Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Waar plaats je deze fasen van het
Marktonderzoek als proces
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Geautomatiseerd meten
Workshop Onderzoeksvaardigheden
LITERATUUR ONDERZOEK.
Workshop opstellen adviesrapport
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
© Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek. © Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
3F maken van een verslag.
1 VMBO BK deel Grafiek Grafiek tekenen 1 1.
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Kwaliteitszorg
Instructie geven en uitvoeren
Grafiek van lineaire formule
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Het vereenvoudigen van breuken
Praktijkgericht onderzoek
Een werkstuk schrijven
Praktijkgericht onderzoek
Product van TU Delft, SEC
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Product van TU Delft, SEC
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv A2 De student kan aangeven wat het verschil is tussen standaardonderzoek en syndicated onderzoek. A2 De student kent meerdere methoden om marktgegevens te vinden. A2 De student kan analyseren welke informatie over trends en ontwikkelingen het beste past bij een bepaalde casus. B4 De student kan uitleggen wat het verschil is tussen betrouwbaarheid en validiteit en op basis van een casus adviezen geven om de betrouwbaarheid of validiteit te verbeteren. B4 De student kan analyseren wat het doel is van deskresearch in een gegeven situatie. C3 De student kan het vijfstappenplan voor deskresearch toepassen op zijn eigen onderzoek. C3 De student kan met behulp van Google systematisch inventariseren, geavanceerd zoeken en de juiste zoekresultaten (conform APA-regels) opslaan. B3 De student kan systematisch een onderzoeksvraag scherper maken beter afbakenen en bijstellen. B3 De student kan bij een bepaalde brancheorganisatie meerdere marktgegevens vinden.

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv Syndicated data: Betrouwbare actuele gegevens bijv. door Nielsen Betrouwbaarheid van data: een maat voor de kans dat een gemeten waarde representatief is voor de werkelijke waardekans De validiteit of geldigheid van een test is de mate waarin de test meet wat hij zou moeten metentest

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 1: Google op product/ organisatie 2: zoek naar onderzoeksrapporten brancheorganisaties 3: bekijk informatie via CBS 4: zoek online naar recente ontwikkelingen / nieuws 5: zoek evt naar hardcopy via databases mediatheek en studiecentrum 5 stappen deskresearch:

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H4 A2 De student kan voorbeelden noemen van verkoopcijfers die bijgehouden worden door een marktonderzoeksbureau. B2 De student begrijpt hoe de reactiesnelheid van een bedrijf samenhangt met de informatie aan dagelijkse wekelijks, maandelijkse, kwartaalcijfers of jaarcijfers. A1 De student kent een ander woord voor “facings”; schapruimte. C3 De student kan een grafiek opstellen waarbij het voorspelde en gerealiseerde resultaat wordt vergeleken.

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv Opdracht 3 Oriëntatie eigen marktonderzoek en probleemstelling. Voer het vijfstappenplan (blz 54) uit voor je eigen gekozen branche/onderneming. Beschrijf de zoekwoorden die je hebt gebruikt voor deskresearch en gebruik “google geavanceerd zoeken” en sla de zoekresultaten op met behulp van de functie in Word. Beschrijf de resultaten van jullie deskresearch. Stel je onderzoeksdoelgroep en onderzoekspopulatie vast. Wat was de oorspronkelijke onderzoeksvraag? Maak een mindmap van de hoofdvraag, de onderzoeksvragen en de deelvragen. Welke acties hebben jullie ondernomen om je onderzoeksvraag aan te scherpen? Welke theorie hebben jullie gevonden om je onderzoeksvragen aan te scherpen? Hoe vindt afstemming van de uiteindelijke onderzoeksvragen plaats met de opdrachtgever? Opdracht 4 Welke bedrijfsinterne gegevens zijn beschikbaar? Welke voorspellingen zijn interessant voor deze opdracht? Welk basismodel kun je daarvoor gebruiken? Deadline week 2.4 Opdracht 5 maak een inhoudsopgave van het onderzoeksrapport en vul hiervan zo concreet mogelijk het titelblad, de inhoudsopgave, de inleiding, Deadline week 2.4