Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Technisch lezen en spellen
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
INTERVISIE 20/11/2008.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Reductie van aantal OOV- woorden dmv lexiconuitbreiding Vincent Vandeghinste Centrum voor Computerlinguïstiek KULeuven.
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Hoe gaan angst en depressie samen met ADHD?
Drugs- en alcoholverslaving
Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez
Gecontroleerde en automatische processen
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Onderzoek rekenproblemen/ dyscalculie
Stefanie Pieters Gesteund door: Promotor: Prof. dr. Annemie Desoete
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
Welkom Op de informatieavond van groep 6. Nieuwe leerkracht Ervaring Omgang kinderen Thuis Kind op de eerste plaats Afspraak met de leerkracht Gymkleding.
Achtergrond rekenproblemen
DCD Developmental Coordination Disorder
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Laatste Scriptieseminarie
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Kinderen & Jongeren met kanker
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Dubbeldiagnose bij dyselxie Meer regel dan uitzondering?
Taal- en leerstoornissen, Aandachtstekortstoornis
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Doelen presentatie Vernieuwing & uitbreiding van vorig protocol Wisk
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Disclosure belangen NHG spreker
Dyscalculie en rekenproblemen tellen mee in de JGZ en de GGZ
Disclosure belangen NHG spreker
Iedereen gelijk?! Leerstoornissen in het SO
KINDERSYNDROMEN JOLIEN DEMUYNCK 1 BaTP C.
Dyscalculie presentatie
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Effectief lees- en spellingonderwijs
Development Coördination Disorder
Transcript van de presentatie:

Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert Roeyers & Prof. dr. Hilde Van Waelvelde

rekenen 4 x 2 = = 4 x 2 = = relatie amper onderzocht, ondanks correlationele evidentie & didactiek motoriek visuele perceptie = concreetsemi-concreet/schematischabstract 2

Dyscalculie Achterstandscriterium Didactische resistentie Exclusiecriterium 3% - 14% ♂ ≤ ♀ Developmental coordination disorder Achterstandscriterium Interferentiecriterium Exclusiecriterium 1.7% % ♂ > ♀ Inleiding InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Comorbiditeitscijfers DCD en dyscalculie?Comorbiditeitscijfers DCD en dyscalculie? Amper onderzoek naar:Amper onderzoek naar: –(Visuo)motorische problemen bij dyscalculie –Rekenproblemen bij DCD Profiel:Profiel: –Cut-off? –Achterstand of deficit? –Subtypes? Verschillende toonaangevende hypothesen omtrent deficit dyscalculie en DCDVerschillende toonaangevende hypothesen omtrent deficit dyscalculie en DCD Vele vragen… InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Voorkomen van DCD bij ontwikkelingsstoornissen (incl. dyscalculie)?Voorkomen van DCD bij ontwikkelingsstoornissen (incl. dyscalculie)? Hebben kinderen met dyscalculie (visuo)motorische problemen?Hebben kinderen met dyscalculie (visuo)motorische problemen? Hebben kinderen met DCD rekenproblemen?Hebben kinderen met DCD rekenproblemen? Kunnen we subtypes onderscheiden?Kunnen we subtypes onderscheiden? … vertaald naar vier studies InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

ICD-10 codes van 3608 personen in CARICD-10 codes van 3608 personen in CAR Resultaten:Resultaten: –DCD: 20.4% –Dyscalculie: 26.3% –Comorbiditeit DCD: 1/3 – 1/4 in OS –Significant vaker comorbide DCD dan prevalentie –Verhouding ♂/♀ groter: meer comorbiditeit en aanwezigheid van DCD Wat is het voorkomen van DCD en dyscalculie? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Wat is het voorkomen van DCD en dyscalculie? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

