Jacob Oostwoud Wijdenes Toetsen en beoordelen in het Kunstonderwijs: iets voor u?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Werkveldtraining 26 september 2013
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Projectonderwijs in het HBO
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Van, voor én door het onderwijs.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Studiecoach Bijeenkomst
Puberbrein als innovatiekans
Van, voor én door het onderwijs.
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Bachelor Medische Hulpverlening
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toekomstgericht onderwijs
Niets is wat het lijkt.
Studieloopbaancoaching
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Zorgen en borgen Groepswerk GZW
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Keuzethema: differentiatie
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
De beoordeling van scripties en werkstukken
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Keuzedeel Wijkgericht werken
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Jacob Oostwoud Wijdenes Toetsen en beoordelen in het Kunstonderwijs: iets voor u?

Vreemde ogen dwingen?

Aanbevelingen commissie Bruijn Externe validering Toetsing Eindwerkstukken Wettelijk: Toetsbeleid Certificering examinatoren Visitatie commissies Andere toetsvormen Toetskwaliteit

Clichés over beoordeling

Kern van waarheid Verschillende media Expert oordelen: snelheid van oordelen traagheid van reconstructie Taalgebruik: onderzoek

Quotes over esthetisch werken Wat maakt dat dit werk van jou is Je hebt het te mooi willen maken Het is niet eigenzinnig genoeg Je bent te resultaat gericht Het werk is te gelikt Het werk is erg naar de buitenwereld gericht Dit is een succesnummer Je gaat teveel uit van de uiterlijke vorm

Praktijkervaringen in het KuO Beschikken niet over de steen der wijzen Wel een aantal praktijken die al in zekere mate tegemoet komen aan de principes van de Commissie De Bruin De praktijken zijn ontstaan uit de gevoelde noodzakelijkheid om goed onderwijs te verzorgen, minder vanuit de wens de toetsing te optimaliseren De praktijken moeten wellicht gesystematiseerd worden.

Gevoelde noodzaken creativiteit: beoordeling vooral in samenhang met formatieve feedback en procesbeoordeling om eigenheid en persoonlijke groei te beoordelen subjectiviteit: meer docenten betrekken bij belangrijke beslissingen: toelating, propedeuse, integrale momenten en eindexamen realiteit: stagebeoordelingen en beroepspraktijk betrekken bij opdrachten aan studenten en bij beoordeling van hun werk. collectiviteit: beoordeling van groepsprestaties

Aanbevelingen commissie Bruijn Externe validering Toetsing Eindwerkstukken Wettelijk: Toetsbeleid, Certificering examinatoren Visitatiecommissies Andere toetsvormen Toetskwaliteit

Externe validering van ein dwerkstukken Eindwerkstukken zijn te beschouwen als meesterproeven De student werkt daar gedurende een groot deel van het laatste jaar aan Werk wordt gepresenteerd al naar gelang van de aard van de kunstvorm. In veel gevallen zijn er ook procesverslagen. Beoordeling door groep docenten Plus extern gecommitteerde(n) Verantwoording naar beroepspraktijk cq publiek

Validering door Vreemde Ogen Beoordeling door groep docenten Boordeling in bijzijn van medestudenten Beoordeling met externen Presentatie voor beroepspraktijk Presentatie voor publiek

Externe validering van toetsing Instellingsoverstijgend & leerwegonafhankelijk bijvoorbeeld door onderling beoordeling van jaarlijkse openbare presentaties aan de hand van gezamenlijk opgestelde protocollen bijvoorbeeld door het gezamenlijk opstellen van protocollen voor stage beoordelingen

Externe validering via andere toetsvormen betrekken van externen bij het opstellen van toetsen en beoordelingen in het reguliere onderwijs opstellen van opdrachten in samenwerking met opdrachtgevers

Toepassingen van het ‘m eer-ogen-principe’ Bij het opstellen van opdracht Studenten zien elkaar presteren en nemen kennis van beoordeling Openbare presentaties voor publiek Beoordelingen door meer docenten Beoordelingen door stageverleners Externen bij eindexamens Eindexamen presentaties in de vorm van tentoonstelling, concerten, optredens etc

Schouw Presentatie van het werk met toelichting op de manier van werken, het werkproces en de algehele ontwikkeling Een commissie van docenten beoordeelt de werken en de presentatie integraal: dwz er wordt één oordeel geformuleerd over alle competenties. Via consensus of via berekening van de rekenkundig

Intersubjectiviteit Toetsing en beoordeling in aanwezigheid van medestudenten, eventueel peerbeoordelingen Beoordeling door meer docenten bij Toelatingsselectie Propedeuse Integrale momenten Eindexamens Beoordelingen door stageverleners Betrekken van externen bij examens Examen presentaties

Peer beoordeling Samenwerken, rolverdeling Wederzijdse afhankelijkheid Beoordelingscriteria Systematiseren Weging

Openbare presentaties Inrichten presentatie Applaus en andere publieksreacties Critici, pers

Praktijk opdrachten voor multi disciplinaire groepen 1 Opdrachtgevers uit de creatieve werkvelden Matchen opdrachten en leerdoelen / discipline Ondersteunend onderwijs Context en repertoire Project management Onderzoeksmethodes

Praktijk opdrachten voor multi disciplinaire groepen 2 Beoordeling groepsprestatie Concept, artisticiteit, techniek, integratie onderzoek en ontwerp, planning, samenwerking, professionaliteit, documentatie Beoordeling individuele bijdragen Bijdrage aan project en onderzoek, reflectie, zelfmanagement en communicatie

Praktijk opdrachten voor multi disciplinaire groepen 3 Formatieve beoordeling halverwege Summatieve eindbeoordeling Begeleidende docenten plus niet betrokken docent Aanpak en uitvoering w.o communicatie met opdrachtgever Onderzoeksportfolio Eindpresentatie Producten

Rol van opdrachtgevers Formuleren relevante vraag Meewerken aan vraagarticulatie met studenten Beschikbaar tussentijdse vragen van studenten Verschaffen van een productbeoordeling

May I have your votes, please?