KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst 3.2 15-02-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Presentaties •Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Voor een lieve vriend of vriendin
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
Aan een buitengewoon persoon!
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Aan een buitengewoon persoon!
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kanjergroep 4.
MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN
Les 13 Presenteer jezelf (2) Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Interpreteren van data
1 Gymnasium op CCS méér dan les alleen ……. 2 Het gymnasium op CCS heet GYMPLUS Extra uitdaging voor als je meer kunt en wilt. Je werkt: zelfstandig in.
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Een onverwacht feest Les 2
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Vrijwilliger bij TFC Gieten Daar wil iedereen bij horen ! Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd November februari 2015.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Motivatie & differentiatie
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Het motiveren van leerlingen in het VO
Dit wil ik!. Weet jij wat je wil? Of moet je daar eerst diep over nadenken?
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Trivalent Loopbaanevent 21 mei
LOB zeven stappen naar succes
Uitnodiging passie voor waterpolo Waterpolo Rulez!
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Duurzame inzetbaarheid
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Leerling- kenmerken Motivatie
Duurzame inzetbaarheid
Werken met plezier en goed presteren
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Iedereen in de dramadriehoek
Eigenaarschap.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst

KENNISATELIER MOTIVATIE  Motiveren: wiens verantwoordelijkheid?  Zelfdeterminatietheorie en het motivatiecontinuüm  Meten van beginsituatie  Sleutels in ARC-model  Maak een groepsplan  Wel gelijkwaardig maar niet gelijk  Bronnen  Afsluiting

WIENS VERANTWOORDELIJKHEID Het is niet mogelijk een leerling te motiveren. Dat is zijn/haar eigen besluit. Hoe verleid je de leerling om de uitnodiging aan te nemen? Je kunt wél proberen motivatie op te roepen door een motiverende leeromgeving te creëren.

HET MOTIVATIECONTINUÜM

METEN VAN BEGINSITUATIE Ken je leerlingen:  Bevraag: wat zeggen ze?  Observeer: wat laten ze zien?  Check het leerlingvolgsysteem  Bevraag de mentor of slb  Neem een vragenlijst afvragenlijst

SLEUTELS IN ARC-MODEL Nina vindt school niet leuk. Ze houdt meer van shoppen en uitgaan. Ze kan goed leren maar doet meestal niks. Ze is afgestroomd van havo 4 naar VMBO-T 4. Ze heeft in een bijbaantje als hoofdcaissière om de hoek van de school. Ze vindt het leuk om daar leiding te geven. Vragen: 1. Waar zit ze in het motivatiecontinuüm? 2. Wat kun je doen op aan Autonomie, Relatie, Competentie om haar te enthousiasmeren?

MAAK EEN GROEPSPLAN

WEL GELIJKWAARDIG, NIET GELIJK Gevolg van deze aanpak: je behandelt niet iedereen hetzelfde. Zowel jij als de leerlingen moeten daar aan wennen. Leg daarom heel goed uit wát je doet en wáárom.

BRONNEN Artikel Ivo Mijland (2013): iedereen gemotiveerdiedereen gemotiveerd Blog CPS (2015): hoe kun je differentiëren naar motivatie?hoe kun je differentiëren naar motivatie?

AFSLUITING Begin klein. Wees bescheiden in wat je wil. Doe alléén dat waar je je competent in voelt. Werkt het? Deel het met belanghebbenden en probeer iets méér te doen. Accepteer dat omstandigheden (tijd, ruimte, draagvlak school) niet ideaal zijn. Veel succes en plezier!