CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid
Wat doen we Opleiden in dienstverlenende bedrijven en instellingen; Trainingen complexe professionele communicatie; Trajectleren in Dwang en Drang voor GGZ en PAAZ; Veldnormen GGZ IC Veilige zorg, ieders zorg Handreiking veilig en fysiek ingrijpen Ontwikkeling 5 steps to change Diversiteit in de zorg STZ
SAPREA Reageren Signaleren Analyseren Plannen Evalueren Afwikkelen PRIMAIR PROFESsIE
Regie Wie ben ik Mijn functie Mijn kennis Bevoegdheden Rol-bewust Wie ben ik Mijn functie Mijn kennis Bevoegdheden Eigen positie/rol Positie/rol anderen Zelf-bewust Mijn spanning Mijn overtuigingen Kwetsbaarheid Kwaliteit, Valkuil Uitdaging en allergieën Regie Helikopterview Doel-bewust Wat wil ik bereiken Is dat de opdracht? Welke middelen heb ik Hoe wordt ik belemmerd Wat is het doel van anderen
Communicatie Communicatie is het uitwisselen van informatie tussen een zender en een ontvanger met als doel wederzijdse beïnvloeding. EXTERNE RUIS INTERNE RUIS Referentiekader ontvanger Referentiekader zender BOODSCHAP FEEDBACK CODEREN DECODEREN ZENDER ONTVANGER
Autopoiesis Maturana and Varela (1980) Autopoiesis and Cognition. Kyrill A. Goosseff (2010), Autopoeisis and meaning: a biological approach to Bakhtin's superaddressee Bakhtin (1986) Speech genres and other late essays.
Wat zien de hersenen?
Superadressee Bakhtin (1986) Een spreker richt zich op het beeld dat hij zelf heeft van de ontvanger Er ontstaat een “derde partij” die alleen bestaat in het hoofd van de spreker Dit wordt de "superadressee” genoemd
Crisisontwikkelingsmodel Basis voor professioneel handelen bij spanning Fase 3 Destructie: Totale controle verlies Fase 2 (oranje): Gedeeltelijk controleverlies Mate van controleverlies Toename van agressief gedrag Fase 1 Angst voor controleverlies Fase 0 Evenwicht Fase 4 ontspanning Tijd
Basisvaardigheden Medewerkers trainen gepaste interventies per fase Samen interveniëren Aansluiten en begrenzen Vroeg signaleren Evalueren met cliënt en team Contact hebben, maken en behouden
High Care van organisatieperspectief naar cliënt perspectief Samen interveniëren Zoeken naar zelfregie Aansluiten en begrenzen Ruimte voor zelfregie Complexe gesprekstechniek Structureel monitoren Multi-perspectief Geweldloze communicatie Regie vs beheersing Evalueren met cliënt en team Klant- en verwantgerichte bejegening Kritische samenwerking en gezonde teamdynamiek Ieders verantwoordelijkheid Samen regisseren; familie, cliënt en team verbinden
Fysieke vaardigheden
Fysieke vaardigheden