W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit
D OEL Aan het einde van deze workshop …kennen jullie de 6 W’s en kunnen jullie deze toepassen. …ervaren jullie de complexiteit van het maken van hoofd- en deelvragen. … hebben jullie kennisgemaakt met het opstellen van vragen voor een enquête.
O PZET Aanleiding van ons onderzoek Hoe kom je tot een onderwerp? Oriëntatie op het onderwerp 6 W-vragen Beantwoording deelvragen Terugkoppeling / vragenronde
A ANLEIDING
W OORDWEB Deskundigheids- bevordering
T ERUGKOPPELING
6 W’ S (V ERHOEVEN 2007) Wat is het probleem? Nieuw wetsvoorstel. Kan de school daaraan voldoen? Wie heeft het probleem? Pieter Zandt Scholengemeenschap Wanneer is het een probleem? Zodra het nieuwe wetsvoorstel wordt ingevoerd. Waarom is het een probleem? Docenten raken hun bevoegdheid kwijt, wanneer er niet een bepaald aantal punten wordt gehaald door het deelnemen aan cursussen/workshops. Waar doet het probleem zich voor? Op de Pieter Zandt / PZ-Academy Wat is de aanleiding? Wetsvoorstel en gering aantal cursussen binnen de Pieter Zandt.
H OOFDVRAGEN / DEELVRAGEN Maak aan de hand van je woordweb en antwoorden op de 6 W’s een hoofdvraag en een aantal deelvragen.
B EANTWOORDING DEELVRAGEN Probleemstelling De vraag is in hoeverre de Pieter Zandt scholengemeenschap in staat is om met de huidige situatie van de deskundigheidsbevordering te voldoen aan het wetsvoorstel lerarenregister en hoe kan de PZ-Academy hier een bijdrage aan leveren? Deelvragen Wat houdt het wetsvoorstel lerarenregister in? Wat is het belang van deskundigheidsbevordering? Hoe is de huidige situatie op de Pieter Zandt wat betreft deskundigheidsbevordering ? Hoe moet de nieuwe situatie zijn om aan het wetsvoorstel te kunnen voldoen? Conclusie Aanbeveling voor de PZ-Academy
Hoe is de huidige situatie op de Pieter Zandt wat betreft deskundigheidsbevordering ? Welke vragen zou je kunnen stellen om deze vraag beantwoord te krijgen? Stel 10 vragen op die je zou kunnen stellen in een enquête.
V RAGENRONDE