Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ontstond dit initiatief ?
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Zorgcoöperaties.
Strategisch personeelsbeleid
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Zorgorganisaties & vastgoed
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Facility management en inkoop
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Handboek voor mantelzorgers
Van de juridisch dienstverlener
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Onthaal en service.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Transitie langdurige zorg
Gemeente Ede.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Naar een optimaal HR - beleid
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Schermenproject Seniorendag 2 oktober Schermenproject Makkelijk contact tussen (oudere) alleenstaanden onderling en zorgondersteuners, o.a. studenten.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Een half uurtje pgb, hoe staat het er mee 16 april 2016 DELFT Duchenne Congres Duchenne Parent Project Frans van der Pas.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Helemaal thuis op Texel…
12.2 Totstandkoming van een wet
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
What will you do to change the
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!

Programma 9.30 – uur – uur: Waarom marketing? – uur: Wat is effectief aan marketing in de zorg? Hoe te positioneren? Hoe verkoop je jezelf en toch bij jezelf blijven? Hoe breng je de toegevoegde waarde van je organisatie over bij stakeholders? - Anticiperen op de veranderende omgeving? – uur: pauze – uur voorbeelden

Waarom marketing? Marketing is bewustzijn over de relatie met je klanten én met je stakeholders. Cliënt vraag Dienst verleni ng Betali ng Positie organi satie Kwalit eitska ders HKZ Inspectie Professionele standaard Zorgkantoor Gemeente Particulier Personeel Organisatie Omgeving Concurrentie Verwijzers

Marketing gaat vooral over klanten

Marketing gaat over bestaande klanten Wie is je klant? -Kijk naar je bestaande klantenlijst -Hoe oud zijn ze? Grafiekje maken. -Waar wonen ze? Postcodes analyseren. -Hoe komen ze bij jou terecht? -Zijn ze tevreden of niet?

Wat willen klanten? Luisteren en vragen

Kwaliteitscriteria vanuit klantperspectief  Vakbekwaamheid van de zorgverlener  Informatie: hoe de hulpverlenende organisatie is georganiseerd; bv klachten. De patiënt inlichten omtrent het zorg- en verzekeringsstelsel waarop hij een beroep kan doen.  Bejegening  Steun  Zelfstandigheid cliënt  Organisatie – telefonische bereikbaarheid; hoeveel verzorgenden, hoe laat?  Accommodatie  Evaluatie

Marketing gaat over toekomstige klanten -Adherentie: hoeveel (potentiële) klanten wonen in jouw regio? -Concurrentie: hoeveel andere aanbieders zijn er (KvK) -Verwijzers: kennen ze jouw organisatie? -Positionering: hoe pas je in dit beeld en in toekomstige ontwikkelingen?

Marketing: 4 C’s 1.Customer (value) toegevoegde waarde voor de klant 2.Cost – alle kosten; meer dan prijs 3.Convinience – gemak waarmee je jouw dienst kunt krijgen 4.Communicatie

Product/dienst: vanuit de klant! 1.Wat is de klantvraag? 2. Wat wordt door wie betaald? -Gemeente WMO 75% minder huishoudelijke hulp vanaf Meer verzorging en verpleging thuis door Extramuralisering. -Particulier aanbod? 3. Toegevoegde waarde voor de klant

Prijs plus alle kosten en moeite van de klant  Kosten zorg en organisatie (kostprijs!)  Noodzakelijke winst (investeringen ed)  Prijs voor verschillende financieringsstromen - aanbestedingslimiet  Prijs voor particulieren  Is de prijs onderscheidend? Concurrentie  Kosten en moeite voor de klant – eigen bijdrage; wachttijd ed.

Proces = logistiek van de organisatie  Kwaliteitsaspecten vanuit klantperspectief  HKZ  Doorlooptijden  Kostenbeheersing  Duurzaamheid  Personeelsbeleid

Personeel: strategisch kader eerst Minder medewerkers Hulp bij huishouding Meer medewerkers met hogere opleidingen Meer scholing Meer leeftijdsbewust beleid Meer concurrentie op de arbeidsmarkt leven.nl/meer_dan_zorg.php

Promotie = Communicatie Eerst: kernboodschap – waar staat mijn organisatie voor Daarna middelenmix - middelen per doelgroep Klanten per doelgroep (ouderen; revaliderenden; kraamzorg enz.) Verwijzers (Potentiële) werknemers Overige stakeholders Allemaal: website; sociale media en digitale middelen.

Kernboodchap in een elevatorpitch max 60 seconden Openingszin en introductie Wat wil je? Visie Wat doet jouw organisatie? Dienstverlening Wat maakt jouw organisatie onderscheidend? Afsluiter – welke indruk wil je achterlaten?

Voorbeelden ?p=1http:// ?p=1 Vaste elementen voor succesvolle communicatie:  Contact zo makkelijk mogelijk  Klant centraal  Organisatie volledig transparant