meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
leesattitude leerlingen doorgaande leeslijn in de school – leesbevordering in de klas (leerkrachten) – leesbevorderingsbeleid (collectie, middelen, personeel) leengedrag (meer boeken in handen van lln) lidmaatschap bibliotheek
Monitor – digitale vragenlijsten voor leerlingen van groep 4-8 alle leerkrachten leesconsulent en leescoördinator – momentopname basis voor beleidsaanpassingen – november eerste grootschalige toetsing – daarna landelijke uitrol – jaarlijkse herhaling: laat ontwikkeling zien
bibliotheek – uitleningen in de bibliotheek – lidmaatschap leerlingen school – uitleningen in schoolbibliotheek harde cijfers
in de bibliotheek – nulmeting – leerlingen op schoolniveau traceerbaar maken in ledenadministratie bibliotheek – ieder systeem eigen procedure – aantal leden, nulleners, aantal uitleningen – jaarlijks herhalen, zelfde periode, zelfde moment
in de school – nulmeting (indien mogelijk) – uitleensysteem in school installeren en/of controleren op juiste instellingen – rapportages verwerken – jaarlijks herhalen, zelfde periode, zelfde moment
jaarlijks stand van zaken opmaken – uitkomst Monitor – uitleen- en lidmaatschapcijfers – CITO-scores presenteren in de school voor team en directie conclusies trekken voor leesbeleid