Informatieavond september 2014
Welkom Kennismakingsronde Weekindeling Waarom een combinatiegroep? Vriendenklas Dagprogramma Ontwikkelingsplannen Oudergesprekken Vragenrondje
Kennismakingsrondje Jos Annie Ouders
Weekindeling Groep 1-2 Maandag: Juf Annie Dinsdag: Juf Annie Woensdag: Juf Jos Donderdag: Juf Jos Vrijdag: Juf Jos 8x, juf Annie
Waarom een combinatiegroep 1-2? Ze leren van elkaar Meer mogelijkheden om op eigen niveau te werken Het vergroot hun zelfstandigheid
Leren om samen te leren
Vriendenklas Vriendenklas Deze kreet wordt héél vaak op een dag geroepen met uitleg Sociale toneelstukjes Methode leefstijl Samen spelen, is samen delen Samen kunnen we alles, samen staan we sterk!
Dagprogramma Na binnenkomst naar vaste plek in de kring Ochtendritueel Kring
Dagprogramma (vervolg) Kring -Taalactiviteiten: -voorlezen, vertellen -drama -taalspelletjes -Rekenactiviteiten: -tellen, vergelijken, cijfers, groepjes maken -kleur en vorm -ruimtelijke oriëntatie -Wereldoriëntatie: -bekijken van voorwerpen -bespreken van gebeurtenissen -praten over…
Dagprogramma (vervolg) -Spelen/werken (stappenplan-activiteiten) -Taken worden aan thema gekoppeld -Fruit(!) eten -Buiten spelen/speelzaal -Jassen aan en naar huis
Taken Op maandagmorgen worden de taken uitgelegd (met de start van een nieuw thema komen de taken later) Groep 1 tot kerstvakantie één taak, na de kerstvakantie twee taken. Groep 2 tot kerstvakantie twee taken, na kerstvakantie drie taken. Betrokkenheid en planning Zelfstandigheid en samenwerking
Kleine kring Opsplitsing van de groep Verdeeld in niveaugroepen: taal- en rekenactiviteiten Introductie materialen Praatkring Andere groep werkt zelfstandig
Groep 1 Kinderen die 4 jaar worden tot 1 januari. 2 weken wennen voor hun 4 e verjaardag, alleen de ochtenden. De juffen maken een afspraak. De overgang naar groep 3 wordt apart bekeken
Instromers Kinderen die na 1 januari 4 jaar worden. 2 ochtenden wennen voor hun 4 e verjaardag De juffen maken een afspraak.
Ontwikkelingsplan groep 1 Prettig voelen in de groep Goed contact met leerkracht en andere kinderen Elkaar helpen Leren Wachten op elkaar Luisteren naar elkaar Opruimen Langere tijd met iets bezig zijn Omgaan met nieuwe materialen en technieken
Ontwikkelingsplan (vervolg) Eenvoudige rekenvoorwaarden: cijfers t/m 10 kennen en herkennen synchroon tellen vormen
Ontwikkelingsplan (vervolg) Eenvoudige taalvoorwaarden: eerste - middelste - laatste meer - minder - evenveel rangtelwoorden seriëren rijmen (onzin)woorden woorden in stukken hakken eerste woord/laatste woord in een rij horen begrijpend luisteren reactiewoorden herkennen zinnen afmaken
Ontwikkelingsplan groep 2 Concentratie voor een langere tijd Opdrachten goed uit kunnen voeren Taakbesef Zelfstandigheid Initiatief tonen Doorzettingsvermogen Problemen aandurven Werktempo
Ontwikkelingsplan (vervolg) Enkele taalvoorwaarden richting groep 3: Enkele taalvoorwaarden richting groep 3: rijmen met langere woorden eerste - middelste - laatste letter letters herkennen en benoemen losse letters aan elkaar plakken tot woorden begrijpend luisteren verschillen tussen woorden horen zinnen afmaken (lang)
Ontwikkelingsplan (vervolg) Enkele rekenvoorwaarden richting groep 3: cijfers t/m 20 door elkaar getallenlijn overzien van hoeveelheden schatten eenvoudige splitsingen rangtelwoorden t/m 20 seriëren met kleine verschillen 2 of 3 er bij/er af vormen herkennen
Registratie Dagplanning O.V.M. Kind dossier in Esis Cito-toetsen taal en ordenen: jan en jun beginnende geletterdheid en fonemisch bewustzijn: nov en mei Interne begeleiding Schoolmaatschappelijk werk O.C.G.H.
Oudergesprekken 2 keer per jaar Inschrijving via mail Instromers tussengeprek Deur altijd open
Extra M.R. Ouderplatform Luizencontrole Ouderhulp (formulier) Informatiepakket
Website Leerlingen Groep 1-2 Nieuws
Vragenrondje
Bedankt dat u er was! Bedankt dat u er was!