkers: –Management, OM, PM, vertalers, engineer –Freelance vertalers Bunnik, USA, Frankrijk en Duitsland ISO 9001:2000 (vertalen) ´Woordjes´-sales (koffertje) Interne focus Omzet: € grote (35-40%-)klanten (80%); IT Omzet = vertalen 2009 Global information partner 18 (vaste) medewerkers: –Management, OM, PM, TCs, TechnoTeam –Freelance vertalers en TCs Veenendaal ISO 9001:2008 (hele pakket) Conceptuele sales (oplossing) Naar buiten gericht Omzet: € Brede klantenmix; IT, zakelijke dienstverlening, handel, industrie Omzet = vertalen, schrijven, trainen

Moeten we dan veranderen? Carrière-perspectief voor medewerkers –Vertaler  schrijver –Vertaler  Project Manager –Project Manager  Localization Engineer Toegevoegde waarde voor (bestaande) klanten –Kennis van organisaties en bedrijfsprocessen –Innovatie (single source, multiple documents) –Goedkopere (vertaal)oplossingen –Integratie van (gebruikers)documentatie in productontwikkeling (CV-ketel-leverancier) Bedrijfseconomisch minder kwetsbaar –Betere risicospreiding door aanbod meerdere diensten –Minder afhankelijk, meer grip op eigen ontwikkeling

De essentie van de nieuwe aanpak Verandering begint bij jezelf, en niet bij de klant: de noodzaak van de interne overtuiging Een andere organisatie –taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden –nieuwe uitdagingen: vertalers, schrijvers etc. –Sales-gedreven: verkopen is een vak Andere producten –als we eerder mogen meepraten, maken wij betere en – vooral – goedkopere producten (vertalen en schrijven) –vertalen, maar ook (technisch) schrijven en trainen –geen woordjes, maar oplossingen (concepten)

Wat deden we niet goed? De klant vertellen hoe we het doen: Onze vertalers zijn native speakers, universitair geschoold, beëdigd, en heel goed in hun vak Ze kunnen 2000 woorden per dag vertalen; maar als u meer nodig heeft, hebben we natuurlijk meer vertalers … We leveren altijd stipt op tijd We streven (!) naar de hoogste kwaliteit en de beste service We werken met een vaste staf, maar kunnen ook beschikken over 350 freelancers Bij aanvraag proefvertaling (!): 3 proefvertalingen en de klant laten kiezen. Wie is nou de expert? Stelling: hoe meer we ons best doen om de klant te overtuigen, hoe onprofessioneler we overkomen

Wat zijn we de klant gaan vertellen? Wij moeten er eerder bij zijn Wij vertellen de klant wat goed voor ze is –Minder tekst is vaak betere informatie –Minder is in ieder geval (veel) goedkoper –Laat ons die bronteksten maar maken, want dat is ook een vak Wij gaan voor resultaatverplichting: –Afspraak is afspraak –Wij bepalen (mede) de voorwaarden Kwaliteit is: leveren wat je met de klant hebt afgestemd, tegen de afgesproken prijs, op het afgesproken moment

Wat doen wij dus nu om klanten te overtuigen? Profiel van een modern (ver)taalbureau: Geen woordjesbedrijf, maar een virtuele organisatie: –klant in Japan –vertaalteams in 18 landen –opmaak in China, drukker in Japan –Regie in Veenendaal vs. vertaalbureau met universitair geschoolde vertalers, allen native speakers, met een netwerk van freelancers Project (8 talen) van € ,-; 23 april 2010, EOB Wij nemen voortaan het voortouw: Durf: die bron is slecht en kan veel beter Lef: wilt u ´t goedkoper, dan weten wij hoe Kritiek op de bron hebben, maar dan ook: Van inspanningsverplichting naar resultaatverplichting Aannamen, uitgangspunten en condities Pro-actieve houding naar de klant (PM, Sales)

Voorbeeld van een´nieuw´ project Optimalisatie van bronteksten voorafgaande aan vertalen 1.3 mio OLH; Engelse bron; 5 talen Reductie bronmateriaal: 20% Besparing vertaalkosten: 15%

Projectbegroting: wat klanten graag zien Totaal aantal woorden: , 5 talen Vertaalkosten oorspronkelijke bronmateriaal:€ ,- Vertaalkosten na herstructurering en redactie:€ ,- Reductie vertaalkosten: € ,- Minus: kosten herstructurering en reductie bronmateriaal:€ ,- Totale besparing: € ,-

Aannamen, uitgangspunten en afspraken L&L verricht voorgestelde werkzaamheden – na beoordeling van bronmateriaal – op basis van fixed price, fixed date L&L kan beschikken over alle benodigde bronmaterialen voor vertaling, en over de te vertalen programmatuur L&L kan tijdig beschikken over benodigde materiedeskundigheid Het management in de klantenorganisatie staat volledig achter de aanpak van L&L Na goedkeuring fase 2: L&L heeft volledige vrijheid om teksten te wijzigen, in te korten, weg te laten

Wat is de boodschap? Het kan anders Maak een plan en ga ervoor! Jij moet aan de bak: de verandering zien, erin geloven en uitdragen verkopen

Discussie?