Building Block 21 VTH Data gedreven innovatie Tijdens een proces om te komen tot een roadmap innovatie hebben 15 medewerkers 27 ideeën ontwikkeld. Daaruit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Buurtaanpak Lombok Oost
Advertisements

Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Alleen voor Alleen werkers
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
VVV Kop van Noord-Holland: Website ontwikkelingen 31 mei 2012
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Geografisch InformatieSysteem (GIS)
Mr. Guide Zoek, vind en vergelijk je avond uit… Human Technology – Hanzehogeschool Groningen.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Voor meer informatie: Link Invent Design: Externe promotor : Jean Van der Biest
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Jeugdgroepen op straat
Jeugdgroepen op straat Naar een integrale aanpak op maat!
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Wikiwijk Tilburg helpt de burger zelfredzaam te zijn gebaseerd op Slimme Zorg - project “7 x 24 uur zorg- & welzijnscentrale in Tilburg”
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Citymarketing Hilversum 2006
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Burgerinitiatieven.
Kennismanagement & Sociale media
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Uitleg van de Mobiele App van het spel Golddigers.
Data gedreven sturing & Veiligheid
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
Boeven de Buurt uit avond 22 april Agenda – 20.05Introductie Wat is WhatsApp? SAAR etc Verdachte situaties
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Onveilig ……… Met name in:  Oostsingel, Westdampark  Achterstraat, Wagenstraat  Pinautomaten, Stegen Hangjongeren Slechte verlichting.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Gelui(d)T –plan Waregem. I. Waarom een Gelui(d)T-plan? II. Wat moet je doen vooraleer geluid te maken? 1. Je weet vooraf dat er geluid zal zijn 2. Je.
Bent u van plan een evenement te organiseren in Hoogstraten of één van zijn deelgemeenten? Dan kan u hier terugvinden waar u op moet letten en of u een.
Regelgeving muziekactiviteiten STUDIE: Lokale implementatie en handhaving Lokaal handhaven Mechelen,
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Parkeren in Amersfoort op bedrijventerrein “Calveen”
Het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking binnen ING Nederland
Intelligent Consumer Systems
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Data gedreven sturing & Veiligheid
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Tilt monitoring: De nieuwe standaard voor deformatie meting
De Kwaliteit Verbetercyclus
FLITS FORMULE Afnemen van standaard producten - De zekerheden voor de klant Standaard product We houden de prijs zo laag mogelijk Altijd en overal bereikbaar.
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
De succesformule van Dienstverlening
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
Pilot Luchtkwaliteit en Geluid in Schiedam
The many faces of Application Programmes Interfaces
Transcript van de presentatie:

Building Block 21 VTH Data gedreven innovatie Tijdens een proces om te komen tot een roadmap innovatie hebben 15 medewerkers 27 ideeën ontwikkeld. Daaruit is de volgende combinatie gekozen. U-app Real time geluidsmap Grenzen meter Slimme meldkamer De gedachten achter deze combinatie is dat bij evenementen, ruim 700 per jaar veel meer openheid wordt gerealiseerd. Bewoners, organisatoren en overheidsinstellingen kunnen informatie met elkaar delen; de bekendheid van evenementen neemt daardoor toe, de locatie en de condities waaronder die georganiseerd worden zijn bekend en een ieder kan nagaan of bijvoorbeeld het geluidniveau overeenkomt met de afspraken. Bewoners kunnen daardoor beter traceren of er reden is voor een klacht; organisatoren kunnen nagaan of ze nog steeds binnen de normen werken en de handhaving treedt alleen nog maar op als mocht blijken als een reeks van terechte meldingen niet leiden tot spontane naleving. Via een app op de telefoon wordt de informatie ontsloten, kan men op een kaart zien waar wat te doen is, kan men het geluid meten en kan men melding maken van het niet nakomen van afspraken. Wellicht kan men ook evenementen liken of disliken. De handhavers kunnen via hun centrale punt – de meldkamer dit real time volgen; zo nodig in actie komen en daarover communiceren. Eventueel kan het geheel ook uitgebreid worden met meldingen over verkeers- en parkeeroverlast, vervuiling en andere aan evenementen verbonden aspecten. Naderhand kan ook gedacht worden aan een vergelijkbare app voor de horeca. De conceptuele weergave van de verschillende ideeën is bijgevoegd

