VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december
1) UITGANGSPUNTEN Eén uniform reglement voor alle verenigingen Niet-stedelijke infrastructuur Min. investeringsbedrag 7.500,00 EUR Veiligheid garanderen en verbeteren Efficiënter beheer Werking in stand houden of grondig verbeteren Binnen budgettaire ruimte per belastingsjaar 2
2) WELKE VERENIGINGEN EN VZW’S KOMEN IN AANMERKING? vzw – overgangsmaatregel voor feitelijke verenigingen (5 jaar – tot 31/12/2018) minstens 3 jaar actief minstens 60% Truienaar 3 jaar erkend door stedelijke adviesraden of lokalen tbv verenigingsleven en gemeenschapsvorming geen onderneming voeren 1 aanvraag om de 3 jaar 3
3) WELKE ONROERENDE GOEDEREN KOMEN IN AANMERKING? niet-stedelijke onroerende goederen -> 9 jaar gebruiksrecht (volledig en exclusief genot) huurovereenkomst van minstens 9 jaar vanaf voltooiing werken zakelijk recht van volle eigendom zakelijk recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik (minstens 9 jaar) op grondgebied Sint-Truiden correct gebruik en goede huisvader polyvalent gebruik 4
4) WELKE INVESTERINGEN KOMEN IN AANMERKING? kosten bouw / verbouwing / renovatie / uitbreiding / herstellingswerken investeringen ifv veiligheid (brand en inbraak) beperkt tot investeringen met onroerend karakter architectkosten kosten keuringsbewijzen (gas, elektriciteit, veiligheidsinstallaties, EPB-norm) 5
5) WELKE KOSTEN KOMEN NIET IN AANMERKING? aankoop bouwgronden kosten van de roerende uitrusting van het lokaal, zoals: bemeubeling elektrische apparaten werkings- en onderhoudsproducten het gewone huurdersonderhoud 6
6) OVERIGE VOORWAARDEN conform alle wettelijke bepalingen (stedenbouwkundige voorschriften) en verplichtingen, verordeningen en gebruiken maximaal 1 aanvraagdossier lopende per gebouw 7
7) SUBSIDIEBEDRAG op basis van gedetailleerde facturen voorlopig subsidiebedrag / definitief subsidiebedrag 50% kosten, indien uitvoering aannemer 70% indien men werken zelf uitvoert 70 % architectkosten + kosten keuringsbewijzen 80% indien polyvalente uitstraling (minstens 3 verenigingen) 80% indien verhogen toegankelijkheid maximaal ,00 EUR voor een periode van 3 jaar – indien meer dan 5 verenigingen samen: maximaal euro voor een periode van 3 jaar 8
8) AANVRAAGDOSSIER getekend en gedateerd CBS met bijlagen tot uiterlijk 1/10 (voor 2014 overgangsjaar – eerste indiening tot 30 april 2014) gemotiveerde aanvraag - noodzaak en kader ifv veiligheid en/of efficiënter beheer technische beschrijving met foto’s financieel plan met 3 offertes en overzicht financieringsbronnen timingwerken maximaal 3 jaar regeling andere subsidies 9
9) INTERNE PROCEDURE standaard aanvraagformulier tav CBS - kennisneming subsidiecommissie: evaluatie, advies, coördinatie, controle één aanspreekpunt binnen administratie: dhr. Ivo Brans subsidiecommissie Evaluatie noodzakelijkheid van de werken en financiële plan → advies binnen de 60 kalenderdagen aan CBS CBS: goedkeuring dossiers - kennisgeving start van de werken: 25% voorlopige subsidie werken voor de helft uitgevoerd: na controle 50% voorlopige subsidie werken voltooid of max. 3 jaar na indiening aanvraagdossier: na controle verslag subsidiecommissie en advies aan CBS → laatste verrekening 10
10) VERANTWOORDELIJKHEID COÖRDINATOR coördinator = afgevaardigde financiële dienst (mevr. Patricia Maris) dossierbeheer: van aanvang tot sluiting organisatie vergaderingen subsidiecommissie + administratieve afhandeling controle facturen coördinatie controle werken hoogdringendheid / overmacht gratis ter beschikking stellen van openbare dienstverlening 11
11) SANCTIES manifest onjuiste of zelfs valse verklaringen niet naleven van de voorwaarden misbruik reeds teveel subsidie ontvangen pro rata stopzetting activiteit / niet correct gebruik binnen 9 jaar 12