PERSONAS Rogier van der Linde, 2015. UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework YOU ARE STILL HERE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
20/02/2014 Onderzoek Happy Aging 2 : Persona’s & ’A day in the life’
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Nul Energie Huis Workshop offerte.
CONCEPT VDAB SMART VACATURES Ramzi, Jen, Robin. Onze doelgroep  Werklozen en pas afgestudeerden  Wie een betere/nieuwe job wilt NIET WIE, MAAR HOE !!!
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zijn de geconsolideerde jaarrekeningen van de Europese beursgenoteerde ondernemingen vergelijkbaar? Vicky Cole.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Oud en wijs.....
‘Het talent bestaat niet.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
Frank van der Linden 12/05 FASES & ROLLEN. traditioneel proces: één gebouw, veel partijen gebouwplanbouwbeheer investeren en exploiterenpartijenoplevering.
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
Zelf aan de slag.
Op stap met m’n diploma! Bron:
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Welkom! Klik hier om te beginnen
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Het nieuwe solliciteren:
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
UVW LinkedIn Presentatie
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Prototyping Humane en Sociale Aspecten van de Informatica
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Tattooshop in Enschede. Een tattooshop vinden en het juiste ontwerp laten maken  hoe pak je dat het beste aan?  -stap 1: Waar op je lichaam wil je de.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Printen op school Werk je achter een PC op school? Gebruik dan de printer ‘Follow You’ om te printen.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
OPVALLEN EN JEZELF ONDERSCHEIDEN ALS PROFESSIONAL.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
Ken je doelgroep: Persona’s
De gemiddelde leerling…
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Voeg hier een foto van het product in
‘Quote die de persona in een zin weergeeft of typeert”
Communicatie Christel
Titel wetenschapsproject
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Social media voor statenleden/politici
Voeg hier een foto van het product in
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

PERSONAS Rogier van der Linde, 2015

UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE

PERSONAS 3 Clive Ondernemer, heeft comfort en standing nodig Dave Sportman, heeft snelheid en blitz nodig

PERSONAS 4 ? ?

5

6 Personas zijn fictieve profielen die de belangrijkste gebruikersgroepen voorstellen. Typische gegevens: -foto -typerende quote -persoonlijke info (naam, leeftijd, opleiding, werk...) -korte beschrijving huidige situatie -frustraties en doelstellingen

7 FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS

8 FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS

9 FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM

PERSONAS 10 Primary persona: -belangrijkste / meest gemiddelde persona -zonder deze persona heeft je toepassing geen bestaansrecht -andere personas zijn mits aanpassingen ok met een interface-ontwerp gericht op deze persona -ontwerp eerst voor deze persona, en pas dan aan voor de rest

PERSONAS 11 Enkele tips: -personas moeten gebaseerd zijn op onderzoek van echte gebruikers -maak niet teveel personas; een goede vuistregel is ongeveer 20 gebruikersinterviews en 4 personas -personas mogen weinig met elkaar gemeen hebben -focus op de verschillen tussen personas die er echt toe doen; is bijvoorbeeld leeftijd belangrijk? zijn de hobbies belangrijk? -personas moeten opgesteld zijn als het verhaal van een echt persoon -beperk kenmerken van personas tot wat relevant is voor jouw probleemstelling

PERSONAS – OPSTELLEN 12 We vertrekken we van een website die de betere papierwaren verkoopt. Stappen om tot personas te komen: Stap 1: verzamel resultaten van de gebruikersinterviews

PERSONAS – OPSTELLEN 13 Stap 2: stel lijst op van belangrijke sleutelkarakteristieken die uit de intervieuws tevoorschijn komen Stap 3: zet gebruikers uit op deze karakteristieken

PERSONAS – OPSTELLEN 14 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten

PERSONAS – OPSTELLEN 15 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten

PERSONAS – OPSTELLEN 16 Stap 5: daarmee heb je je personas gevonden

PERSONAS – OPSTELLEN 17

PERSONAS – PUBLICEREN 18 Stap 6: publiceer je personas Print ze uit en hang ze aan de muur...

PERSONAS – PUBLICEREN of wees creatiever. Dit is een voorbeeld van Cisco, die er een soort action figure van maken

PERSONAS – PUBLICEREN 20 Eentje van Yahoo...

PERSONAS – PUBLICEREN 21 Mogelijkheden te over: print ze op -speelkaarten -kaarsen -sleutelhangers -... ok, een tattoo is overdreven, maar vergeet nooit wie je gebruikers zijn!