U APP CONCEPT - IDEA USPs, differentiators & key features Partners & time2market haalbaarheid & risico TECHNOLOGY BUSINESS U-APP- CITY APP VOOR INTERN & EXTERN DELEN VAN EVENEMENTEN Anticiperen, Communiceren Stimuleren zelfredzaamheid Automatiseren meldingen Overzicht informatie MEERWAARDE VTH?MEERWAARDE BURGER? Eenvoudige toegang tot informatie zal geruststellen, informeren, en anticiperen 24/7 Inzicht in gemelde overtredingen op kaart gepersonaliseerde content NOOD? Informatie over de stad is vandaag niet real time, niet locatie gebonden, niet via meerdere kanalen te raadplegen. ROADMAP? 1.0: UTRECHT VOOR INTERN GEBRUIK: op stadswerken kaart vergunde evenementen in kaart brengen. Link maken met door VTH gekende meldingen en overtredingen. 2.0: VTH VOOR EXTERN GEBRUIK (content delen met de burger): Content uitbreiden: events, parkeren, veiligheid, nieuwsflashes… Combinatie met andere kanalen: billboards in de stad, website…. Slimmigheden inbouwen: content personaliseren, locatie gebonden content, filteren content, crowd management, alerts BRONNEN? Sensoren: geluid, luchtkwaliteit Databases: meldingen burger, politie, …. RISICO Wie beheert de data? Distributie van de app (marketing) Dure sensoren? UITBREIDING BESTAAND PROJECT VTH PORTFOLIO? NIEUW PROJECT VOOR VTH (1.0) NIEUW PROJECT BUITEN CORE VAN VTH (2.0) PARTNERS? Andere gemeentelijke diensten, bouwvergunningen, I.O.G., … WAT? Via een app kunnen bewoners raadplegen wat er aan de hand is, en welke maatregelen ervoor voorzien zijn. Ze krijgen real-time informatie waardoor ze beter op de hoogte zijn en dit stelt hen gerust. Voorbeeld: bewoner van het centrum van de stad kan zien tot wanneer hij geluidsoverlast zal hebben van een evenement, waar de feestgangers zich bevinden, welke taken VTH op zich neemt… De inhoud van de App kan uitgebreid worden naar events, parkeren, veiligheid, nieuwsflashes…

De bewoner wil graag meer en sneller op de hoogte zijn van gebeurtenissen in zijn buurt. Via een eenmalige registratie wijst hij zijn voorkeuren aan (buurt, thema van interesse). De app kan zo gepersonaliseerd worden naar zijn noden. Via de iconen en pop-ups kan de bewoner kennis van zaken nemen zoals de start van een evenement, de programmatie, de afgesloten route, de geluidsnormen en andere vergunningen… De gebruiker kan zich informeren. Hij kan ook zelf contact opnemen met de stadsdienst in kwestie en mogelijk een melding maken. Het systeem is gekoppeld aan andere databases zoals Twitter, FB, klachtenlijn, Utrecht website…. U- APP APP VTH MEDEWERKER PDA SMARTLAPPENFESTIVA L Zone: binnenstad november + programmatie + vergunningen + maak een melding o Binnenstad o Oost o Leidsche Rijn o West o Zuid o Openbare werken o Evenementen o Afvalbeleid o Criminaliteit o Wonen & leven o Publiek transport o Fiets stallingen WAAROVER WENST U OP DE HOOGTE TE ZIJN? WIJK THEMA Alle meldingen worden samengebracht en op een heat map weergegeven. Deze is voor internen en externen (beperkte versie) beschikbaar. U APP

