CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Terugdringen Dwang en Drang
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Van Dwang en Drang naar HIC
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Workshop Taalscholing op de werkvloer
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Geïntegreerde Communicatie
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
Wat is een communicatieplan?
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Intensive Care in de GGZ vanuit het perspectief van GGZ Nederland
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Readiness Inactiviteit binnen een rehabilitatietraject
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Een theoretische verkenning
Basis communicatieplan
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
The survival of the fittest
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Rots & Water Marien Lokerse.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Interculturele communicatie
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Geïntegreerde schoolverbetering
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Slc Week 2. Bespreken van vragen, uitwisselen van ervaringen Kiezen van de jaarraad Eerder verworven competenties/opdrachten Samenstelling POP- groepen.
Communicatie is de basis
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Communicatie & Relatie
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Basics over communicatie
Training communicatie
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Communicatie 7e les.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid

Wat doen we Opleiden in dienstverlenende bedrijven en instellingen; Trainingen complexe professionele communicatie; Trajectleren in Dwang en Drang voor GGZ en PAAZ; Veldnormen GGZ IC Veilige zorg, ieders zorg Handreiking veilig en fysiek ingrijpen Ontwikkeling 5 steps to change Diversiteit in de zorg STZ

SAPREA Reageren Signaleren Analyseren Plannen Evalueren Afwikkelen PRIMAIR PROFESsIE

Regie Wie ben ik Mijn functie Mijn kennis Bevoegdheden Rol-bewust Wie ben ik Mijn functie Mijn kennis Bevoegdheden Eigen positie/rol Positie/rol anderen Zelf-bewust Mijn spanning Mijn overtuigingen Kwetsbaarheid Kwaliteit, Valkuil Uitdaging en allergieën Regie Helikopterview Doel-bewust Wat wil ik bereiken Is dat de opdracht? Welke middelen heb ik Hoe wordt ik belemmerd Wat is het doel van anderen

Communicatie Communicatie is het uitwisselen van informatie tussen een zender en een ontvanger met als doel wederzijdse beïnvloeding. EXTERNE RUIS INTERNE RUIS Referentiekader ontvanger Referentiekader zender BOODSCHAP FEEDBACK CODEREN DECODEREN ZENDER ONTVANGER

Autopoiesis Maturana and Varela (1980) Autopoiesis and Cognition. Kyrill A. Goosseff (2010), Autopoeisis and meaning: a biological approach to Bakhtin's superaddressee Bakhtin (1986) Speech genres and other late essays.  

Wat zien de hersenen?

Superadressee Bakhtin (1986) Een spreker richt zich op het beeld dat hij zelf heeft van de ontvanger Er ontstaat een “derde partij” die alleen bestaat in het hoofd van de spreker Dit wordt de "superadressee” genoemd

Crisisontwikkelingsmodel Basis voor professioneel handelen bij spanning Fase 3 Destructie: Totale controle verlies Fase 2 (oranje): Gedeeltelijk controleverlies Mate van controleverlies Toename van agressief gedrag  Fase 1 Angst voor controleverlies Fase 0 Evenwicht Fase 4 ontspanning Tijd 

Basisvaardigheden Medewerkers trainen gepaste interventies per fase Samen interveniëren Aansluiten en begrenzen Vroeg signaleren Evalueren met cliënt en team Contact hebben, maken en behouden

High Care van organisatieperspectief naar cliënt perspectief Samen interveniëren Zoeken naar zelfregie Aansluiten en begrenzen Ruimte voor zelfregie Complexe gesprekstechniek Structureel monitoren Multi-perspectief Geweldloze communicatie Regie vs beheersing Evalueren met cliënt en team Klant- en verwantgerichte bejegening Kritische samenwerking en gezonde teamdynamiek Ieders verantwoordelijkheid Samen regisseren; familie, cliënt en team verbinden

Fysieke vaardigheden

Fysieke vaardigheden