Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Resultaatgericht Samenwerken
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
De historie & de toekomst
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
Opzet van de workshop Kennismaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Voorstelling 6de leerjaar
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
Jezelf kort voorstellen.
Workshop ‘visieversneller’
Kinderrechten als brug
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dossier Empowerment.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Kansen voor transformatie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
M-decreet Een korte toelichting.
Verschillende rollen en stijlen
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Hoe pedagogisch handelen?
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod. Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod.
Diversiteit & Inclusie
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Alliantie GenderDiversiteit
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw

Diversiteit (wat is dat?)  Mens zijn…  Gewoon MENS zijn…  Niet mens MET…  Niet mens ZONDER…  Niet mens MAAR…  Niet mens DUS…

Diversiteit (wat is dat?)  Gewoon Mens zijn…  Jezelf mogen zijn  Jezelf kunnen zijn  Jezelf willen zijn

Diversiteit (wat is dat?)  In Dialoog  Met respect  Met Grenzen  In openheid

Diversiteit (wat is dat?)  Hopend op een toekomst,  Werkend aan een organisatie,  Waar ieder MENS gewoon MENS is en als MENS gewaardeerd wordt uit: Koca visietekst diversiteit 2013

Wie zijn we?  KOCA

Inleving: Analfabeet

Doelstellingen  Kijk op diversiteit : Open blik op personen met een beperking Beperking zien als participatieprobleem: Handicap benoemen als ‘situatie van handicap’ Een kritische houding ontwikkelen vanuit argumentatie Vooroordelen bijstellen

Inhoud  Quiz  Kader diversiteit: Van integratie naar inclusie ○ Visie op handicap ○ Visie op persoon met een functiebeperking ○ Visie op plaats in de samenleving ○ Visie op onderwijs  Vragen

Quiz met een beperking …  Doelstelling: Formuleer je mening over de vragen, probeer overeen te komen (consensus).  Werkvorm: Groepsgewijs per 4 tot 5  Hoe? Antwoord akkoord, niet akkoord of onbeslist Noteer kort een verduidelijking (max 5 woorden)  Tijdsduur: 10 minuten (1 minuut per foto)  Voorbeeld:

Deze man heeft een probleem …

 Antwoord: Akkoord Boven geraken = hulp vragen OF Niet akkoord Hij wacht op zijn lief!

Vragen:  Deze persoon zit heeft een handicap!  Dit is een eerlijke situatie! Antwoord ja, neen of onbeslist Noteer kort een verduidelijking (max 5 woorden) 10 minuten

Inhoud  Quiz  Kader diversiteit: Van integratie naar inclusie ○ Visie op handicap ○ Visie op persoon met een functiebeperking ○ Visie op plaats in de samenleving ○ Visie op onderwijs  Vragen

Kader: Van integratie naar inclusie  Integratie?  Inclusie?  Streven naar inclusief onderwijs  veranderende visie op handicap op de persoon met functiebeperkingen op de plaats in de samenleving op onderwijs

Visie op handicap  Van een individuele visie: Handicap als een geheel van individuele tekorten of beperkingen in het functioneren

Handicap?

Visie op handicap  Naar een sociale visie Handicap als het resultaat van een slechte afstemming van de omgeving op de specifieke behoeften Handicap als het gevolg van een samenleving die geen gelijke kansen en rechten waarborgt

Sociaal model handicap:  Geen probleem bij persoon met een beperking.  Probleem bij de organisatie van de maatschappij.  Handicap = een participatieprobleem.  “Men is niet gehandicapt, men wordt gehandicapt” (afh van situatie).

Situatie van handicap?

Situatie van handicap!

GEEN situatie van handicap!

Wie zit in een situatie van handicap ?

Samengevat  HANDICAP = participatieprobleem: een handicap HEB je niet een handicap KRIJG je!

Situatie van handicap?  Wheelz

Inhoud  Quiz  Kader diversiteit: Van integratie naar inclusie ○ Visie op handicap ○ Visie op persoon met een functiebeperking ○ Visie op plaats in de samenleving ○ Visie op onderwijs  Vragen

Visie op ‘de persoon’ met functiebeperking  Van hulpeloos en afhankelijk Nadruk op tekorten/beperkingen Negatieve verwachtingspatronen Nood aan bescherming en begeleiding

Hulpeloos en afhankelijk?

Visie op ‘de persoon’ met functiebeperking  Naar zelfbepaling en ‘empowerment’ Nadruk op mogelijkheden en veerkracht Een eigen levensproject kunnen uitstippelen, eigen keuzes kunnen maken en invloed uitoefenen op de omgeving Erkend en gewaardeerd worden in aanwezige competenties, nieuwe competenties kunnen verwerven

Hulpeloos en afhankelijk?

Samengevat  HANDICAP = participatieprobleem  PERSOON met een beperking = volwaardig burger!

Tijd voor discussie  Akkoord of niet akkoord?

EERLIJK!

Eerlijk!

ETIKETJE?  Recht op redelijke aanpassingen? Wie? Altijd? ○ Wanneer wel/niet?

Visie op ‘de persoon’ met functiebeperking  Elk kind een label?label

Visie op ‘de persoon’ met functiebeperking

Inhoud  Quiz  Kader diversiteit: Van integratie naar inclusie ○ Visie op handicap ○ Visie op persoon met een functiebeperking ○ Visie op plaats in de samenleving ○ Visie op onderwijs  Vragen

Visie op plaats in de samenleving  Nieuwe visie op gelijke kansen “Gelijke kansen bieden aan kinderen in al hun verscheidenheid betekent iets verschillend bieden, hun fundamenteel anders benaderen om recht te doen aan deze verscheidenheid!” (VVKBuO – 1998)  Iedereen gelijk voor de wet ????

Iedereen gelijk voor de wet?

Samengevat  HANDICAP = participatieprobleem  PERSOON met een beperking = volwaardig burger!  SAMENLEVING moet gelijke kansen bieden door iets verschillend te (durven) bieden

Inhoud  Quiz  Kader diversiteit: Van integratie naar inclusie ○ Visie op handicap ○ Visie op persoon met een functiebeperking ○ Visie op plaats in de samenleving ○ Visie op onderwijs  Vragen

Visie op onderwijs  Van integratie naar inclusie! Integratie = de ‘gehandicapte’ aanpassen aan geldende eisen binnen onderwijs Inclusie = aanpassing van onderwijs, om zo tegemoet te komen aan de mogelijkheden en noden van ALLE leerlingen (ook die met een handicap) – (Ainscow-1995)

Integratie of inclusie?

Samengevat  HANDICAP = participatieprobleem  PERSOON met een beperking = volwaardig burger!  SAMENLEVING moet gelijke kansen bieden door iets verschillend te (durven) bieden  ONDERWIJS moet inclusie nastreven!

Visie op handicap (van SEGREGATIE naar INCLUSIE) PERSOONBEGELEIDINGSTRUCTUURBELEID PatiëntBehandelenInstituut/gestichtSegregeren LeerlingTrainenSpeciale voorziening Normalisatie CliëntOntwikkelen/ zorgvraag beantwoorden Gewone voorziening Participatie/ integratie BurgerOndersteunenThuisInclusie AANBOD AANPASSEN VRAAG

Integratie of inclusie?

Vragen