Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Waarom bewegen? en vooruitgaan Sterker worden en fit zijnGezond Kortom: Wat beweegt leeft
De aanleiding van de beweging Geen focus op de haventaken binnen gemeenten Haventaken versnipperd in de organisaties : Nautische beheertaken Fysieke beheertaken Beleidstaken (EZ, RO) Juridische taken (o.a. verordening) Gronduitgifte, -verhuur administratie Acquisitie Onvoldoende aandacht voor economisch ruimtelijke randvoorwaarden Notie dat de regio werk kan maken van logistiek als een van de topsectoren in Nederland (logistieke draaischijf/hot spot) Meer vervoer over water, toename water gerelateerde bedrijvigheid en daarmee toename werkgelegenheid Positief effect op milieu en leefbaarheid (uitstoot, hinder, veiligheid)
Gemeente Overslag (2013) M1 kade (Damwand) in onderh. bij de gemeente M2 haven in onderh. bij de gemeente Aantal schepen per jaar (2013) Inkomsten havengeld (2013) Hof v. Twente - Markelo - Goor - Delden ton ton € Lochem ton € Hengelo Bulk Containers ton containers € Almelo ton € Enschede ton € XL-park Totalen (afgerond) ton 14,9 km 35 ha € , cont.
Lochem Goor Almelo Enschede Hengelo
Ontwikkelingen en kansen Strategische ligging Opwaardering vaarweg naar klasse Va Vergezicht Brug- en sluisbediening Beschikbaarheid en ontwikkeling bedrijventerreinen Milieu en leefbaarheid vragen aandacht Arbeidspotentieel aanwezig en terugdringen werkloosheid Kortom: “er is meer te halen uit de logistieke sector”
Samenwerkingsovereenkomst Bedrijfsplan (incl. begroting + verdeelsleutel) Havenmanager / kwartiermaker Uniforme haven(beheer)verordeningen Uniforme haven(geld)verordeningen Centrale inning havengeld Per 1 januari 2015: “Gemeenschappelijk Havenbeheer Twentekanalen” Welke beweging is inmiddels gemaakt?
Ambitie en opgave “Het GHT is een aansprekende binnenhaven van Nederland, zich continue ontwikkelt op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid en waarde creëert voor gebruikers (vervoerders) en bedrijfsleven. Zij levert daarmee een substantiële bijdrage aan de economische structuurversterking en werkgelegenheid niet alleen in de Regio en directe omgeving maar ook voor de BV Nederland.” BHOGHT
Thema’s en Programma Haven gerelateerde assets in beeld en geschikt voor de toekomst 2.Vlot en veilig onderweg in een leefbaar havengebied 3.Een herkenbaar gezicht en profiel 4.Door ontwikkelen havengebieden en stimuleren vervoer over water 5.Een nieuwe entiteit als wenkend perspectief
De (net)werk organisatie GHT
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … “Havenbedrijf Twente” de mainport van Oost Nederland