Sport in collegeprogramma’s: belangrijke bijzaak Ronald Huijser, Vereniging Sport en Gemeenten
Opbouw Aanleiding Ontwikkelingen Opdrachtomschrijving Opzet onderzoek Uitkomsten Slotbeschouwing
Aanleiding Politieke verschuiving: ↓ PvdA (socialisten): 30% → 19% ↑ VVD (liberalen): 13% → 18% Economische onrust: ↓ Sportbudgetten -10% / - 15% OP2028 Aflopen rijksbeleidsnota ‘Tijd voor Sport’ Nulmeting
Bezuinigingen op sport Recessie -> bezuinigen op sport 85% gemeenten (VSG-gemeentepanel) ‘variabel’ beleidsterrein integraal beleid integraal beleid Impact recessie beperkt
Meer of minder bezuinigd?
Waarop bezuinigen?
Beschrijf de mate waarin en wijze waarop binnen de collegeprogramma’s wordt gerefereerd aan sport Opdrachtomschrijving
Opzet onderzoek 107 van 431 programma’s gescreend (25%) Turven vooraf gedefinieerde sporttermen Aparte sportparagraaf? Aandacht voor sport in andere paragrafen Context sport en sporttermen Voornaamste aandachtspunten
Sportparagraaf
Sporttermen
Context van sport Verwevenheid andere sectoren: -69 % gemeenten aandacht voor sport in andere paragraaf dan sportparagraaf -maatschappelijke functie, maar ook gezondheid, leefbaarheid, onderwijs en citymarketing
Integraal Sportbeleid
Sportthema’s 1.Sportaccommodaties meest centrale thema 2.Subsidies en tarieven 3.Samenwerking 4.Sportstimulering 5.Breedtesport boven topsport
1. Sportaccommodaties 80/90 % sportbudget Actueel: –Speelruimte in wijken en beweegmogelijkheden voor jong en oud; –Vergroten multifunctionaliteit –Intensivering (mede)gebruik –Bevriezen nieuwbouwplannen –Verzelfstandigen / privatiseren
2. Subsidies en tarieven Hervormen systematiek ‘voor wat, hoort wat’ principe Gemeentepanel: –Verhogen tarieven –Afschaffen / versoberen subsidies
3. Samenwerking Betere afstemming sport en onderwijs Inventariseren regionale samenwerking Meer publiek/private samenwerking
4. Sportstimulering Toegankelijk maken en houden van sport Aanbieden laagdrempelige sportvormen Jeugd -> Jeugd en ouderen 18 – 50 jarigen
5. Breedtesport boven topsport Topsport = vooral instrument city- marketing (sportevenementen) Inzet topsporters als rolmodel Positieve uitstraling op breedtesport Prioriteit: breedtesport boven topsport
Slotbeschouwing Sport is meer dan een vrijetijdsactiviteit Grote instrumentele waarde Groei integraal beleid – verbinding onderwijs en sport – sport en citymarketing Beperkte Olympische ambities (OP2028) toekomst traditionele sportverenigingen toekomst maatschappelijke verenigingen
Meer met minder!