REAL TIME GELUIDS MAP CONCEPT - IDEA USPs, differentiators & key features Partners & time2market haalbaarheid & risico TECHNOLOGY BUSINESS Risico locaties, evenementen en cafés worden uitgerust met geluid sensoren. Op een platform kunnen de vergunde waarden met de gemeten waarden vergeleken worden. Het platform vervat meerdere functies zoals: melden van geluidshinder / feedback krijgen van type van evenementen, contact opnemen met cafébaas, automatisch afschakelen van muziek, camera beelden opvragen…. Door het tracen van de inbreuken krijgt VTH een beeld van de evolutie van geluid in tijd, en type en aantal klagers... REAL TIME GELUIDS MAP - INFORMEERT DE BURGER EN PAKT HINDER SNELLER AAN WAT? Meer efficiëntie Focus leggen op juiste locaties MEERWAARDE VTH?MEERWAARDE BURGER? Informatie = geruststellen Zelfredzaam: burger kan zelf bron van overlast contacteren NOOD? De Bewoner heeft overlast van geluid door café, evenementen, geroep op straat. Hij krijgt vandaag heel weinig info over de evenementen (moment, locatie, uren….) en feedback over wat VTH eraan doet. VTH heeft geen zicht op welke evenementen er gaande zijn, of welke andere partijen (politie THOR, TBO…) aanwezig zijn door gebruik van verschillende systemen. ROADMAP? 1.0: Inhoud gebaseerd op real time dashboard waar evenementen in kaart worden gebracht. Bewoner kan nu ook zelf geluidsoverlast melden op de kaart. 2.0: Uitbreiding met real time help desk, aanvragen voor assistentie VTH, zelf contact opnemen met veroorzaker van overlast, andere metingen zoals luchtsensoren… Om overlast te beperken in probleemzones die in kaart worden gebracht, kunnen deze aangepakt worden door onder andere licht te laten schijnen, klassieke muziek te spelen… BRONNEN? Sensoren: geluidssensoren Databases: VTH, politie Software: heathmap, RISICO Privacy: problemen indien camera's ingezet worden? UITBREIDING BESTAAND PROJECT VTH PORTFOLIO? NIEUW PROJECT VOOR VTH NIEUW PROJECT BUITEN CORE VAN VTH PARTNERS? Politie verguningen, THOR, THBO, bewoners

SLIMME CONTAINER CONCEPT - IDEE USPs, differentiators & key features Partners & time2market haalbaarheid & risico TECHNOLOGIE BUSINESS Deze app helpt om gemakkelijk problemen, irritaties en verbeteringen bekend te maken bij je gemeente. Via een foto, gps locatie en selectie van het probleem kunnen snel meldingen gemaakt worden. Mogelijk kan de buurt stemmen of ze deze melding (on)gepast gedrag vinden. GRENZEN METER – MELDPUNT KLACHTEN EN (ON)GEPAST GEDRAG WAT? Besparing op onderhoud en mensen Beter contact met de burger MEERWAARDE VTH?MEERWAARDE BURGER? Goed onderhouden wijk Aanpak op maat van de wijk NOOD? Het plaatsen van klachtenmeldingen is momenteel niet efficiënt. Er bestaan richtlijnen voor wat gepast en ongepast gedrag is. Deze richtlijnen zijn gelijklopend voor de hele stad, niet aangepast per wijk. Toch kan een gedag voor een verloederde wijk gepast zijn, en niet voor een andere wijk ROADMAP? 1.0: Uitrol app voor meldingen in de stad (mogelijk gebruik bestaande app 2.0: Stemmen over (on)gepast gedrag om handhaving op wijk af te stemmen BRONNEN? Gebaseerd of gebruik maken van bestaande app buitenbeter RISICO Koppelen aan bestaande systemen VTH Inzet personeel om meldingen op te lossen Doorsturen meldingen naar juiste diensten UITBREIDING BESTAAND PROJECT VTH PORTFOLIO? NIEUW PROJECT VOOR VTH NIEUW PROJECT BUITEN CORE VAN VTH PARTNERS? Wijken, stadswerken, bewoners, universiteit (om leertraject op te starten)