W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Nul Energie Huis Workshop offerte.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Leerwerkgemeenschappen
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Vraag het de vrijwilliger
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Werkoverleg en Medezeggenschap
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Deel 3 Paneldiscussie. Krijgt de christelijke invalshoek voldoende aandacht in de medische zorg? Lieverse: Christenen zijn als minderheid vaak bang om.
Return to Sender.
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Meubelindustrie/ interieurbouw Op stap in de Welkom!
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Platform E-Health Georg Hennemann 14 Maart NVE-Health Doelstelling Het bevorderen van gebruik van ICT- mogelijkheden, terondersteuning en verbetering.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Onderzoeksvragen maken
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Presentatie Van:Sjemmik,Daan,Robin en Remo Veiligheidsplan.
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Lezen: doe het goed voor
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Het onderzoeksverslag
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Een vergadering organiseren
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Netweten Cyberpesten.
Karin Klaver & Melanie Ruygh
Vergadering Personeelsdienst
Welkom bij DAIly NURSE.
De treinrails in je lichaam
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit

D OEL Aan het einde van deze workshop …kennen jullie de 6 W’s en kunnen jullie deze toepassen. …ervaren jullie de complexiteit van het maken van hoofd- en deelvragen. … hebben jullie kennisgemaakt met het opstellen van vragen voor een enquête.

O PZET Aanleiding van ons onderzoek Hoe kom je tot een onderwerp? Oriëntatie op het onderwerp 6 W-vragen Beantwoording deelvragen Terugkoppeling / vragenronde

A ANLEIDING

W OORDWEB Deskundigheids- bevordering

T ERUGKOPPELING

6 W’ S (V ERHOEVEN 2007) Wat is het probleem? Nieuw wetsvoorstel. Kan de school daaraan voldoen? Wie heeft het probleem? Pieter Zandt Scholengemeenschap Wanneer is het een probleem? Zodra het nieuwe wetsvoorstel wordt ingevoerd. Waarom is het een probleem? Docenten raken hun bevoegdheid kwijt, wanneer er niet een bepaald aantal punten wordt gehaald door het deelnemen aan cursussen/workshops. Waar doet het probleem zich voor? Op de Pieter Zandt / PZ-Academy Wat is de aanleiding? Wetsvoorstel en gering aantal cursussen binnen de Pieter Zandt.

H OOFDVRAGEN / DEELVRAGEN Maak aan de hand van je woordweb en antwoorden op de 6 W’s een hoofdvraag en een aantal deelvragen.

B EANTWOORDING DEELVRAGEN Probleemstelling De vraag is in hoeverre de Pieter Zandt scholengemeenschap in staat is om met de huidige situatie van de deskundigheidsbevordering te voldoen aan het wetsvoorstel lerarenregister en hoe kan de PZ-Academy hier een bijdrage aan leveren? Deelvragen Wat houdt het wetsvoorstel lerarenregister in? Wat is het belang van deskundigheidsbevordering? Hoe is de huidige situatie op de Pieter Zandt wat betreft deskundigheidsbevordering ? Hoe moet de nieuwe situatie zijn om aan het wetsvoorstel te kunnen voldoen? Conclusie Aanbeveling voor de PZ-Academy

Hoe is de huidige situatie op de Pieter Zandt wat betreft deskundigheidsbevordering ? Welke vragen zou je kunnen stellen om deze vraag beantwoord te krijgen? Stel 10 vragen op die je zou kunnen stellen in een enquête.

V RAGENRONDE