Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Advertisements

De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Hoofdstuk 2: Macht en staat
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Leren in nieuwe contexten
Cultuurprofieldoelen;
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Nina in de klas Pier Siersma Herbert Vissers College Nieuw Vennep.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Maatschappijwetenschappen en Maatschappijleer op het JFC
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
PWS = de eindscriptie van de havo
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Maatschappij Wetenschappen
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
POWL, Domeinspecifiek Leren
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Maatschappij wetenschappen
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoofdstuk 1.
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s

Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en inhoudelijk verhaallijn waarin leerlingen spiraalsgewijs meer leren over sociale wetenschappen en onderzoek (en eindtermen) –“uitstapjes” naar keuze van de docent in de vorm van modules Mensen : –Stichting Seneca bewaakt didactische lijn en zorgt voor productie materiaal –Netwerk van betrokkenen ontwikkelen modules waarop Seneca feedback geeft

Uitgangspunten Volwaardige methode Toetsenbank beschikbaar met voorbeeldopgaven, praktische opdrachten, extra werkbladen, docentenhandleiding Behandeling alle eindtermen Basismodules zorgen er voor dat leerlingen en docenten prettig kunnen starten met het nieuwe programma. Lesmateriaal op basis van expertise en ervaring met leerlingen Onderscheid havo/vwo: voor elk drie basismodules (boeken) en drie werkboeken.

Opbouw basismodules Inleiding / Vorming Verandering t/m 20 e eeuw De samenleving in de 21 e eeuw

PTA havo: variant 1 HAVO4HAVO5 Inleiding ISamenleving in de 21 e eeuw Inleiding IIModule Verandering IPO / domein F of G Verandering II(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

PTA havo: variant 2 HAVO4HAVO5 Inleiding IVerandering II Inleiding IIPO Module (pesten, beinvloeding, etc)Samenleving in de 21 e eeuw Verandering I(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

PTA vwo: variant 1 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding IVerandering IIPO / domein F (crisis game) Inleiding II21 e eeuw IPO / domein F (crisis game) Inleiding III21 e eeuw IIProefexamen Verandering IModule Thailand bijv.(eindexamen)

PTA vwo: variant 2 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding IVerandering I21 e eeuw I Inleiding IIVerandering II21 e eeuw II Inleiding IIIModule (Thailand, Zuid- Afrika, etc) PO / domein F (crisis game) Module (criminologie, beïnvloeding, etc) PO / domein F(eindexamen)

Opbouw i.o. – deel I Start INLEIDING: voornaam en identiteit –Onderzoek: variabelen Socialisatie, en verandering daarin –Onderzoek: wetenschap en politiek Culturen en groepsvorming –Onderzoek: experiment Dimensies Hofstede –Onderzoek: vergelijken Afsluiting INLEIDING: ”context” criminaliteit –Focus op (groeps)vorming in criminaliteit –Onderzoek: causaliteit en finaliteit

Opbouw i.o. – deel II Start VERANDERING: jagers en verzamelaars –speltheorieën –rationalisering –sociale ongelijkheid, macht en gezag Statenvorming en staatsvorming –staatsvorming, conflict en samenwerking –institutionalisering, sociale en politieke institutie –democratisering 18 e en 19 e eeuw –industriële revolutie 19 e eeuw, verzorgingsstaat 20 e eeuw –individualisering en globalisering 20 e eeuw en aansluiting met “deel 3”

Opbouw i.o. – deel III Start MAATSCHAPPIJE IN DE 21 e EEUW: moderne samenleving havo5 –“context” Maatschappelijke Verschillen (verhouding): sociale ongelijkheid –“context” Veiligheid (binding): sociale cohesie vwo6: internationale betrekkingen –Politieke instituties en de uitdagingen van een moderne samenleving –Internationale Betrekkingen: Opdracht: analyseer conflict x Opdracht: leef je in een betrokken actor in afsluiting “deel 3”: conflict-top. Opdracht: verdedig de waarden en belangen van je actor

Modules Los te bestellen boekjes met contexten die los staan van de methode, maar wel bij de methode passen. Ontwikkeld door diverse auteurs. Voorbeelden van modules die worden ontwikkeld: –Pesten –Beïnvloeding (door media, vrienden, politiek) –Inleiding Psychologie –Inleiding Criminologie –Thailand (sluit goed aan bij vwo eindtermen) –…ook interesse om mee te ontwikkelen? Neem contact op met of