(Visuo)motoriek bij 39 kinderen met dyscalculie en 106 controlekinderen(Visuo)motoriek bij 39 kinderen met dyscalculie en 106 controlekinderen Resultaten:Resultaten: –Verklaring: rekenfeiten (40%) en procedurele rekenkennis (38%) –Controlekinderen > dyscalculie –1 jr achterstand: visuele perceptie, motorische coördinatie en VMI –2 jr achterstand: motorische vaardigheden –Individuele verschillen! Hebben kinderen met dyscalculie (visuo)motorische problemen? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

MinderheidMeerderheid Hebben kinderen met dyscalculie (visuo)motorische problemen? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Rekenen bij 43 kinderen met DCD en 130 controlekinderenRekenen bij 43 kinderen met DCD en 130 controlekinderen Resultaten:Resultaten: –DCD: problemen met rekenprocedures en ophalen rekenfeiten –Milde DCD > ernstige DCD –Ophalen rekenfeiten: Milde DCD: 1 jr achterstandMilde DCD: 1 jr achterstand Ernstige DCD: 2 jr achterstandErnstige DCD: 2 jr achterstand –Individuele verschillen! Hebben kinderen met DCD rekenproblemen? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Hebben kinderen met DCD rekenproblemen? meerderheid InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Clusteranalyse op rekenen en motoriek van 102 kinderen met DCD, 73 kinderen met dyscalculie, 99 kinderen met DCD en dyscalculie en 136 controlekinderenClusteranalyse op rekenen en motoriek van 102 kinderen met DCD, 73 kinderen met dyscalculie, 99 kinderen met DCD en dyscalculie en 136 controlekinderen Resultaten:Resultaten: –Geen clusters o.b.v. motorische variabelen –3 clusters o.b.v. rekenvariabelen: Typische rekenontwikkelingTypische rekenontwikkeling Semantische geheugendyscalculieSemantische geheugendyscalculie Procedurele dyscalculieProcedurele dyscalculie Zijn er subtypes? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Resultaten:Resultaten: –Semantische geheugendyscalculie: problemen lezen en (schrijf)motoriek –Procedurele dyscalculie: problemen spelling Zijn er subtypes? taaf vas deek nim zapod ijnhas stuikhaut truufstin InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Substantiële proportie…Substantiële proportie… –motorische problemen bij dyscalculie –rekenproblemen bij DCD Comorbiditeit komt frequent voor (1/3 – 1/4)Comorbiditeit komt frequent voor (1/3 – 1/4) Afwezigheid cluster motorische problemen  heterogene stoornisAfwezigheid cluster motorische problemen  heterogene stoornis Link rekenen en motoriek?Link rekenen en motoriek? Conclusie InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Heterogene groepen, incl. frequente comorbiditeitHeterogene groepen, incl. frequente comorbiditeit Diagnostiek rekenen: minimum ophalen rekenfeiten en rekenproceduresDiagnostiek rekenen: minimum ophalen rekenfeiten en rekenprocedures Weloverwogen diagnostische criteria (cut-off)Weloverwogen diagnostische criteria (cut-off) Aandacht voor motorische eisen en tijdsdruk bij rekentests, intelligentieafname…Aandacht voor motorische eisen en tijdsdruk bij rekentests, intelligentieafname… Implicaties voor handelingsgerichte diagnostiek InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Rekenen:Rekenen: –Meer tijd geven –Onthoudboekje, tafelkaart gebruiken… Motoriek:Motoriek: –Goede positie (vb. Tripp Trapp) –Ergonomische pennen… Visuele perceptie:Visuele perceptie: –Bladspiegel aanpassen –Ruitjespapier gebruiken –Complexe figuren vervangen door tekst… Implicaties voor handelingsgericht advies (STICORDI) InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Subtypes dyscalculieSubtypes dyscalculie Comorbiditeit is eerder regel dan uitzonderingComorbiditeit is eerder regel dan uitzondering Individuele verschillen  sterktes en zwaktesIndividuele verschillen  sterktes en zwaktes Wat hebben we vandaag geleerd? InleidingComorbiditeitMotoriek bij dyscalculieRekenen bij DCDSubtypesConclusie

Dank voor uw aandacht! Vragen?